۱۴ نور پاك ( عليهم السلام )
زندگى امام حسن مجتبى (عليه السلام) الگوى حلم و بردبارى

عبدالرحيم عقيقى بخشايشى

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - ابن عماد ، شذرات الذهب ج 1 ، ص 118 ، ذهبى ، سير أعلام النبلاء ج 3 ، ص 242 ، طبرى ج 2 ، ص 537 .
(2) - بحار الانوار ، ج 43 ، ص 275 .
(3) - صدوق ، امالى ، ص 150 ، شماره 33 .
(4) - بحار الانوار ، ج 43 ، ص 344 .
(5) - بحارالانوار ، ج 43 ، ص 338 .
(6) - ابن شهر آشوب ، مناقب ج 4 ، ص 14 .
(7) - .
(8) - صلح امام حسن ، آل ياسين .
(9) - قل بيانى و كل لسانى ، لعل سيدا يرعانى - محدث قمى ، سفينة البحار ج 1 ، ص 254 .
(10) - حديث متواتر بين فريقين .
(11) - همان
(12) - همان
(13) - صحيح ترمذى ج 2 ، ص 307 .
(14) - صحيح ترمذى ج 2 ، ص 307 .
(15) - صحيح ترمذى ج 2 ، ص 307 .
(16) - كنز العمال ج 7 ، ص 106 .
(17) - صحيح بخارى ، كتاب بدء الخلق .
(18) - صحيح ترمذى ج 2 ، ص 308 .
(19) - صحيح ترمذى ، ج 2 ، ص 307 - كنز العمال ، ج 7 ، ص 106 - صحيح بخارى في كتاب بدء الخلق .
(20) - نهج البلاغه خطبه 31 .
(21) - خطبه 24 نهج البلاغه ، منقول از بر ساحل سخن مولا از مؤلف كتاب كه هم اكنون با لطف خدا در دست انتشار مى باشد .
(22) - خطبه 73 نهج البلاغه .
(23) - نهج البلاغه ، خطبه 41 .
(24) - نهج البلاغه كلام 38 ، ص 267 دكتر شهيدى .
(25) - سيوطى ، تاريخ الخلفاء ص 172 .
(26) - سفينة البحار ج 1 ، ص 253 ، چاپ سنگى
(27) - .
(28) - امالى صدوق ص 151 .
(29) - كشف الغمه ج 2 ، ص 1841 ، چاپ لبنان .
(30) - منبع فوق .
(31) - كشف الغمه ص 113 .
(32) - كشف الغمه ج 2 ، ص 187 .
(33) - منبع فوق ص 188 .
(34) - حق حكومت ، حق عمومى ومربوط به آحاد مردم مسلمان مى باشد .
(35) - كشف الغمه ج 2 ، ص 189 .
(36) - حلية الأولياء ج 2 ، ص 35 .
(37) - حلية الأولياء ج 2 ، ص 35 .
(38) - حلية الأولياء ج 2 ، ص 35 .
(39) - سفينة البحار ج 1 ، ص 255 ، ماده حسن .
(40) - وسيلة الخادم إلى المخدوم ، ص 151 - 157 .
(41) - پيشگفتار امام كاشف الغطاء بر كتاب حياة الأمام الحسن تأليف شيخ باقر قرشى در سال 1373 ه‍ . ق .
(42) - نور الأبصار شبلنجى ص 111 ، به نقل از حياة الأمام الحسن ج 1 ، ص 315 - 316 .
(43) - اعيان الشيعه ج 4 ، ص 89 - 90 .
(44) - البداية والنهاية ج 8 ، ص 38 .
(45) - الطبقات الكبرى شعرانى ج 1 ، ص 23 .
(46) - احياء العلوم ، غزال ج 3 ، ص 172 دائرة المعارف بستانى ج 7 ، ص 39 .
(47) - احياء العلوم ، غزال ج 3 ، ص 172 دائرة المعارف بستانى ج 7 ، ص 39 .
(48) - حياة الحسن ( ع ) ج 1 ، ص 322 .
(49) - سوره نساء آيه 86 .
(50) - ابن شهر آشوب ، المناقب ج 2 ، ص 23 .
(51) - روضات الجنان ، روضهء هشتم ، ص 422 - 427 .
(52) - بحار ، ج 75 ، ص 112 - كشف الغمه ، ج 1 ص 573 .
(53) - ارشاد القلوب ، ج 1 ، ص 79 .
(54) - تأسيس الشيعه لعلوم الاسلام ص 325 .
(55) - همان
(56) - طبقات مفسران شيعه ج 1 ، ص 244 .
(57) - طبقات مفسران شيعه ، ج 1 ، ص 248 .
(58) - منبع فوق همان صفحه .
(59) - کشف النعمه ، ج 1 ، ص 542 .
(60) - وسائل الشيعه ج 4 ، ص 455 .
(61) - همان
(62) - مستدرك الوسائل ، ج 7 ، ص 565 - 764 ، عدة الداعى ص 175 .
(63) - ر . ك : علامه طباطبائى ، بحار الأنوار ، ج 43 ، ص 362 .
(64) - الفصول المهمة ، ابن صباغ ، ص 161 - 160 .
(65) - الفصول المهمة ، ابن صباغ ، ص 161 - 160 .
(66) - اعثم كوفى در الفتوح اين نامه را به صورت كامل آورده است . ر . ك : الفتوح ، ص 756 .
(67) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الاشراف ، ص 28 .
(68) - متن اين دو نامه را اعثم كوفى در الفتوح ص 760 ، به صورت مفصل آورده است .
(69) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 32 .
(70) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأثران ، ص 32 .
(71) - ر . ك : ابن صباغ ، الفصول المهمة ، فصل امام حسن ، ص 163 - 160 .
(72) - ر . ك : بلاذرى ، أنساب الأشراف ، ص 32 - اعثم كوفى ، الفتوح ، ص 760 .
(73) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 32 .
(74) - اعثم كوفى ، الفتوح ، ص 764 .
(75) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 32 .
(76) - ر . ك : قسمت پاورقى انساب الأشراف ، ص 37 .
(77) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 39 - 38 .
(78) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 39 - 38 - 37 ، طبع دار التعارف للمطبوعات .
(79) - ر . ك : طبرى ، تاريخ ، ج 5 ، ص 159 ، طبع المعارف .
(80) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 40 .
(81) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 40 .
(82) - ر . ك : محمد بن سعد ، طبقات الكبرى ، ج 6 ، ص 53 ، طبع بيروت .
(83) - ر . ك : نعمان النميمى ، شرح الأخبار في فضائل الأئمة ، ص 55 .
(84) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 53 .
(85) - ر . ك : بلاذرى ، انساب الأشراف ، ص 53 .
(86) - تحف العقول ، ص 227 .
(87) - تحف العقول ، ص 227 .
(88) - ر . ك : راوندى ، الجرائج والجرائح ، ص 574 .
(89) - ر . ك : راوندى ، الجرائج والجرائح ، ص 574 .
(90) - طبرسى ، احتجاج ، ج 2 ، ص 69 ، انتشاراه اسوه .
(91) - ابن اثير ، الكامل في التاريخ ، ج 3 ، ص 406 .
(92) - همان
(93) - ابن اثير ، الكامل في التاريخ ، ج 3 ، ص 407 - 406 .
(94) - ر . ك : مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3 ، ص 9 .
(95) - ابن اثير ، الكامل في التاريخ ، ج 3 ، ص 407 - 406 .
(96) - ابن اثير ، اسد الغابة ، ج 2 ، ص 14 ، ماده حسن ، چاپ بيروت ، ر . ك : ذهبى ، تاريخ الإسلام ، ج 4 ، ص 6 .
(97) - دينورى ، اخبار الطوال ، ص 220 .
(98) - بحار ، ج 44 ، ص 147 .
(99) - بحار ، ج 44 ، ص 45 و 46 .
(100) - آيات 69 تا 82 سوره كهف ، تشبيه جالب امام به داستان خضر نبى و حضرت موسى (عليه السلام) كه در اين سوره آمده است .
(101) - تاريخ الخلفاء ص 207 ، علل الشرايع ، ج 1 ، ص 211 ، بحار ، ج 44 ، فرائد السمطين ، ج 2 ، ص 120 .
(102) - تاريخ دمشق ، ص 228 .
(103) - نصر بن ابى مزاحم ، وقعة الصفين ، ص 216 .
(104) - علامه امينى ، الغدير ، ج 10 ، ص 140 ، مسند ، احمد حنبل ، ج 4 ، ص 421 .
(105) - لهوف ، ص 20 ، عوالم ، ص 53 ، مقتل خوارزمى ، ج 1 ، ص 185 .
(106) - مناقب ، ج 4 ، ص 40 ، چاپ دار الأضواء .
(107) - مناقب ، ج 4 ، ص 40 ، چاپ دار الأصواء .
(108) - ر . ك : ابن اثير ، اسد الغابة ، ج 2 ، ص 14 ، چاپ دار احياء التراث العربى .
(109) - ر . ك : ابن اثير ، اسد الغابة ، ج 2 ، ص 14 ، چاپ دار احياء التراث العربى .
(110) - ر . ك : ذهبى ، تاريخ الاسلام ، ج 4 ، ص 5 ، نشر بيروت دار التراث العربى .
(111) - ر . ك : سيوطى ، تاريخ الخلفاء ، ص 191 ، نشر منشورات الرضى .
(112) - ر . ك : ابن شهر آشوب ، مناقب ، ص 42 - 41 ، چاپ دار الأضواء .
(113) - ر . ك : طبرى ، الإحتجاج ، ج 1 ، ص 282 ، نشر المرتضى .
(114) - ر . ك : طبرسى ، الإحتجاج ، ج 1 ، ص 282 ، نشر المرتضى - طبع اسوه ، ج 2 ، ص 53 .
(115) - از پيشگفتار صلح الحسن ، صفحات 5 - 6 . 2 .
(116) - از پيشگفتار صلح الحسن ، صفحات 5 - 6 . 2 .
(117) - مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ، ص 21 .
(118) - تاريخ يعقوبى ج 2 ، ص 170 - الامامة والسياسية ج 1 ، ص 67 .
(119) - الاخبار الطوال ، ابو حنيفه دينورى ، ص 146 - 145 .
(120) - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 1 ، ص 358 .
(121) - نهج البلاغه فيض الاسلام ج 4 ، ص 652 - 651 ، نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 11 ، ص 25 ، خطبه 200 .
(122) - احتجاج طبرسى چاپ نجف ص 144 - صلح الحسن ص 404 .
(123) - احتجاج طبرسى ص 156 .
(124) - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 5 ، ص 98 .
(125) - بحار ج 44 ، ص 2 .
(126) - تاريخ يعقوبى ج 2 ، ص 206 .
(127) - بحار الانوار ، ج 44 ، ص 1 .
(128) - فلسفهء صلح امام حسن ( ع ) .
(129) - نوشته اند در جنگ جمل متجاوز از سى هزار نفر كشته شد ( تاريخ يعقوبى ، ج 2 ، ص 172 ) و در جنگ نهروان چهار هزار نفر از خوارج به قتل رسيدند ( تاريخ يعقوبى ، ج 2 ، ص 182 - مروج الذهب ، ج 2 ، ص 415 ) و مجموع تلفات طرفين در جنگ صفين به صد و ده هزار نفر رسيد ! ( مروج الذهب ، ج 2 ، ص 404 ) .
(130) - ارزيابى انقلاب حسين ( ع ) از ديدگاه جديد ، ص 200 - 197 .
(131) - مقاتل الطابيين ، ص 39 .
(132) - الخرايج ، ص 228 - صلح الحسن ، ص 102 .
(133) - صلح الحسن ، ص 74 - 68 .
(134) - ارشاد ، ص 205 - كشف الغمه ، ج 2 ، ص 11 - اعيان الشيعه ، ج 4 ، بخش 1 ، ص 51 - 50 - الفصول المهمه ابن صباغ مالكى ، ص 143 .
(135) - اسد الغابه ، ج 2 ، ص 13 - كامل ابن اثير ، ج 3 ، ص 203 - بحار ، ج 44 ، ص 21 - تذكره ابن جوزى ، ص 141 .
(136) - ارشاد مفيد : مؤيد اين معنى ، پاسخى كه امام مجتبى ( ع ) به يكى از شيعيان داد ، امام ضمن پاسخ سوال او كه چرا دست از جنگ كشيد ، فرمود : سوگند به خدا ! اگر با معاويه جنگ مى كردم ، مردم مرا تسيلم او مى كردند ! ( بحار ، ج 44 ، ص 20 ) .
(137) - يعقوبى از سعيد بن قيس نام نمى برد ولى مورخان ديگر به ترتيب كه گفت شد نوشته اند.
(138) - مقاتل الطالبيين ، ص 41 .
(139) - مقاتل الطالبيين ص 41 ، تاريخ يعقوبى ج 2 ، ص 20 .
(140) - تاريخ يعقوبى ، ج 2 ، ص 205 ، طبرى ج 5 ، ص 189 - الكامل في التاريخ ، ج 3 ، ص 203 - الاصابه ، ج 1 ، ص 330 .
(141) - طبرى ، ج 5 ، ص 159 - اسد الغابه ، ج 2 ، ص 13 - عبارت اسد الغابه اين است : . . . فلما أفردوه امضى الصلح ، هنگامى كه او را تنها گذاشتند صلح را امضاء نمود .
(142) - بحار الانوار ، ج 44 ، ص 147 - احتجاج طبرسى ، ص 157 .
(143) - بلاغة الامام الحسن ( ع ) به نقل از جلاء العيون سيد شبر ، ج 1 ، ص 345 .
(144) - تاريخ طبرى ، ج 5 ، ص 162 - كامل ابن اثير ، ج 3 ، ص 203 - الاستيعلاب ، ج 1 ، ص 385.
(145) - دارابگرد : شهرى است در پنجاه فرسخى شيراز ( معجم البلدان ، ج 2 ، ص 446 ) شايد علت انتخاب خراج دارابگرد اين باشد كه چون اين شهر طبق اسناد تاريخى ، بدون جنگ ، تسليم ارتش اسلام شد و مردم آن با مسلمانان پيمان صلح بستند ، خراج آن طبق قوانين اسلام ، اختصاص به پيامبر ( ع ) و خاندان آن حضرت و يتيمان و تهيدستان و درماندگان مى باشد . از اين رو امام مجتبى ( ع ) شرط كرد كه خراج اين شهر ، به بازماندگان شهداى جنگ جمل و صفين پرداخت شود زيرا درآمد آنجا همانطور كه گفته شد به خود آن حضرت تعلق داشت ، و علاوه ، بازماندگان نيازمند شهيدان اين دو جنگ ، كه بى سرپرست بودند ، يكى از موارد مصرف اين خراج به شمار مى رفتند ( بحار الانوار ، ج 44 ، ص 10 ) .
(146) - مشروح بيان صلح را در كتاب صلح الحسن تأليف شيخ راضى آل ياسين ، ص 261 - 259 مطالعه فرماييد .
(147) - اين پيشگويى با اندكى اختلاف لفظى ، در تعداد كثيرى از منابع از آن حضرت نقل شده است .
(148) - صلح الحسن ، ص 278 .
(149) - الامامة والسياسة ، ص 163 .
(150) - تاريخ الخلفاء ، سيوطى ، 192 .
(151) - الصواعق المحرقه ، ص 81 - كشف الغمه ، ج 2 ، ص 145 - الفصول المهمه ابن صباغ مالكى ، ص 145 .
(152) - البداية والنهايه ، ج 6 ، ص 220 .
(153) - چنان كه روزى سعد وقاص به دربار معاويه آمد و گفت : السلام عليك ايها الملك ! معاويه خنده كنان گفت : چرا أمير المؤمنين خطاب نكردى ؟ سعد پاسخ داد : هرگز نمى خواهم به چنين سلطنتى كه تو رسيدى برسم ! ( كامل ابن اثير ، ج 3 ، ص 205 ) .
(154) - علل الشرايع ، ج 1 ، ص 201 به نقل از كتاب الفروق بين الاباطيل والحقوق تأليف محمد بن بحر الشيبانى اداى شهادت از نظر اسلام شرايطى دارد كه از جمله آنها اين است كه اداى شهادت در دادگاه به واسطه ى حكومت حق و عدالت صورت گيرد . امام حسن ( ع ) با اين شرط ، حكومت معاويه را به عنوان حكومت قدرت و زور و دور از عدالت معرفى نموده و اداى شهادت در چنين حكومتى را نفى فرمود !
(155) - ابن عبد البر دانشمند معروف مى نويسد : در ميان علماء در اين مسأله اختلاف نيست كه حسن بن على ( ع ) خلافت را فقط در زمان حيات معاويه به وى واگذار كرد و شرط نمود كه پس از معاويه ، خلافت به او برسد و پيمان صلح ميان آن دو ، بر اين اساس انعقاد يافت ( الاستيعاب ، ج 1 ، ص 387 ) .
(156) - صلح الحسن ، ص 287 .
(157) - تاريخ طبرى ، ج 5 ، ص 160 - كامل ابن اثير ، ج 3 ، ص 303 - البداية والنهايه ، ج 8 ، ص 14 .
(158) - مقاتل الطالبيين به نقل از منابع : ابوالفرج اصفهانى ، ص 45 - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ، ج 6 ، ص 46 - ارشاد مفيد ، ص 173 ، چاپ اسلاميه - ابوالفرج اصفهانى اين خطبه را پيش از ورود به كوفه نقل مى كند .
(159) - تاريخ طبرى ، ج 5 ، ص 165 .
(160) - شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ، ج 11 ، ص 45 - 43 .
(161) - كامل ابن اثير ، ج 3 ، ص 229 .
(162) - على وبنوه ، تأليف دكتر طه حسين ، ص 188 .
(163) - ولى حسين بن على ( ع ) آنها را به پيروى از امام مجتبى ( ع ) توصيه مى كرد و مى فرمود : اوضاع فعلى براى قيام مساعد نيست و مادامى كه معاويه زنده است نهضت و انقلاب به ثمر نمى رسد .
(164) - ارزيابى انقلاب حسين ( ع ) ، ص 208 و 218 - 214 .
(165) - مراجعه شود به كتاب نظام حقوق زن در جهان اسلام ، نوشته علامه شهيد مطهرى (ره) .
(166) - مناقب ج 4 ، ص 14 - كشف الغمه ج 2 ، ص 124 - تاريخ الخلفاء ص 190 - البداية والنهايه ج 8 ، ص 37 .
(167) - اعيان الشيعه ج 4 ، بخش 1 ، ص 12 .
(168) - مروج الذهب ج 1 ، ص 190 نقل از پاورقى ص 75 ترجمهء مقاتل الطالبيين .
(169) - پيشواى دوم ( نشريه مكتب الحسن ) ص 52 .
(170) - ميزان الاعتدال ذهبى ج 3 ، ص 153 - لسان الميزان عسقلانى ج 4 ، ص 252 .
(171) - ترجمه مقاتل الطالبيين - پيشواى دوم ( نشريه مكتب الحسن ) ص 53 .
(172) - الكنى والالقاب ج 1 ، ص 108 نقل از ستارگان درخشان ج 4 .
(173) - پاورقى ص 74 ترجمه مقاتل الطالبيين - پيشواى دوم ( نشريهء مكتب الحسن ) ص 54 .
(174) - نهج الفصاحة ج 1 ، شماره ء 714 .
(175) - شيخ عباس قمى ، منتهى الآمال ج 1 ، ص 168 .
(176) - تذكره ص 214 .
(177) - تاريخ يعقوبى ج 2 ، ص 216 .
(178) - مناقب ج 4 ، ص 29 .
(179) - طبق نقل شبلنجى در نور الابصار ص 124 .
(180) - اعلام الورى ص 212 .
(181) - ارشاد چاپ قديم .
(182) - بحار ج 44 ، ص 173 .
(183) - إربلى ، كشف الغمه ج 2 ، ص 194 .
(184) - مكارم الاخلاق ص 303 ، چاپ دارالحجة قم .
(185) - ر . ك : ابن صباغ ، الفصول المهمة ، في ذكر الحسن بن على ، ص 160 و 159 .
(186) - إربلى : على بن عيسى كشف الغمه ج 2 ، ص 194 .
(187) - مناقب ج 2 ، ص 191 و 192 ، أئمتنا ج 1 ، ص 134 و 135 .
(188) - بحار الأنوار ، ج 10 ، ص 90 .
(189) - إربلى ، كشف الغمه ج 2 ، ص 192 .
(190) - منبع فوق .
(191) - إربلى كشف الغمه ج 2 ، ص 195 .
(192) - الأوائل علامه شيخ محمد تقى شوشترى ، ص 63 .
(193) - سفينة البحار ج 1 ، ص 255 .
(194) - سفينة البحار ص 255 .
(195) - ارشاد مفيد ص 175 و 176 ، چاپ دارالكتب الأسلامية .
(196) - ارشاد مفيد ص 174 ، چاپ دارالكتب الأسلاميه تهران .
(197) - مقاتل الطالبيين ص 29 .
(198) - شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد ج 4 ، روضة الصفا ج 3 ، ص 7 - مقاتل الطالبيين ص 29 ، الغدير ج 15 .
(199) - ناسخ التواريخ ، ج 5 ، ص 243 ومدارك ديگر .
(200) - ارشاد مفيد ص 174 ، چاپ دارالكتب الأسلاميه تهران .
(201) - ارشاد شيخ مفيد ج 2 ، باب 1 ، فصل 1 .
(202) - ارشاد شيخ مفيد ص 175 ، اصول كافى ج 2 ، كتاب الحجة .
(203) - حر عاملى ، اثباة الهداة ، ج 5 ، ص 143 .
(204) - منتهى الآمال ، بخش شهادت أمير المؤمنين .
(205) - علامه حلى ، اعلام الورى ، ص 212 .
(206) - نفس المهموم ، ص 484 - پرورش روح ، ج 2 ، ص 569 .
(207) - ديوان شاخهء طوبى ، شفيعى مازندرانى ، از انتشارات دفتر نشر نويد اسلام قم .
(208) - ناسخ التواريخ ج 5 ، ص 248 .
(209) - إرشاد مفيد ص 176 .
(210) - منتهى الأمال شيخ عباس قمى ج 1 ، ص 1 ، به نقل از ارشاد مفيد ص 177 ، چاپ دارالكتب الأسلاميه .
(211) - منتهى الأمال شيخ عباس قمى ج 1 ، ص 450 - 457 .