(1) -
آل عمران : 97
(2) -
قال على ع : «جَعَلَهُ سُبحانه وتعالى لِلاسلام علماً و
للعائذينَ حرماً.» نهج البلاغه، خطبه اول.
(3) -
عن ابى عبدالله ع قال: «لما افاض آدم من منى تلّقته الملائكة
فقالت: يا آدم برٌّ حجّك اما انا قد حججنا هذا البيت قبل ان تحجه بألفى عام.»
وسائل الشيعه، ج8، ص5; كافى، ج4، ص194
(4) -
آل عمران : 97
(5) -
بقره : 146-144
(6) -
آل عمران : 97
(7) -
قال الصادق ع : «من دخل الحرم مستجيراً به، آمن من سخط
الله.» كافى، ج4، ص226
(8) -
آل عمران : 97
(9) -
وسائل الشيعه، ج8، ص13
(10) -
همان، ص15 و 16
(11) -
كافى، ج4، ص255
(12) -
همان.
(13) -
احتجاج طبرسى، ص480
(14) -
تصنيف غرر الحكم، ص199
(15) -
وسائل الشيعه، ج8، ص503
(16) -
همان، ص249
(17) -
وسائل الشيعه، ج8، ص275
(18) -
هداية السالك، ج1، ص34
(19) -
همان، ص277
(20) -
وسائل الشيعه، ج8، ص278
(21) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص122-121
(23) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص122-121
(23) -
وسائل الشيعه، ج8، ص279
(24) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص139
(25) -
وسائل، ج8، ص289
(26) -
تهذيب، ج4، كتاب الحج.
(27) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص139
(28) -
در روايات به روزهايى از هفته و ماه بعنوان بهترين روزهاى سفر اشاره شده; مانند:
شنبه، پنجشنبه و جمعه پس از نماز جمعه. نك : وسائل، ج8، ص253 به بعد.
(29) -
همان، ص273
(30) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص125
(31) -
وسائل، ج8، ص299
(32) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص209
و خود نيز اخلاق و آداب سفر و حسن معاشرت با همسفران را بداند و عمل كند. بخشى از
آداب و اخلاق سفر عبارتست از:
الف حسن خلق
از مصاديق حسن خلق عبارت است از داشتن صبر، حوصله، گذشت، تواضع، پاكدامنى،
مهربانى، سازش، گشاده رويى، و امثال آن. و پرهيز از بيهوده گويى، لغو، غيبت و ...
(33) -
وسائل، ج8، ص512
(34) -
مستدرك سفينة البحار، ماده سفر، ص58
(35) -
وسائل الشيعه، ج8، ص302
(36) -
وسائل الشيعه، ج8، ص302
(37) -
بقره : 197
(38) -
علل الشرائع، ص447
(39) -
وسائل الشيعه، ج11، ص436
(40) -
همان، ص437
(41) -
سفينة البحار، ج2، ص629 ماده «سفر».
(42) -
وسائل الشيعه، ج8، ص315
(43) -
همان، ص336
(44) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص220
(45) -
بحار الأنوار، ج46، ص69
(46) -
وسائل الشيعه، ج8، ص305
(47) -
اصول كافى، ج2، ص670
(48) -
بحارالأنوار، ج13، ص424
(49) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص11
(50) -
همان، ص15
(51) -
مستدرك، ج10، ص174
(52) -
مستدرك الوسائل، ج10، صص172-166 با تلخيص.
(53) -
وسائل الشيعه، ج8، ص307; بحارالانوار، ج6، ص270
(54) -
بحارالانوار، ج76، ص307 از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام .
(55) -
وسائل الشيعه، ج8، ص305
(56) -
همان، ص310
(57) -
سفينة البحار، ماده سفر.
(58) -
وسائل الشيعه، ج8، ص304
(59) -
همان، ص303
(60) -
وسائل الشيعه، ج8، ص302
(61) -
مستدرك الوسائل، ج8، ص218
(62) -
وسائل، ج8، ص337
(63) -
وسائل، ج8، ص337
(64) -
همان، ص327
(65) -
وسائل، ج8، ص328
(66) -
همان، ص327
(67) -
نك : كافى، ج4، ص264
(68) -
فروع كافى، ج4، ص255
(69) -
تمتّع; لذت بردن، بهره مند شدن. نام نوعى از عمره و حج است، و بدان جهت اين نوع
از عمره و حج را «تمتّع» ناميده اند كه در مدتى كه
انسان از احرام عمره تمتع خارج مى شود تا زمانى كه براى حج محرم مى شود، بهره مند
شدن زن و شوهر از يكديگر، جايز مى باشد. اين نوع از عمره و حج، وظيفه كسانى است كه
از فاصله بيش از 16 فرسخى مكّه براى انجام اعمال به آنجا مى روند.
(70) -
تقصير; كوتاه كردن و در اصطلاح فقه، به معناى كوتاه كردن بخشى از مو يا ناخن است كه يكى از اعمال عمره مى باشد.
(71) -
هداية السالك ، ج2 ، ص746 ـ 745
(72) -
در روايت است كه پس از شكستن بت هاى موجود در كعبه واطراف آن، بت بزرگ
«هُبَل» را در آن مكان دفن كرده اند و مستحب است از آن
در وارد شود تا آن بت را كه مظهر بت پرستى و شرك مى باشد، زير پاى خود بگذارد.
(73) -
الايضاح ، ص240
(74) -
ايضاح ، ص2092 .
(75) - چون
نماز طواف بايد بطور صحيح خوانده شود ، بنابراين توصيه مي شود افرادي كه قرائت صحيح
اين سوره را نمي دانند در ركعت دوّم نيز ، همان سوره توحيد ( قل هوالله احد ) را
بخوانند .
(76) -
هداية السالك ، ج2 ، ص862 ؛ پاورقي ايضاح ، ص247 ؛ كنزالعمال ، ج5 ، ص172 ـ 173 با اندكي تفاوت .
(77) -
ايضاح ، ص253 ؛ هداية السالك ، ج2 ، ص877 با اندكي تفاوت .
(78) -
هم اكنون مناره ميانه و بازار عطاران وجود ندارد ولي آن فاصله با خط و چراغ سبز رنگ مشخص شده است .
(79) -
به فتواي برخي مراجع به گرفتن ناخن تنها اكتفا نكند .
(80) -
بحارالانوار ، ج90 ، ص300 طبع بيروت .
(81) -
اسراء ، 13
(82) -
بحار ، ج9 ، ص3682 .
(83) -
بحار ، ج90 ، ص3763 .
(84) -
بحار ، ج90 ، ص321
(85) -
بحار ، ج90 ، ص3213 .
(86) -
بحار ، ج90 ، ص3213 .
(87) -
بحار ، ج90 ، ص3204 .
(88) -
بحار ، ج90 ، ص313
(89) -
بحار ، ج91 ، ص542 .
(90) -
بحار ، ج90 ، ص3173 .
(91) -
بحار ، ج90 ، ص314
(92) -
به جاي جمله « اَنْ تَغْفِرَ لي ذُنوبي » مي تواند حاجت ديگري را از خدا بخواهد .
(93) -
هداية السالك ، ج3 ، ص1039
(94) -
مزدلفه از ماده « زلف » به معناي نزديك شدن است و مشعر را
از آنرو « مزدلفه » مي گويند كه
حاجيان بدان هجوم برده و در آن مكان گرد مي آيند وجوه ديگري نيز در اين خصوص گفته اند .
(95) -
پاورقي ، ايضاح ، ص301
(95م) - در
ازدحام كنوني ، استلام حجرالاسود بسيار مشكل است و موجب آزار ديگران مي شود و بخصوص
براي خواهران كه با نامحرمان برخورد خواهند كرد خالي از اشكال نيست . با توجه به
اين نكات ، چنانكه استلام حجر براي حاجي به راحتي مقدور نبود بدان اصرار نورزد و
خانمها از آن خودداري كنند .
(96) -
وسائل الشيعه، ج8، ص5
(97) -
مستدرك الوسائل، ج9، ص353
(98) -
در مستدرك الوسائل، ج10، ص173 اين قسمت بدينگونه است: «و كن
بمرأى من الله نقيا عند المروة»; «آنگونه باش كه چون به مروه رسى خدا تو را پاك و
پاكيزه ببيند.»
(99) -
بحارالانوار، ج99، ص247
(100) -
بحارالانوار، ج99، ص252
(101) -
بحارالانوار، ج12، ص108; علل الشرائع، ص436
(102) -
بحارالانوار، ج99، ص251
(103) -
همان، ص252
(104) -
همان، ج9، ص300
(105) -
مستدرك الوسائل، ج10، ص181
(106) -
همان، ص182
(107) -
همان، ص184
(108) -
سوره صافات، آيه هاى 79 و 109 و 120
(109) -
مائده : 352 .
(110) -
صحيح بخاري ، ج 3 ، ص 255
(111) -
صحيح بخاري ، ج 4 ، ص 227 ، و صحيح مسلم باب خاتم النبوة .
(112) -
صحيح بخاري ، ج 4 ، ص 2263 .
(113) -
همان، ص 231
(114) -
ـ صحيح مسلم، ج 4، كتاب فضائل الصحابه.
(115) -
سُنن ابن ماجه، ج1، ص113 باب ماجاء فى زيارة القبور.
(116) -
صحيح مسلم، ج3، ص65 باب استئذان النبى ربه عز وجل فى زيارة قبر امّه; صحيح ابن ماجه، ج1، ص 114
(117) -
صحيح ابن ماجه، ج1، ص114
(118) -
سنن نسائى، ج3، ص76; صحيح مسلم، ج3، ص64 باب ما يقال عند دخول القبور.
(119) -
سنن نسائى، ج4، ص76 ـ 77
(120) -
سفينة البحار، ج2، ص567
(121) -
براى تفصيل بيشتر رجوع به وفاءالوفا باخبار دارالمصطفى، ج2، ص53 ـ 439 شود.
(122) -
مرآة الحرمين، ج1، ص425
(123) -
توبه : 108
(123م) -
بقره: 144
(124) -
تاريخ معالم المدينه، ص123; معجم معالم الحجاز، ج8، ص148; و رجوع به الغدير،
ج6، ص261 251 شود; وفاءالوفا باخبار دارالمصطفى، ج3، ص821
(125) -
تاريخ معالم المدينه، ص 143; وفاءالوفا ص 830 .
(126) -
بحارالانوار، ج20، ص230
(127) -
تاريخ معالم المدينه، ص100 به بعد.
(128) -
تفسير صافى، ج1، ص268 با تلخيص.