۱۰۰۱ داستان از زندگانى امام على عليه السلام

محمد رضا رمزى اوحدى

- ۱ -


1- الرياض لنضره ، ص 162
2- سعدى .
3- حافظ.
4- صائب .
5- مهدى سهيلى .
6- نويسنده پيشنهادات و انتقادات شما را در مورد مطالب اين كتاب پذيرا مى باشد در صورت لزوم با صندوق پستى ناشر مكاتبه فرماييد.
7- معانى الاخبار، ج 2 ص 431.
8- غاية المرام .
9- بحارالانوار، ج 35، ص 9.
10- بحارالانوار، ج 3، ص 117.
11- بحارالانوار، ج 43، ص 151.
12- معانى الاخبار، ج 1، ص 142.
13- كشف الغمه ، ص 106.
14- بحار،، ج 20.
15- عبدالصمد حقيقت .
16- نهج البلاغه ، خطبه 192.
17- فصل المهمه ابن صباغ .
18- حافظ شيرازى .
19- دايرة المعارف علوى ، ص 431، ج 10.
20- معانى الاخبار، ج 1، ص 140.
21- محقق جلال دوانى ، رساله نورالهدية ، ص 22 و 75؛ محقق دوانى از علماى بزرگ اهل تسنن متوفى 908 ه‍ بوده كه در اواخر عمر شيعه شده و مطالب فوق را در كتاب خود ذكر كرده است .
22- قصص الانبياء.
23- بحارالانوار، ج 42، ص 18.
24- نصايح ، ص 214.
25- بحارالانوار، ج 35، ص 10؛ روضة الواعظين ، ص 68.
26- به داستان ملاقات ابوطالب (عليه السلام ) با راهب مثرم مراجعه شود.
27- العمدة ص 14، روضة الواعظين ص 72 و امالى شيخ طوسى .
28- كوه لكام در سوريه نزديك شهر حماه و در جنوب شهر حلب مى باشد.
29- بحارالانوار، ج 35.
30- بحارالانوار، ج 35، ص 11.
31- مناقب شهر آشوب ج 1، ص 358.
32- يعنى پيامبر (ص ) در آينده نگهدارى على (ع ) را بر عهده مى گيرد.
33- بحارالانوار، ج 35، ص 40، و كنز الفوائد ص 115
34- بحارالانوار، ج 35، ص 41.
35- بحارالانوار، ج 35، ص 42.
36- بحارالانوار، ج 35، ص 38.
37- در اين دعا به وجود مقدس رسول خدا (ص ) و فاطمه الزهرا و على (ع ) توسل شده است .
38- بحارالانوار، ج 35، ص 11.
39- بحارالانوار، ج 35، ص 27.
40- بحارالانوار، ج 35، ص 27.
41- على (عليه السلام ) وليد الكعبه ص 30
42- اين تاريخ مطابق است با 21 مارس سال 599 ميلادى
43- ورضة الواعظين ، ص 68.
44- بحارالانوار، ج 35، ص 30
45- امالى شيخ طوسى ، ص 80
46- اعلام الورى ، ص 3 و ارشاد مفيد، ص 3
47- بحارالانوار، ج 35، ص 13
48- امالى شيخ طوسى ، ص 80 و جنات الخلود، ص 3
49- على (عليه السلام ) وليد الكعبه ، ص 41
50- بحارالانوار، ج 35، ص 13
51- على (عليه السلام ) وليد الكعبة ، ص 31
52- على (عليه السلام ) وليد الكعبه ، ص 32
53- علل الشرايع ، ص 56 و امالى شيخ صدوق ، ص 80 و معانى الاخبار، ص 62
54- بحارالانوار، ج 35
55- بحارالانوار، ج 35
56- على (عليه السلام ) وليد الكعبة ، ص 63
57- كشف اليقين ، ص 6 و بشارة المصطفى ، ص ***
58- بحارالانوار، ج 35
59- الرياض لنضره ، ص 162.
60- امالى شيخ طوسى و بحارالانوار، ج 35
61- امالى شيخ طوسى
62- بحارالانوار، ج 35.
63- مناقب اين شهر آشوب ، ج 2.
64- امالى شيخ طوسى و بحارالنوار، ج 35
65- بحارالانوار، ج 35
66- وسايل الشيعه ج 12 ص 129
67- شرح نهج البلاغه ، ج 20 ص 328.
68- امالى صدوق
69- ينابيع المودة ص 247.
70- سوره مائده ، آيه 55.
71- غاية المرام ، تعداد 42 حديث از طريق اهل تسنن و 19 حديث از طريق شيعه وارد شده است ، در مورد اينكه آيه فوق در شاء، على (عليه السلام ) نازل شده است .
72- وقايع الايام ، ص 627
73- نصايح ، ص 310.
74- نصايح ، ص 310.
75- نصايح ، ص 399.
76- نصايح ، ص 471.
77- نصايح ، صد 470.
78- بحارالانوار، ج 27، ص 148.
79- بحارالانوار، ج 10، ص 40.
80- كوه ابوقبيس در مكه مكرمه مى باشد.
81- بحارالانوار، ج 39، ص 186.
82- كشف الغمه ، ج 1، ص 79. اين شكستن بتها بوسيله على (عليه السلام ) قبل از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و فتخ مكه بوده است و همين عمل نيز در روز فتح مكه مجددا توسط آن حضرت انام شده است .
83- كتاب معصوم دوم ، جواد فاضل ، ص 155.
84- كتاب معصوم دوم .
85- بقره / 30.
86- ص / 26.
87- اعراف / 142.
88- عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 9.
89- بحارالانوار، ج 43، ص 96.
90- احزاب /32.
91- كمال الدين ، ج 1، ص 27.
92- انوار البهيه ، ص 42.
93- در اين باره به مجمع البحرين واژه فقر مراجعه شود.
94- كامل ابن اثير، ج 2، ص 50.
95- محجة البيضاء، ج 4 ص 362.
96- محجة البيضاء، ج 4.
97- خصال صدوق ، ص 215.
98- خصال صدوق ، ص 606.
99- سفينة البحار، ج 1، ص 254
100- خصال صدوق ص 224.
101- تفسير نمونه .
102- بحارالانوار، ج 43، ص 29.
103- تفسير جامع .
104- ارشاد مفيد، ص 101، فصل 27؛ بحارالانوار، ج 21، ص 80
105- و فيات العلماء، ص 37.
106- عبدالرحممان جامى .
107- احمد عزيزى .
108- رياحين الشريعه ، ج 1، ص 58.
109- تفسير نمونه .
110- سيره ابن هشام ، ج 2، مسند احمد نيل ، ج 4، ص 163.
111- تفسير نمونه .
112- تفسير نمونه
113- شرح و تفسير آيه 55 سوره مائده .
114- تفسير نمونه .
115- تفسير نمونه .
116- همان مدرك .
117- ضحى /5.
118- بينه /7.
119- همان مدرك .
120- همان مدرك .
121- همان مدرك .
122- همان مدرك ، ج 18، ص 335.
123- همان مدرك ، ج 9، ص 268.
124- كنزالعمال .
125- مهرداد اوستا.
126- احقاق الحق ، ج 4، ص 295.
127- محجة البيضاء، ج 4، ص 191.
128- امالى صدوق ، على (عليه السلام ) در سالهاى هشتم و نهم هجرى در يمن ماءموريتهايى داشته كه صرفا جنبه تبليغى و قضايى داشته ولى در سال دهم هجرى ماءموريتى به يمن داشته كه اين ماءموريت جنگى بوده است .
129- اين آيه بيان كننده و اظهار پشيمانى برادران يوسف در حضور او مى باشد.
130- اگر كسى نزد پيامبر قرآن مى خواند پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به واسطه علاقه اى كه به قرآن داشتند آيه بعدى آنرا مى خواندند
131- اين آيه در مورد عفو يوسف پس از عذرخواهى برادرانش مى باشد.
132- مهر تابان ، ص 84.
133- اعلام الورى ، ص 117.
134- خصال صدوق ، ص 461.
135- جنة الماوى ، ص 299.
136- زمخشرى ، ربيع الابرار، ج 3، ص 619.
137- مجموعه ورام ، ص 78.
138- بحارالانوارك ج 43، ص 341.
139- ينابيع المودة ، ص 45.
140- مناقب اين مغازلى شافعى ، ص 162.
141- شيخ فريدالدين عطار نيشابورى .
142- الميزان ، ج 19، ص 396.
143- الميزان ، ج 11، ص 387.
144- كشف الغمه ، ص 106- 150.
145- اصول كافى ، ج 1، ص 236.
146- علل الشرايع ، ص 67؛ بحارالانوار، ج 22، ص 459.
147- آية الله حسن زاده ، مجله حوزه ، مهر ماه 66.
148- حافظ شيرازى .
149- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 13، ص 37.
150- همان مدرك ، ص 60.
151- حافظ شيرازى .
152- شرح ابن ابى الحديد، ج 2، ص 26.
153- مروج الذهب ، ج 2، ص 417.
154- بحارالانوار، ج 33، ص 326؛ در حديثى ديگر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مى فرمايد رئيس (خوارج ) آنها مردى ناقص الخلقه است كه يكى از دستهايش مانند پستان زن است . -
155- ابوالحسن ورزى
156- تفسير نمونه ، ج 7، ص 339.
157- هاتف اصفهانى .
158- ديار عاشقان ، ج 1.
159- وسائل الشيعه ، ج 13.
160- وجدى .
161- بحارالانوار، ج 40.
162- ابوالقاسم حالت .
163- كشف
164- جوياى تبريزى .
165- بحارالانوار، ج 36.
166- كشف الغمه ، ج 1، ص 302.
167- مناقب ابن شهر آشوب .
168- سنن النبى ، ص 321 و 336.
169- كتاب الخزاين ، مرحوم نراقى ، ص 325.
170- مجادله / 13.
171- دايرة المعارف علوى 7 ج 10 ص 390
172- تفسير روح البيان ، ج 1، ص 271
173- كشف الاسرار، ج 1.
174- مصباح الهدية امام خمينى (ره )
175- كحل البصر، محدث قمى ، ص 180
176- روضه كافى ، ص 79، حديث 33.
177- بحارالانوار، ج 43، ص 5 و 151.
178- كشف الغمه ، ص 56.
179- بحارالانوار، ج 43.
180- الغدير، ج 7، ص 386.
181- جاذبه و دافعه على ، ص 108.
182- بحارالانوار، ج 32، ص 308.
183- خصال صدوق ، ص 409.
184- معانى الاخبار، ج 1.
185- ارشاد مفيد،ص 58.
186- معانى الاخبار، ج 1.
187- همان مدرك .
188- تفسير فرات ، ص 593؛ بحارالانوار، ج 21، ص 84.
189- مناقب ابن مغازلى شافعى ، ص ***4.
190- كتاب و العاديات .
191- جه بايد كرد ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى
192- تنزيه الانبياء، سيد مرتضى .
193- خصال صدوق ، ص 376.
194- اثبات الهداة ، ج 1، ص 487.
195- من لا يحضره الفقيه ، ج ، ص 269.
196- بحارالانوار، ج 43، ص 309.
197- المراقبات .
198- بحارالانوار، ج 76، ص 57.
199- دارالندوه به مجلس شوراى قريش گفته مى شد. اين محل را قصى بن كلاب جلد چهارم پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تاءسيس كرد در دوران اسلام معاويه آن را از حكيم بن حزام خريد و دارالامارة قرار داد سپس با وسعت مسجدالحرام جز آن قرار گرفت . **معجم البلدان ، ج 2، ص ‍*** 423.
200- احتجاج طبرسى ، ج 1، ص 141.
201- السيرة النبويه ، ج 2، ص 124.
202- قبا دهكده اى بود كه در دو فرسخى مدينه قرار داشت و مركز قبيله بنى عمرو بن عوف بود ولى اكنون بر اثر توسعه شهر جزو شهر قرار گرفته است .
203- السيرة النبويه ، ج 2، ص 138.
204- ارشاد مفيد، ص 40.
205- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، ص 68.
206- كشف الغمه ، ص 141.
207- معانى الاخبار، ج 2، ص 250.
208- محجة البيضاء، ج 4، ص 425.
209- معانى الاخبار، ج 2، ص 431.
210- محجة البيضاء، ج 3، ص 372.
211- محجة البيضاء، ج 8، ج ص 276.
212- تاريخ طبرى ، ج 3.
213- ارشاد مفيد، ص 22.
214- شواهد التنزيل .
215- و از مردم كسى هست كه جان خود را در راه خشنودى خدا مى فروشد (بقره / 207)
216- طه / 25- 32.
217- ناسخ التواريخ حضرت على (عليه السلام )، ج 1، ص 278، اين روايت با مختصر تفاوتى از كتب معتبر شيعه و سنى نقل شده است ، براى اطلاع بيشتر به كتاب احقاق الحق ، ج 2، ص 39 تا 41 و كتاب الغدير، ج 2، مراجعه گردد.
218- محجة البيضاء، ج 8، ص 279.
219- محجة البيضاء، ج 8، ص 273.
220- محجة البيضا، ج 8.
221- محجة البيضاء، ج 4، ص 201.
222- محجة البيضاء، ج 4، ص 208.
223- محجة البيضا، ج 4، ص 210.
224- نساء / 58.
225- معصوم دوم .
226- معصوم دوم .
227- معصوم دوم .
228- بحارالانوار، ج 9
229- احتجاج ، ص 197.
230- داستان مرغ بهشتى از مسلمات تاريخ و حديث است اين داستان با كيفيت هاى مختلف متجاوز از 18 نقل تنها در كتب معتبر اهل سنت آمده است .
231- احتجاج ، ص 197.
232- بحار الانوار، ج 38، ص 329
233- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 2، 270
234- مناقب خوارزمى ، ص 143
235- كشف الغمه ، ج 1، ص 96
236- بحار الانوار، ج 21، ص 141
237- بحار الانوار، ج 18،ص 223
238- مائده /55
239- بحار الانوار، ج 39، ص 113
240- تفسير نمونه ، ج 3.
241- اين داستان طبق نقلى در صفين رخ داده كه تير را به دستور امام حسن (عليه السلام ) در حين نماز از پاى حضرت خارج مى نمايند ولى مرحوم فيض در جلد اول محجة البيضاء پيشنهاد قضييه خارج كردن تير را به حضرت زهرا (عليه السلام ) نسبت داده است .
242- حديقة الحقيقة ، ص 140، ارشاد القلوب ، ج 2، ص 217.
243- لطايف الابرار، ص 17
244- اكسير اعظم ، ج 2، ص 933
245- گناهان كبيره
246- تفسير نمونه
247- مناقب ابن مغازلى شافعى ، ص 202
248- كشف الغمه ، ج 1، ص 297
249- اعلام الورى ، ص 137
250- اعلام الورى ، ص 137
251- فروع كافى
252- كحل البصر، ص 88
253- بحارالانوار، ج 21، ص 263.
254- الغدير، ج 6، ص 309
255- رياحين الشريعه ، ج 1، ص 142.
256- خصال ، ص 698
257- مستدرك ، ج 2، ص 460
258- نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 20، ص 270.
259- غاية المرام ، ص 293.
260- بحارالانوار، ج 39، ص 16.
261- خصال ، ص 688.
262- بحارالانوار، ج 21، ص 22.
263- بحارالانوار، ج 21، ص 23 و تفسيرهاى برهان ، ج 2، ص 414.
264- ارشاد، مرحوم مفيد، ص 82.
265- همان مدرك .
266- تاريخ طبرى ، ج 3 ص 13.
267- معانى الاخبار، ج 2، ص 114.
268- حشر/8
269- تفسير نمونه ، ج 23، ص 519
270- امالى شيخ مفيد، ص 57
271- امالى شيخ مفيد.
272- در خبر نام نهمين نفر و سلام وى كه ظاهرا سلمان فارسى بوده از قلم افتاده است .
273- امالى شيخ مفيد، صد 30
274- تفسير نمونه ج 15.
275- اسرار آل محمد (ص ).
276- بحار الانوار: ج ***، ص 450.
277- امالى شيخ مفيد، ص 85
278- يناييع المودة ص 256 و مودة القربى ج 2 ص 51.
279- ينابيع المودة ص 54.
280- امام شناسى ، ج 1.
281- غاية المرام ص 16.
282- ينابيع المودة ص 134.
283- ينابيع المودة ص 54.
284- سفينة البحار ج 1 ص 642.
285- امالى صدوق
286- امالى شيخ صدوق
287- سوره ليل آيه 5 و 6 و 7
288- بحارالانوار ج *** ص 516
289- بحارالانوار ج 10
290- ارشاد ج 1 و اعلام الورى ج 1 و بحارالانوار ج 201پ
291- بحارالانوار ج 20
292- مناقب ابن شهر آشوب ج 2.
293- تاريخ پيامبر اسلام / 504 به نقل از اين اسحاق و ابن اثير و ابن حزم
294- بحار ج 21- حصال ص 659- اثبات الهداة ج 1- احقاق الحق ج 8
295- حضال /670
296- بحارالانوار ج 19 / 338
297- سوره بينه / 7
298- اسرار آل محمد (ص ) /212
299- فضائل الخمسه من الصحاح السته ج 3
300- امالى شيخ صدوق
301- امالى شيخ صدوق .
302- امالى صدوق
303- مستدرك الوسائل ج 2 / 198.
304- بحارالانوار ج 22 / 546.
305- بحارالانوار ج 20
306- اصول كافى
307- آل عمران ، 169
308- اختصاص شيخ مفيد، اصول كافى ج 1.
309- اصول كافى - احقاق الحق جلد 2- الغدير ج 2
310- اصول كافى ج 1، ص 296 حديث 4
311- اصول كافى .
312- اصول كافى ج 1
313- اصول كافى ج 1
314- داستانهاى اصول كافى
315- در اين مكان مسجدى هست بنام مسجد ردالشمس
316- تفسير برهان و بحارالانوار جلد 9
317- بحارالانوار ج 6.
318- داستانهاى پراكنده ص 78
319- ام هانى همان كسى است كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در شب معراج ، شب مهمان او بود و در خانه او بود كه معراج رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم از مكه شروع شد.
320- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 10 ص 78
321- اصول كافى ج 1.
322- عيون اخبار الرضا ج 2 ص 10
323- داستانهاى پراكنده ص 86.
324- گوهر مراد
325- بحار الانوار جلد 41.
326- مناقب خوارزمى ص 75.
327- على مع الحق جلد 2
328- على مع الحق جلد 2 ص 6.
329- قبيله طى ؛ قبيله حاتم طائى است ، حاتم طائى قبل از اينكه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را ببيند فوت كرد و پسرش عدى جانشين او شد او در حمله على (عليه السلام ) فرار كرد و خواهر عدى به اسارت در آمد كه داستان چگونگى آزادى آن را در داستانهاى قبلى گذشته است بعدها عدى از ياران باوفاى على (عليه السلام ) شد و در جنگ ها قبيله طى از على (عليه السلام ) حمايت كردند و سه پسر عدى بنامهاى طريف و طراف و طرفه همه در جنگهاى على (عليه السلام ) شهيد شدند.
330- كامل ابن ايثر ج 2 ص 194
331- بحارالانوار جلد 20 ص 53
332- نصايح ص 281
333- امالى شيخ مفيد
334- امالى شيخ مفيد.
335- امالى شيخ مفيد
336- امالى شيخ مفيد
337- امالى شيخ مفيد
338- امالى شيخ مفيد
339- نصايح
340- نصايح ص 426
341- نصايح ص 436
342- امالى شيخ مفيد
343- امالى شيخ مفيد
344- امالى شيخ مفيد
345- تنقيح المقال ج 3 ص 83
346- تفسير جامع جلد 5
347- تفسير جامع جلد 5
348- تفسير جامع جلد 5
349- تفسير جامع جلد 5
350- تفسير جامع جلد 5
351- صفيه همسر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است در جنگ خيبر اسير شد و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بعنوان سهم خود او را گرفت و آزاد نمود سپس به همسرى خود در آورد. ابن حجر گويد او در سال 36 هجرى وفات يافت و بعضى گويند او در زمان معاويه از دنيا رفته است .
352- امالى شيخ مفيد
353- تفسير جامع جلد 5
354- تفسير جامع جلد 5
355- تفسير جامع جلد 5
356- تفسير جامع ، جلد 5
357- نصايح من 113
358- اسماء در آن زمان همسر ابوبكر بوده است .
359- انوار علويه (اصل قرارداد و متن آن در انوار علويه است )
360- نهج البلاغه حكمت 82
361- كشف الغمه ص 106
362- بعد از غدير خم پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عمامه خود را به على پوشانيد و به اصحاب دستور داد جملگى به حضرت على (عليه السلام ) به منزله و لقب امير مؤ منان تبريك گويند.
363- غاية المرام : باب 58، حديث 54
364- داستان غدير خم و انتخاب رسمى على (عليه السلام ) به امامت و ولايت را 110 نفر از بزرگان صحابه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و 84 نفر از تابعين پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم و 360 نفر از علماء استادان و حفاظ نقل كرده اند كه بعضى از اين راويان عبارتند از 1- عمر بن خطاب 2- زبير بن عوام قرشى 3- ابوبكر بن ابى قحافه 4- طلحه بن عبيدالله
365- فروع كافى ج 3 ص 302
366- تفسير جامع جلد 5 ص 130
367- سورهنمال آيه 82
368- تفسير جامع جامع جلد 5 ص 135
369- تفسير جامع تجلد 5 ص 172
370- بحارالانوار جلد 21 صفحه 276
371- امالى صدوق مجلس 53
372- خصال صدوق .
373- سوره هود آيه 12
374- امالى شيخ مفيد
375- امالى شيخ مفيد
376- امالى شيخ مفيد
377- بحارالانوار، ج 41، ص 304
378- امالى شيخ مفيد.
379- امالى شيخ مفيد
380- امالى شيخ مفيد
381- امالى شيخ مفيد
382- نهج البلاغه فيض الاسلام ص 654
383- كئود يعنى : ناهموار.
384- سوره يوسف آيات 1 و 2آيه اول همان جمله اى است كه چون برادران گناهكار يوسف به يوسف رسيدند و برادر خود را شناختند از روى خجلت و شرمندگى با اين جمله تقاضاى عفو كردند يعنى : (سوگند بخدا كه حقا خداوند ترا بر ما برگزيد و اختيار و انتخاب كرد و بدرستيكه ما از گناهكار هستم ) و آيه دوم همان پاسخى است كه يوسف به آنها ميدهد و با آن پاسخ حكم عفو آنان را صادر كرد يعنى : (هيچ ملامت و سرزنش بر شما امروز نيست خداوند شما را مورد مغفرت خود قرار مى دهد و او ارحم الراحمين است )
385- ديار عاشقان جلد 6
386- بحار ج 74 ص 157
387- تفسير نورالثقلين ج 2 / 151.
388- امالى شيخ صدوق .
389- منتهى الامال
390- امالى صدوق
391- امالى شيخ صدوق
392- امالى شيخ صدوق .
393- امالى شيخ صدوق
394- امالى شيخ صدوق
395- امالى شيخ صدوق
396- بحارالانوار، ج 41، ص 18.
397- امالى شيخ صدوق
398- امالى شيخ صدوق
399- امالى شيخ صدوق
400- همان مدرك
401- همان مدرك
402- امالى شيخ صدوق
403- امالى شيخ صدوق
404- امالى شيخ صدوق .
405- امالى شيخ صدوق .
406- امالى شيخ صدوق
407- امالى شيخ صدوق .
408- امالى شيخ صدوق
409- امالى شيخ صدوق
410- امالى شيخ صدوق
411- همان مدرك
412- امالى شيخ صدوق
413- امالى شيخ صدوق
414- امالى شيخ صدوق
415- امالى شيخ صدوق
416- امالى شيخ صدوق
417- امالى صدوق
418- امالى شيخ صدوق
419- امالى شيخ صدوق
420- امالى شيخ صدوق
421- تفسير كشاف ، ارشاد شيخ مفيد
422- صحيح مسلم ، مسند احمد حنبل ، اسد الغابه .
423- سفينة البحار، ج 2، ص 558
424- امالى شيخ مفيد
425- امالى شيخ مفيد
426- چنانچه خيلى ها نزد او رفتند و براى دنياى آنها اين كار خوب بود!!
427- احتجاج طبرسى ، ج 1، ص 115.
428- كافى ، ج 2، بص 58.
429- توحيد صدوق ، ص 73.
430- فتوح الشام از دى بصرى ، ص 3 و ص 148.
431- همان همان مدرك .
432- كنز العمال ، ج 3، ص 179.
433- شرح نهج البلاغه ، ابن ابى الحديد، ج 3، ص 115.
434- الخراج ، ابويوسف ، ص 29.
435- خوارزمى ، زمخشرى ، المناقب ، ص 10.
436- البته در تاريخ و منابع اهل سنت و شيعه در خصوص اعتراض به غضب خلافت توسط ابوبكر عده ديگرى را نيز نام برده اند كه تعداد آنان 12 نفر از صحابه و 6 نفر از مهاجرين و البته غير از اين تعداد افراد ديگر نيز اعتراض كردند كه در تاريخ ثبت است .
437- احتجاج و دلايل حضرت امير (عليه السلام ) با ابوبكر حدود 14 مورد ديگر است كه به علت طولانى بودن روايت مابقى آن حذف گرديد.
438- احتجاج طبرسى ، ج 1، ص 157.
439- امالى شيخ مفيد.
440- امالى شيخ مفيد.
441- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 1، ص 220.
442- منظور از اين شش نفر: على (عليه السلام )، طلحهة بن عبدالله و زبيربن عوام و عبدالرحمن بن عوف و عثمان و سعدابى و قاص .
443- اسرار عبادات ، ص 195.
444- اعمال شب هفدهم ماه رمضان ، مفاتيح الجنان .
445- بحارالانوار، ج 17، ص 144.
446- ابوبكر از قبيله بنى تيم است و عمربن خطاب از قبيله بنى عدى .
447- امالى شيخ مفيد، ص 84
448- مروج الذهب ، ج 2، ص 307 و ج 3، ص 77.
449- نهج البلاغه ، صبحى صالح ، نامه 62.
450- كامل ابن اثير، ج 2، ص 422 و تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 1202.
451- اصول كافى .
452- وسائل الشيعه ، ج 18، ص 156.
453- فروع كافى ، ج 5.
454- تاريخ يعقوبى ، ج 1 ص 123..
455- منتهى الامال .
456- تاريخ القرآن ، ص 44.
457- خلفاء راشدين
458- تاريخ طبرى .
459- بحارالانوار، ج 8، ص 298.
460- فتاوى صحابى كبير، ص 173.
461- تاريخ تشيع در ايران ، ص 238.
462- الاختصاص شيخ مفيد، ص 274، نظير اين مطلب با اندكى تفاوت در اصول كافى ، ج 1، ص 533 نيز آمده است .
463- كشف اليقين علامه حلى ، ص 167.
464- خصال صدوق ، ص 426، متن فوق با تصرف مختصر عين فرمايشات حضرت على (عليه السلام ) مى باشد كه در پاسخ سؤ ال يهودى حضرتش به نقل مصائب و مظلوميت خود مى پردازند و ابعاد پنهان قضيه خانه نشينى خود اشاره مى نمايد.
465- خصال صدوق ، ص 425، متن فوق با تصرف بسيار ابتدايى عين كلمات حضرت على (عليه السلام ) مى باشد كه در پاسخ يهودى اشاره شد حضرتش به نقل مصائب و امتحانات خداوند مى پردازند. فى الواقع حضرتش دقيقا به فضاى اجتماعى آن زمان اشاره دقيق مى نمايند و به ابعاد پنهان خانه نشينى خود اشاره مى نمايند.
466- معصوم دوم ، ص 194. **البته اين داستان ادامه دارد و حضرت امير (عليه السلام ) به يادگيرى قضاوت خود از دانيال (عليه السلام ) را با بيان داستان قضاوت دانيال اشاره مى نمايد.***
467- معصوم دوم ، ص 190.
468- معصوم دوم ، ص 156.
469- كتاب معصوم دوم ، ص 158.
470- كتاب معصوم دوم ، ص 160.
471- كتاب معصوم دوم .
472- بحارالانوار، ج 43، ص 8.
473- مرزداران .
474- تفسير برهان ، ج 4، ص 493.
475- معصوم دوم ، ص 184.
476- علل الشرايع ، ج 1.
477- حضرت زهرا، ص 132.
478- قصص / 20. وقتى فرعونيان مى خواستند حضرت موسى (عليه السلام ) را به قتل رسانند مؤ من آل فرعون تصميم آنها را به همين نحو به اطلاع موسى رسانيد يعنى اشراف قوم فرعون براى كشتن تو نقشه مى كشند بنابراين تو از مصر خارج شو.
479- الاحتجاج ، ج 1، ص 121 تا 127.
480- اينهم ميزان خداشناسى جناب خليفه كه در مسند پيغمبر نشسته و نمى دانسته كه خدا را جاى مخصوصى مانند عرش و غيره نيست بلكه او خود خالق همه مكانهاست !!!
481- بحارالانوار، ج 43، ص 212.
482- توحيد، شيخ صدوق ، ص 73.
483- محجة البيضاء، ج 3.
484- معانى الاخبار، ج 2، ص 235.
485- بحار الانوار، ج 42، ص ***.
486- منتخب التواريخ ، ص 114.
487- تحف العقول .
488- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 8، ص 253.
489- نهج البلاغه ، خطبه 130.
490- محمد حسين شهريار.
491- الغدير، ج 1، ص 163 تا 166. 0
492- منهاج البراعه ، ج 12، ص 216.
493- علل الشرايع صدوق ، ج 1؛ بحارالانوار، ج 43، ص 198.
494- حكايتهاى شنيدنى ، ص 59.
495- اسرار آل محمد، ص 164.
496- مناقب اين شهر آشوب ، ج 3، ص 194.
497- ناسخ التواريخ ، ج 5، ص 15.
498- مائده / ***3
499- ارشاد مفيد، ص 97.
500- تفسير سوره نجم ، شهيد دستغيب .
501- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 4، ص 48.
502- ناسخ التواريخ .
503- نهج البلاغه ، خطبه 5.
504- فروع كافى ، ج 5، ص 74.
505- اصول كافى ، ج 1، ص 240.
506- خصال صدوق ، ص 547.
507- امالى شيخ مفيد، ص 62.
508- اصلع ؛ به كسى گفته مى شود كه جلوى سر او مو ندارد.
509- الغدير ج 2 ص 299
510- على و حقوق بشر، جورج جرداق ج 1 ص 48
511- سفينة الحار ج 1 ص 413
512- علم بيكران ص 37
513- حضرت حدود 25 سال موارد تغيير و تحريف احكام رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم را مى يد كه نمونه اى از آن در اينجا به اشاره ذكر شد، اهل سنت نمازى دارند به نام **تراويج*** و آن خواندان نمازهاى مستحبى با جماعت است لذا حضرت در اين بخش از فرمايش خود به اين قسمتاز بدعت خلفا نظر دارند.
514- اصول كافى جلد 8 ص 59
515- حضال ص 668
516- ارشاد شيخ مفيد ص 99 و مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 369
517- امالى شيخ مفيد
518- منتهى الامال
519- اصول كافى ، ج 2.
520- اصول كافى ، ج 2.
521- تفسير سوره حديد، شهيد دستغيب .
522- كيفر كردار، ج 2، ص 194 به نقل از مستطرف ، ص 61.
523- رساله نور على نور، علامه حسن زاده آملى .
524- نساء/59.
525- اصول كافى ، ج 2.
526- بحارالانوار.
527- زهرالربيع ، ص 173.
528- مروج الذهب مسعودى ،
529- بحارالانوار، ج 8، ص 588.
530- بحارالانوار، ج 32، 202.
531- سفينة البحار، ج 1.
532- شرح نهج البلاغه خويى ، ج 13، ص 94.
533- سفينة البحار، ج 2، ص 72.
534- بحارالانوار، ج 43، ص 345.
535- امالى شيخ مفيد.
536- امالى شيخ مفيد.
537- امالى شيخ مفيد.
538- در اينجا حضرت به حوادث بعد از شهادت خود مبنى بر ترويج سب و لعن حضرت ، توسط معاويه اشاره نموده كه اين گمراهى تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزيز در جامعه مسلمين ادامه داشت و لعن بر حضرت توسط عمر بن عبدالعزيز بعد از حدود نيم قرن در جامعه اسلامى بر چيده شد.
539- امالى شيخ مفيد.
540- خليفه سوم به تضييع حق فاطمه زهرا (س ) مرتبا اشاره كرده و عمل عايشه و ابوبكر را قبيح و اشتباه مى داند
541- امالى شيخ مفيد.
542- بحارالانوار، ج 41، ص 245.
543- مناقب .
544- بحارالانوار، ج 41، ص 29.
545- بحارالانوار، ج 41، ص 48.
546- بحارالانوار، ج 40، ص 325.
547- الفصول العليه ، ص 51.
548- چون از كثرت سجده مواضع سجده و پيشانى آن حضرت پينه بسته بود آن حضرت را ذوالثفنات مى گفتند.
549- بحارالانوار، ج 41، ص 71.
550- بحارالانوار، ج 41، ص 14.
551- هود/ 17.
552- اعمالى كه از عثمان سر زد بسيار است از قبيل : تبعيض در بيت المال و بمكار گماردن خويشان خود در پست هاى مهم و...
553- اعمالى كه از عثمان سر زد بسيار است از قبيل : تبعيض در بيت المال و بكار گماردن خويشان خود در پست هاى مهم و...
554- امالى شيخ مفيد.
555- اسد الغابه .
556- مسندرك الحاكم ، ج 4، ص 30.
557- غررالحكم ، صد 463.
558- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 4، ص 26.
559- بحارالانوار، ج 75، ص 111.
560- حياة الامام حسين ، ج 1، ص 388.
561- بحارالانوار، ج 41، ص 137.
562- ارشاد، ص 114.
563- بحارالانوار، ج 80، ص 14.
564- بحارالانوار، ج 84، ص 230.
565- بحارالانوار، ج 84، ص 339.
566- امالى شيخ مفيد و سوره نازعات ، آيه 37، ص 39.
567- سفينة البحار، ج 2، ص 43.
568- نماز ديدگاه قرآن و حديث ، ص 138.
569- بحارالانوار، ج 84، ص 241.
570- بحارالانوار، ج 88، ص 14.
571- وسايل الشيعه ، ج 3 ص 479.
572- وسايل الشيعه ، ج 3، ص 478؛ صحيح بخارى ، ج 1 ص 324.
573- وسايل الشيعه ، ج 3 ص 515.
574- وسايل الشيعه ، ج 3، ص 55؛ صحيح بخارى ، ج 1، ص 324.
575- بحارالانوار، ج 88، ص 13.
576- الغارت تقريبا يك قرن قبل از نهج البلاغه نوشته شده است . اين كتاب به اين مناسبت الغارت نام گذارى شده است كه در آن به غارت هايى كه بنى اميه در زمان حكومت امام (ع ) در قلمرو حكومت حضرت روا داشتند در اين كتاب اشاره شده است .
577- الغارات ، ج 1، ص ***8؛ بحارالانوار، ج 8، ص 739.
578- امالى شيخ مفيد.
579- بحارالانوار، ج 3، ص 100؛ اصول كافى ، ج 2، ص 443.
580- بحارالانوار، ج 42، ص 58.
581- تفسير نورالثقلين ، ج 1، ص 267.
582- ربيع الابرار، زمخشرى .
583- عقيل (ابويزيد) برادر بزرگ على (عليه السلام ) است كه 20 سال از حضرت بزرگتر بود وى در علم انساب بسيار توانا بود او در اواخر عمر نابينا شد او در انتخاب فاطمه مادر حضرت ابوالفضل (عليه السلام ) (ام البنين ) به همسرى على (عليه السلام ) نقش مؤ ثرى ، ه خاطر شناخت علم انساب خود داشت .
584- كتاب سليم بن قيس ، ص 139.
585- اقتباس از الاوائل ، ص 239.
586- الفقه على المذاهب الخمسه ، ص 119.
587- امالى شيخ مفيد.
588- همچون سكرات مرگ ، قبر، سؤ ال و جواب قبر، زلزله قيامت و عقبات محشر.
589- امالى شيخ مفيد.
590- امالى شيخ مفيد.
591- امالى شيخ مفيد.
592- امالى شيخ مفيد.
593- امالى شيخ مفيد
594- اين روايت را مرحوم صدوق در كتاب معانى الاخبار، ص 38 تا 41 ذكر نموده كه به علت طولانى بودن مطلب ، از تفسير آن صرف نظر شد.
595- تفسير جامع ، ج 5، ص 30.
596- مرزداران .
597- ممتحنى .
598- در مورد بخشش هاى زياد از حد خلفا (ابوبكر و عمر و عثمان ) به طلحه و زبير و سعدبن ابى وقاص و... به جلد 8 كتاب وزين و ارزشمند الغدير مراجعه نماييد.
599- اثبات الهداة ، ج 4، ص 433.
600- اختصاص شيخ مفيد.