الگوهاى رفتارى امام على عليه السّلام

جلد ششم
( امام على (ع ) و علم و هنر )

مرحوم محمّد دشتى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۲ -


156- اسناد و مدارك حكمت 197 به شرح زير است :
- عقد الفريد ج 6 ص 279: ابن عبد ربه (متوفاى 328 هجرى )
- اصول كافى ج 1 ص 48 ح 1: مرحوم كلينى (متوفاى 328 هجرى )
- دستور معالم الحكم ص 23: قاضى قضاعى (متوفاى 454 هجرى )
- ربيع الابرار ج 1 ص 23 ب 1: زمخشرى (متوفاى 538 هجرى )
- نهاية الارب ج 8 ص 181: نويرى (متوفاى 732 هجرى )
- بحار الانوار ج 67 ص 61 ح 41 ب 44: مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
157- اسناد و مدارك حكمت 193 به شرح زير است :
- صد كلمه برگزيده : ابو عثمان جاحظ (متوفاى 255 هجرى )
- كتاب الكامل ج 2 ص 5: مبرد (متوفاى 258 هجرى )
- غرر الحكم ص 113 ج 2 ص 602: مرحوم آمدى (متوفاى 588 هجرى )
- بحار الانوار ج 67 ص 61: مرحوم مجلسى (متوفاى 1110 هجرى )
- مناقب خوارزمى ص 376: موفّق بن احمد (متوفاى 568ه‍)
- انساب الاشراف ج 2 ص 115 ح 60: احمد بلاذرى (متوفاى قرن 3ه‍)
- وسائل الشيعه ج 4 ص 69 ب 16: مرحوم حر عاملى (متوفاى 1104ه‍)
158- حكمت 234 نهج البلاغه معجم المفهرس
159- براى اطّلاعات بيشتر به بخش (امام و اقسام علوم ) مراجعه شود.
160- عيون المعجزات ، و- كتاب الخرايج ، و- خلاصة الاخبار ص 274
161- بصائر الدّرجات ص 198، و معالم المدرّستين ج 2 ص 304
162- القرآن الكريم و الروايات معالم المدرّستين ، علاّمه عسگرى
163- نظير اين اثر در تغيير حركات يك كلمه در زبان فارسى نيز هست ، مانند آنكه با تبديل ضمّه به فتحه در دو كلمه كُرد و تُرك معنى عوض مى شود(كرد،ترك ) البتّه اين تاءثير در زبان عرب گسترده تر است .
164- رجوع شود به تاج العروس ترجمه كلمه (سبج ) و (زط).
165- سبب آن همچنانكه گفتيم دور بودن شهر كوفه از مركز قبائل عرب ، و اختلاط اهالى آن با ايرانيانِ تازه مسلمان بود كه به شهر كوفه مهاجرت كرده بودند و هر چند خليفه دوّم ، ابن مسعود، صحابى پيامبر را براى تعليم قرآن به كوفه فرستاد ولى چون آنها عرب اصيل نبودند، قرآن را غلط مى خواندند، علاوه براينكه نسل دوّم ، تازه مسلمان هاى غير عرب ، قرآن را از غير صحابى مى آموختند در نتيجه اشتباهات بيشترى داشتند.
166- و بدين سبب علم اعراب گذارى را علم نحو مى نامند.
167- وقتى اميرزاده اى كه پدرش در تعليم او كوشا بوده ، زبان عربى را غلط تلفّظ كند، حال همسالان او در شهرهاى كوفه و بصره و نيز سخن گفتن نسل فاتحان عرب كه ساكن شهرهاى آفريقا و ايران بودند چگونه بوده است ؟
168 - در زبان عربى اين چنين با تغيير ضمّه و كسره و فتحه معنا تغيير مى كند.
169- خصال شيخ صدوق ج 2 ص 602
170- شواهد التّنزيل . حاكم حسكائى حنفى ، و كتاب بصائر ص 28
171- شواهد التّنزيل . حاكم حسكانى حنفى ، و كتاب بصائر ص 25
172- تفسير عياشى ، ج 1، ص 219
173- سوره نوح ، آيه 12 - 19
174- سوره انفال ، آيه 33
175- نهج البلاغه ، حكمت 88 معجم المفهرس مؤ لّف
176- نهج البلاغه ، حكمت 42 معجم المفهرس مؤ لّف
177- سوره حديد، آيه 22
178- نهج البلاغه ، حكمت 377 معجم المفهرس مؤ لّف
179- سوره اعراف ، آيه 99
180- سوره يوسف ، آيه 87.
181- نهج البلاغه ، حكمت 377 معجم المفهرس مؤ لّف
182- منجّم ، از طريق ستاره شناسى پيشگويى مى كند و كاهِن (غيب گو) با كمك گرفتن از شيطان و جن خبر مى دهد، مى گويند شخص مورد نظر عفيف بن قيس برادر اشعث بن قيس بود.
183- خطبه 79 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
184- امالى صدوق ص 338، وخطبه 79 نهج البلاغه معجم المفهرس
185- حكمت 26 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
186- حكمت 91 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف ، - و - حكمت 197 نهج البلاغه معجم المفهرس ‍ مؤ لّف
187- حكمت 265 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
188- بحارالانوار ج 41 ص 29
189- بحارالانوار ج 41 ص 29
190- حكمت 193 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
191- حكمت 234 نهج البلاغه معجم المفهرس مولّف
192- حكمت 256 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
193- حكمت 350 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
194- شرح ابن ابى الحديد ج 20 ص 291
195- نهج البلاغه اواخر نامه 31، و وسائل الشيعه ج 14 ص 120، و روضة المتّقين ج 13 ص 75
196- بحارالانوار ج 41 ص 123
197- تتمة المنتهى ص 17، و شرح ابن ابى الحديد ج 1 ص 243
198- حكمت 281 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
199- شرح من لايحضره الفقيه ج 6 ص 6، و وسائل الشيعه ج 18 ص 210
200- تاريخ ابن كثير ج 5 ص 211، و مسند احمد ج 1 ص 118 و 119 و ج 4 ص 370
201- بحارالانوار ج 40 ص 203 و 121
202- بحارالانوار ج 40 ص 203 و 121
203- اثبات الهداة ج 4 ص 441
204- اعترافات رودلف ژايگر آلمانى ، كتاب خداوند علم و شمشير
205- الغدير، ترجمه ج 1 ص 5، و اربعين شيخ بهائى حديث 21
206- شرح نهج البلاغه ج 2 ص 208، و احتجاج طبرسى
207- شرح نهج البلاغه خوئى ج 2 ص 316، و احتجاج طبرسى - و - بحارالانوار ج 47 ص 280، ج 26 ص ‍ 22 و 23
208- مَن لا يَحْضره الفقيه ج 4 ص 419 حديث 5914 - و - بحارالانوار ج 49 ص 153 - و - اصول كافى ج 1 ص 57 - و - بحارالانوار ج 26 ص 39 و 36
209- تهذيب ، ج 1، ص 329 حديث 963 و وسائل الشّيعه ، ج 2، ص 697، حديث 1 و2
210- حارالانوار، ج 26، ص 25، باب 1 وص 35 حديث 61 وص 33 حديث 51 وج 47، ص 272
211- بحارالانوار، ج 64، ص 222 وج 76، ص 4 وج 85، ص 27 وج 62، ص 290 وج 88، ص 328 وج 2، ص 21 و184 و227
212- بحارلانوار، ج 47، ص 278 ذيل حديث 18
213- كتاب راه تكامل ج 3
214- فروع كافى ، تاب القضاء، جديث 10 -و- كتاب تهذيب كتاب القضاء، باب الزيادات فى القضا، حديث 12.
215- معجم الادباء، ج 14، ص 48
216- ارشاد، مفيد، ص 107.
217- سوره نساء، آيه 175
218- سوره نسائ، آيه 11.
219- ارشاد، مفيد، ص 107.
220- نهج البلاغه ، خطبه 13 معجم المفهرس مؤ لّف
221- و (2) . اشاره به علم اُكولوژى EGOLOGIE تاءثير عوامل زيست محيطى در افكار و اخلاق انسان است كه عوامل جغرافيايى در مناطق گوناگون اءثرات متفاوت در رفتار و افكار انسانها دارد.
222- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 89
223- نكته رياضى اين تقسيم اين است كه آن سه نفر سهامى را كه براى خود تعين كرده بودند مقدار يك هيجدهم از واحد ثحيح كمتر بود، و در حقيقت آن يك هيجدهم يه نسبت سهامشان بر سهم هر كدام زيادتر بود؛ مثلا اولى 9 شتر از17شتر را مالك بود نه 5/8 از 17 و همچنين دومى و سومى و چون زيادى ها دقيق بود و سائلين به نكات رياضى آشنايى نداشتند از اين جهت حضرت بودن تفصيل و توضيح از راه بسيار ساده اى مشكلشان را حلّ كرد. (مؤ لف )
224- اين عدد كوچكترين عددى است كه بر اعداد مذكور تقسيم مى شود.
225- كشكول ، شيخ بهائى ، ج 2، ص 42
226- خلاصة الحساب ، ص 136 (الباب الثانى فى حساب الكسور)
227- كشكول ، ج 2، ص 499.
228- مروج الذهب ، ج 2، ص 371.
229- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 419 فى اخباره عليه السلام بالغيب .
230- ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه از ابوهريره نقل كرده كه مى گويد: هشتصد هزار درهم از ابوموسى اشعرى نزد خليفه دوم آوردم ، خليفه دوم گفت چقدر پول آورده اى ؟ گفتم : هشتصد هزار درهم . خليفه دوم چند بار با تعجب گفت : هشتصد هزار درهم ! آنگه به من گفت : واى بر تو! هشتصد هزار درهم چقد راست ؟ گفتم صدهزار درهم و صدهزار درهم ... و هشت دفعه آن را تكرار كردم . پس مبلغ در نظر خليفه دوم مهم و زياد آمد.
231- مناقب ، سروى ، ج 2، ص 269.
232- سوره كهف ، آيه 24
233- تفسير مجمع البيان
234- نهج البلاغه ، خطبه 166 معجم المفهرس مؤ لّف
235- الهيئة و الاسلام ، ص 51
236- استعمال لفظ ((على )) به معناى ((مع )) شايع است ، مانند قول خداى تعالى : ((الحمدللّه الذى وهب لى على الكبر اسماعيل )) كه به معناى ((مع الكبر)) مى باشد. و نيز اين آيه شريفه : ((ويطعمون الطعام على حبه ...)) كه به معناى ((مع حبه )) مى باشد. (الهيئة والاسلام ، ص 80).
237- الهيئة و الاسلام ، ص 83.
238- بحارالانوار، ج 3، ص 112، 113.
239- خطبه 76 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف
240- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 338.
241- فروع كافى ، كتاب الطعمه ، باب السمك ، حديث 5.
242- فروع كافى ، ج 6، ص 340، حديث 1
243- فروع كافى ، ج 6، ص 316، حديث 2.
244- فروع كافى ، ج 6، ص 522، حديث 11.
245- فروع كافى ، ج 6، ص 317، حديث 8.
246- فروع كافى ، ج 6، ص 337، حديث 1.
247- فروع كافى ، ج 6، ص 351، حديث 1.
248- فروع كافى ، ج 6، ص 357، حديث 11.
249- فروع كافى ، ج 6، ص 357، حديث 1.
250- فروع كافى ، ج 6، ص 375، حديث 1.
251- فروع كافى ، كتاب الزى ، باب الحمام ، حديث 19.
252- فروع كافى ، ج 6، ص 326 حديث 4.
253- خصال باب الواحد، حديث 65.
254- فروع كافى ، ج 6، ص 254، حديث 5.
255- خصال ، باب الثلاثة ، حديث 44.
256- فروع كافى ، ج 6، ص 317، حديث 8.
257- مناقب سروى ، ج 1، ص 274.
258- نهج البلاغه ، حكمت 315 معجم المفهرس مؤ لّف
259- طبقات النحاة السيوطى .
260- فروع كافى ، ج 6، ص 253، حديث 2.
261- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 492.
262- وسائل ، ج 11، ص 55، حديث 3.
263- مسطرفات سرائر، ص 149.
264- كوكب دُرّى ج 2 ص 68
265- حبيب السّير ص 167
266- كامل ابن اءثير ج 2 چاپ دوّم ص 368
267- نهج البلاغه ، حكمت 294 معجم المفهرس مؤ لّف
268- نهج البلاغه ، حكمت 396 معجم المفهرس مؤ لّف
269- نهج البلاغه ، حكمت 356 معجم المفهرس مؤ لّف
270- نهج البلاغه ، در ضمن خطبه 137 معجم المفهرس مؤ لّف
271- غارات ، ثقفى ، ص 111.
272- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 510.
273- فروع كافى ، ج 6، ص 312، حديث 2.
274- تهذيب ، ج 1، ص 377، حديث 24.
275- قرب الاسناد، ص 35.
276- تهذيب ، ج 2، ص 314، حديث 133.
277- نخيله ، پادگان بزرگ نظامى است كه در نزديكى كوفه قرار داشت .
278- صفين ، نصر، ص 126.
279- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 508.
280- فروع كافى ، ج 6، ص 220، حديث 6.
281- خصال ، باب الا ربع مائة ، ص 615.
282- خصال ، باب الا ربع مائة ، ص 615.
283- فروع كافى ، كتاب الصى ، باب صيد الييور الاهليه ، حديث 5.
284- فروع كافى ، ج 6، ص 227.
285- خصال ، باب الاربع مائة ، ص 619.
286- تهذيب ، ج 10، ص 315، حديث 16.
287- خصال ، باب الاربع مائة ، ص 613.
288- حكمت 270، نهج البلاغه المعجم المفهرس مؤ لف .
289- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 468.
290- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 494.
291- سوره مؤ منون ، آيه 11.
292- ارشادمفيد، ص 119.
293- سوره يونس ، آيه 22.
294- سوره فتح ، آيه 9.
295- سوره فاطر، ايه 42.
296- خصائص ، سيد رضى ، ص 101.
297- سوره بقره ، آيه 68.
298- عرائس ، ثعلبى .
299- سوره انبياء، آيه 34.
300- ساكنين خارج از محدوده و مقصود از حرم مكه معظمه تا مقدار مشخصى از اطراف آن مى باشد.
301- مناقب سروى ، ج 1، ص 502.
302- سوره توبه ، آيه 45.
303- تفسير نورالثقلين ، ج 2، ص 225.
304- سوره شورا، آيه 29.
305- تفسير نورالثقلين ، ج 4، ص 581.
306- فروع كافى ، ج 7، ص 385، حديث 5.
307- تهذيب ، ج 7، ص 352، حديث 64.
308- مناقب سروى ، ج 1، ص 508.
309- مناقب سروى ، ج 1، ص 490
310- ارشاد، مفيد، ص 216.
311- عجايب القضايا، قمى ، ص 46، حديث 44.
312- عجايب القضايا، قمى ، ص 46، حديث 45.
313- مناقب ، ج 1، ص 495.
314- مناقب سروى ، ج 1، ص 491.
315- فروع كافى ، ج 6، ص 389، حديث 5.
316- مناقب سروى ، ج 1، ص 269.
317- نهج البلاغه ، حكمت 296 معجم المفهرس مؤ لّف
318- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 88.
319- فروع كافى ، ج 7، ص 404.
320- فروع كافى ، ج 6، ص 403.
321- مناقب سروى ، ج 1، ص 496
322- نهج البلاغه ، در ضمن خطبه 130.
323- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 498
324- ارشاد مفيد، ص 118.
325- ارشاد، مفيد، ص 118.
326- ارشاد، مفيد، ص 118.
327- ارشاد، مفيد، ص 118.
328- فروع كافى ، ج 7، ص 40، حديث 2.
329- تهذيب ، ج 6، ص 295، حديث 28.
330- فروع كافى ، ج 4، ص 142، حديث 5.
331- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 510.
332- عجايب القضايا، قمى ، ص 90، حديث 147.
وليكن صدوق در ((معانى الاخبار)) تفصيل اين خبر را چنين آورده كه اجبار از سلطان است و اكراه از زن و پدر و مادر.
333- يعنى قامتى كه در روايات به عنوان آخر وقت نافله ظهر معين شده ذراع است ، و دو قامتى كه به عنوان آخر وقت نافله عصر آمده دوذراع ، و مقصود قامت انسان يا دو قامت انسان نيست .
علّت اين اطلاق اين است كه قامت ((رحل )) پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم يك ذراع بوده است چنانچه شيخ در ((تهذيب )) (- تهذيب ج 2، ص 23، حديث 64.) در باب اوقات نماز آن را نقل كرده است و در اين باره نيز اخبارى از عترت طاهرين آن حضرت عليه السلام وارد شده است ، از جمله در معناى ((كثير)).
چنانچه خطيب در تاريخ بغداد آورده كه متوكّل (خليفه عبّاسى ) بيمار شده بود، تذر كرد كه با بهبودى از مرض مال كثيرى در راه خدا انفاق كند و چون شفا يافت و خواست به نذر خود وفا كند معناى مال كثير را نمى دانست ، آن را از فقهاى عامه پرسش نمود، آنان در معنايش اختلاف كردند.
برخى مى گفتند: ده هزار درهم .
و بعضى مى گفتند: صد هزار درهم .
متوكّل مسئله را از امام هادى عليه السلام سؤ ال كرد. آن حضرت فرمود:
مالِ كثير هشتاد و سه است ، به دليل آيه :
((ولقد نصركم اللّه فى مواطن كثيره ))
((خداوند شما را در جاهاى بسيارى يارى كرده است ))

# # #

و آنها هشتاد و سه مورد بوده اند.(- فروع كافى ، ج 7، ص 463، حديث 21.)
و از جمله در معناى ((قليل )) چنانچه صدوق در ((معانى الاخبار)) از امام باقر عليه السلام درباره قول خداى تعالى :
((و ما آمن معه الاّ قليل
((ايمان نياورد با او (حضرت نوح ) مگر عدّه قليلى ))
نقل كرده كه فرمود:
آنان هشت نفر بوده اند.(- معانى الاخبار، ص 151.)
334- فروع كافى ، ج 7، ص 352، تهذيب ، ج 10، ص 229.
335- مقنع ، ص 44، آخر باب الديات .
336- فروع كافى ، ج 7، ص 352، حديث 8؛ تهذيب ، ج 10، ص 228، حديث 33.
337- تهذيب ، ج 10، ص 310، حديث 11.
338- تهذيب ، ج 10، ص 228، حديث 31.
339- فروع كافى ، ج 7، ص 353، حديث 14؛ تهذيب ، ج 10، ص 228، حديث 30.
340- فروع كافى ، ج 7، ص 353، حديث 13؛ تهذيب ، ج 10، ص 227، حديث 25.
341- فروع كافى ، ج 7، ص 353، حديث 11؛ تهذيب ، ج 10، ص 227، حديث 27.
342- وسائل الشيعه ، ج 19، ص 186، حديث 12.
343- فروع كافى ، ج 7، ص 428، حديث 11. تهذيب ، ج 6 ص 290، حديث 10.
344- فروع كافى ، كتاب الحدود باب النوادر، حديث 38.
345- فروع كافى ، ج 6، ص 47، حديث 8.
346- عجائب القضايا، قمى ، ص 88.
347- فروع كافى ، ج 7، ص 265.
348- من لا يحضر، كتاب القضايا و الاحكام ، باب 15، حديث 6.
349- من لا يحضر، كتاب القضايا، باب 13، حديث 1.
350- من لا يحضر، كتاب القضايا و الاحكام ، باب 69، حديث 56.
351- فروع كافى ، ج 7، ص 263، حديث 20.
352- فروع كافى ، كتاب الحدود، باب النوادر، حديث 20.
353- كامل ، جزرى .
354- محجّة البيضاء ج 4 ص 195، و مناقب ج 2 ص 266، وكشف الغمَّة ج 1 ص 277
355- بحار الانوار ج 40 ص 242، و اثبات الهداة ج 2 ص 418، و خرائج راوندى ج 1 ص 210
356- وسائل الشّيعه ج 18 ص 206 حديث 2 از باب 21 ( قضايا اميرالمؤ منين )، و فروع كافى ج 7 ص 423 حديث 6
357- كتاب قضاء اميرالمؤ منين ص 96
358- ارشاد شيخ مفيد فصل 58 باب 29
359- بحارالانوار ج 40 ص 266، نقل از روض الجنان ابوالفتوح رازى
360- حكمت 315 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف ، و الوزراء و الكُتّاب ص 14، نوشته محمّد بن عبدوس كه قبل از سيّد رضىّ نوشته است
361- مناقب صنعانى ج 2 ص 85
362- مناقب صنعانى ج 2 ص 85
363- حلية الابرار ج 1 ص 341
364- حلية الابرار ج 1 ص 321
365- حلية الابرار ج 1 ص 320
366- شرح ابن ابى الحديد مقدّمه ج 1 ص 24
367- سيرى در نهج البلاغه
368- خطبه 233 نهج البلاغه معجم المفهرس مؤ لّف ، و شرح حديدى ج 13 ص 228،و شرح فيض ج 2 ص ‍ 720
369- علم كلام تاءليف سيّداحمد صفائى ص 326 به نقل مكتب اسلام شماره 11 سال 12 ص 58، و بحار ج 5 ص 58.
370- ترجمه صوت العدالة الانسانيّه ص 416
371 - عدىّ بن رقّاع شاعر بزرگ و از مردم شام از مدّاحان بنى اميّه و از خواصّ وليد بن عبدالملك بود.لغتنامه دهخدا.
372- شرح ابن ابى الحديد ج 2 ص 99 ط بيروت - ط ايران ج 11 ص 153س
373- شيخ محمّد عبده بزرگترين روحانى و دانشمند عالم تسنّن ؛ معاصر با سيّد جمال الدّين اسد آبادى ، از تاءليفات او، شرح نهج البلاغه و تفسير المنار است .
374- چهارده معصوم ج 1 ص 458
375- سيرى در نهج البلاغه ص 19
376- على عليه السلام كيست ؟ ص 266
377- منظور شارح ، اين جملات نامه 35 نهج البلاغه است : فِنْدَ اللّهَ نَحْتَسِبُهُ وَلَدا ناصِحا وَ عامِلا كادِحا وَ سَيْفا قاطِعا وَ رُكنا دافِعا.... مَعَ هؤ لاءِ يَوْما واحِدا.
378- سَحبان فرزند وائل و يا زفر مى باشد از فصحاء معروف عرب به شمار مى آيد، وى قسمتى از زمان اسلام را درك كرده بود.(لغت نامه دهخدا)
379- قُس فرزند ساعده ، اسقف نجران خطيب بليغ عرب بوده است و در بلاغت به وِى مَثَل زنند، وى را از سالمندان به شمار مى آورد كه 380 سال عمر كرده است ، گاهى 600 سال نيز مى گويند. (لغت نامه دهخدا).
380- شرح ابن ابى الحديد ج 16 ص 145- 146
381- شرح ابن ابى الحديد ج 11 ص 153 ط بيروت ، و سفينه ج 2 ص 362
382- مكتب اسلام ش 3 ص 17 سال 11
383- كفايه الطالب ص 394، و مناقب شهر آشوب ج 2 ص 48، و شرح حديدى ج 19 ص 140.
384- چهارده معصوم ج 1 ص 467
385- ترجمه صوت العدالة الانسانيّه ص 419
386 - كتاب الفوائد المشاهد مجلس 29
387 - نامه 45 نهج البلاغه معجم المفهرس
388- مقدمه نهج البلاغه
389- مقدمه نهج البلاغه
390- در پيرامون نهج البلاغه ص 61، علاّمه شوشترى
391- پيرامون نهج البلاغه ترجمه ما هُوَ نهج البلاغه ص 57 و 60 علاّمه شوشترى .
392- سيرى در نهج البلاغه ، علاّمه شهيد مطهّرى به نقل از شرح ابن ابى الحديد.
393- مقدّمه كتاب على بن ابيطالب شعرُهُ وَ حِكَمُهُ
394- تذكرة الخواص ص 114
395- عبقرية الامام على عليه السلام ص 135 - 132
396- مصادر نهج البلاغه سيّد عبدالزّهراء حسينى به نقل از كتاب عبقرية الشريف .
397- مناقب ، سروى ، ج 1، ص 271.
398- شرح نهج البلاغه ، ملا فتح اللّه كاشانى .
399- قضاء اميرالمؤ منين عليه السلام ، ص 59 تا ص 61؛ شرح نهج البلاغه ، ص 613.
400- قضائ اميرالمؤ منين تاءليف محمد تقى شوشترى ، ص 163
401- نقل از اصول الوصول فى حصول الوصول نسخه خطى متعلق به آقاى سيد فخرالدين طباطبائى مؤ لف : كتاب واژه نامه فارسى
402- نازعات آيه 26
403- يعنى همتايى براى خدا تصّور كرد.
404- سوره بقره ، آيه 34.
405- سوره حجر، آيه 37 و 38.
406- چون انسان از نظر روان و فطرت خداجوست ، و در روانشناسى امروز نيز بُعد مذهبى را يكى از ابعاد وجودى روح آدمى پذيرفته اند، اگر موانعى نباشد، انسان از نظر روان و فطرت به سوى خدا گرايش دارد و خدا را در همه جا مى جويد.
407- آل عمران آيه 97
408- سوره بقره ، آيه 34
409- سوره حجر، آيه 37 و 38.