سيما و سيره ريحانه پيامبر (صلى الله عليه و آله )

على كرمى فريدنى

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1- سوره عنكبوت ، آيه 45.
2- سوره حديد، آيه 25.
3- سوره زمر، آيه 18.
4- بحار، ج 53، ص 18.
5- الامامة و السياسة ، ج 1، ص 14-12؛ الغدير، ج 7، ص 78.
6- بحار الانوار، ج 16 ص 81 و ج 43، ص 3؛ بيت الاحزان ، محدث قمى ، ص 20؛ اختصاص ، ص 31؛ دلائل الامامة ، ص 9؛ عوالم ، ج 11، ص 44 و 202.
7- سوره آل عمران ، آيه 143؛ سوره محمد (صلى الله عليه و آله )، آيه 2؛ سوره فتح ، آيه 29؛ سوره احزاب ، آيه 40.
8- سوره سباء، آيه 28.
9- سوره احزاب ، آيه 56.
10- سوره اسراء، آيه 79.
11- سوره حجر، آيه 72.
12- سوره اسراء، آيه 1.
13- سوره احزاب ، آيه 21.
14- سوره نساء، آيه 113.
15- سوره آل عمران ، آيه 159.
16- سوره طه ، آيه 1.
17- سوره توبه ، آيه 128.
18- سوره آل عمران ، آيه 159.
19- سوره قلم ، آيه 4.
20- سفينه ، ج 1، ص 411.
21- مجمع البيان ، ج 1، ص 33؛ سفينه البحار، ج 1، ص 412.
22- نهج البلاغه ، خ 147.
23- فاطمه زهرا، توفيق ابوعلم ، ص 32.
24- معالم العترة ، ص 130.
25- بحارالانوار، ج 16، ص 49.
26- بحار الانوار، ج 43، ص 19.
27- بحارالانوار، ج 43، ص 19.
28- بحارالانوار، ج 16، ص 10.
29- تذكرة الخواص ، ص 303.
30- فاطمة الزهراء من المهد الى اللحد، ص 266.
31- تذكرة الخواص ، ص 303.
32- سيره حلبى ، ج 1، ص 132.
33- مسند احمد، ج 12، ص 511.
34- احقاق الحق ، ج 10، ص 99؛ مناقب الزهراء، ص 72، علامه عسكرى ؛ بحار، ج 16، ص 78.
35- بحارالانوار، ج 16، ص 7.
36- بحارالانوار، ج 16، ص 78.
37- بحار الانوار، ج 43، ص 27؛ سيره ابن هشام ، ج 1، ص 152.
38- سيره اين هشام ، ج 1، ص 80.
39- سوره انبياء، آيه 8.
40- سوره عبس ، آيه 24.
41- نهج البلاغه ، نامه 45.
42- عاشورا غمبارترين روز تاريخ ، ص 110، به همين قلم .
43- فاطمة الزهراء من المهد الى اللحد، ص 34، ميزان الاعتدال ، ج 2، ص 26، لسان الميزان ، ج 4، ص 36، مقتل الحسين ، ص 65، با اندك تفاوت در واژه ها.
44- دلائل الامامة ، ص 8.
45- سوره كوثر، آيه 3-1.
46- بحار الانوار، ج 43، ص 20.
47- بحار، ج 16، ص 81، و ج 43، ص 3؛ بيت الاحزان ، ص 20؛ اختصاص ، ص 31.
48- بحارالانوار، ج 43، ص 461.
49- بحار الانوار، ج 43، ص 2؛ دلائل الامامه ، ص 8.
50- سوره آل عمران ، آيه 39.
51- عوالم العلوم ، ص 31.
52- عوالم العلوم ، ص 33؛ بحار، ج 10، ص 15.
53- عوالم العلوم ، ص 21.
54- عوالم العلوم ، ص 22.
55- الرياض النضرة ، ج 2، ص 202.
56- بحارالانوار، ج 43، ص 105.
57- سوره احزاب ، آيه 33.
58- اسد الغابة ، ج 2، ص 12، تذكرة الائمة ، ص 233، تفسير كبير، ج 2، ص 700، تفسير كشاف ، ج 1، ص 193.
59- اسد الغابة ، ج 2، ص 12؛ تفسير كبير، ج 2، ص 700؛ تفسير كشاف ، ج 1، ص 193.
60- ميزان الاعتدال ، ج 2، ص 29.
61- كافى ، ج 1، ص 182؛ بحار، ج 43، ص 78.
62- سوره آل عمران ، آيه 43-42.
63- سوره هود، آيه 73-71.
64- سوره قصص ، آيه 7؛ سوره طه ، آيه 38.
65- بحار، ج 43، ص 79؛ عوالم ، ج 11، ص 155.
66- الغدير، ج 5، ص 49-42.
67- بحار الانوار، ج 43، ص 80.
68- براى آگاهى بيشتر به دو كتاب : الجنة العاصمة ، ص 66 و بهجة قلب المصطفى ، مراجعه فرماييد.
69- اسد الغابة ، ج 5، ص 520؛ استيعاب ، ج 2، ص 752.
70- بحار الانوار، ج 43، ص 7.
71- بحار الانوار، ج 23، ص 114.
72- وسائل ، ج 5، ص 126.
73- كافى ، ج 6، ص 50.
74- مستدرك ، ج 2، ص 626.
75- المحجة البيضاء، ج 3، ص 366.
76- كافى ، ج 2، ص 327.
77- سفينة البحار، ص 695، واژه ((شرر)).
78- سفينة البحار، ص 695، واژه ((شرر)).
79- مجموعه ورام ، ج 2، ص 115.
80- مجموعه ورام ، ج 2، ص 115.
81- بحار الانوار، ج 17، ص 47.
82- مجمع البيان ، ج 1، ص 382.
83- بحارالانوار، ج 23، ص 113.
84- سفينة البحار، ج 2، ص 684.
85- مكارم الاخلاق ، ص 113.
86- بحار الانوار، ج 6، ص 152.
87- نهج البلاغه ، قصار 82.
88- نهج البلاغه ، خ 192.
89- اطيب البيان ، ج 13، ص 235.
90- غيبت طوسى ، ص 173.
91- تذكره ، ص 306.
92- فاطمة الزهراء من المهد الى اللحد، 114.
93- ذخائر العقبى ، ص 31.
94- مستدرك الصحيحين ، ج 3، ص 154.
95- كنز العمال ، ج 7، ص 111.
96- فيض الغدير، ج 5، ص 176.
97- مسند احمد، ج 6، ص 282.
98- سوره نحل ، آيه 58 و 59.
99- در داستان فرود اين آيه ، روايت جالبى به اين مضمون آمده است كه : اسماء، همسر جعفر طيار، كه سرانجام در شمار شاگردان برجسته ريحانه پيامبر و زنان آزاده و روشنفكر درآمد، پس از بازگشت از حبشه ، به خانه پيامبر رفت و ضمن پرس و جو از فرود آيات ، از همسران پيامبر پرسيد: آيا آيه اى هم در جهت احياى شخصيت در هم شكسته و حقوق پايمال شده زن فرود آمده است ؟
درست در اين گير و دار بود كه اين آيه فرود آمد و موقعيت برابر و همانند زن و مردم را در بارگاه خدا اعلان كرد و شخصيت زن را احيا نمود.
ان المسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات و القانتين و القنتات و الصادقين و الصادقات و الصابرين و الصابرات و الخاشعين و الخاشعات و المتصدقين و المتصداقات و الصائمين و الصائمات و الحافظين ...لهم مغفرة و اجرا عظيما سوره احزاب ، آيه 35.
((مردان و زنان مسلمان ، و مردان و زنان با ايمان ، و مردان و زنان عبادت پيشه ، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شكيبا، و مردان و زنان فروتن ، و مردان و زنان صدقه دهنده ، و مردان و زنان روزه دار، و مردان و زنان پاكدامن ، و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى كنند، خدا براى همه آنان آمرزش و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است .))
100- سوره آل عمران ، آيه 59.
101- سوره آل عمران ، آيه 60 - 61.
102- كامل اين اثير، ج 2، ص 293.
103- الميزان ، ج 3، ص 228.
104- همان گونه كه آمد، مفسران و محدثان شيعه و اهل سنت با توجه به انبوه روايات در اين مورد به روشنى تصريح كرده اند كه اين آيات درباره خاندان رسالت است كه در وجود گرانمايه پيامبر و على (عليه السلام)، فاطمه و دو نور ديده اش تجلى كرده و همه تصريح كرده اند كه پيامبر تنها همين چهره هاى درخشان را به ميعادگاه برد.
روايات شيعه در اين مورد را مى توان در تفسير نورالثقلين ، تفسير برهان ، تفسير الميزان ، تفسير عياشى و بحارالانوار و...نگريست .
در منابع اهل سنت نيز انبوهى از روايات رسيده در اين مورد را مى توان در كتاب هاى معتبر ذيل نگريست :
1- صحيح مسلم ، ج 7، ص 120 از كتب ششگانه مورد اعتماد اهل سنت ، چاپ مصر،
2- مسند احمد، ج 1، ص 185، چاپ مصر،
3- تفسير طبرى ، ج 3، ص 192، چاپ مصر،
4- مستدرك حاكم ، ج 3، ص 150، چاپ حيدر آباد،
5- دلائل النبوه ، ص 297، حافظ ابونعيم ، چاپ حيدر آباد،
6- اسباب النزول ، ص 74، واحدى ، چاپ مصر،
7- تفسير كشاف ، ج 1، ص 193، واحدى ، چاپ مصر،
8- جامع الاصول ، ابن اثير، ج 9، ص 470، چاپ مصر،
9- تذكره ابن جوزى ، ص 17، چاپ نجف ،
10- تفسير بيضاوى ، ج 2، ص 22،
11- تفسير روح المعانى ، ج 3، ص 167،
12- تفسير طنطاوى ، ج 2، ص 120،
13- الاصابة ، ج 2، ص 503، چاپ مصر،
14- الفصول المهمة ، ابن صباغ ، ص 108، چاپ نجف ،
15- تفسير كبير، ج 8، ص 85، و....
اين ها شمارى از منابع معتبر، به قلم شخصيت هاى سرشناسى از اهل سنت است كه به صراحت ، آيه مباهله را در مورد خاندان پيامبر شمرده و خاطرنشان ساخته اند كه منظور از ابنائنا در اين آيه ، تنها حسن و حسين هستند؛ همان گونه كه واژه نسائنا تنها دخت گران مايه پيامبر است و منظور از واژه انفسنا امير مؤمنان مى باشد.در اين مورد به كتاب ارجدار احقاق الحق ، ج 3، ص ‍ 46، بنگريد.
105- سوره احزاب ، آيه 33.
106- شواهد التنزيل ، ج 2، ص 32.
107- الدر المنثور، ذيل آيه مورد بحث .
108- شواهد التنزيل ، ج 2، ص 11.
109- شواهد التنزيل ، ج 2، ص 29.
110- الاسلام و الشيعة ، محمود شهابى ، ج 1، ص 223.
111- شواهد التنزيل ، ج 2، ص 32.
112- مجمع البيان ، ذيل آيه شريفه .
113- مجمع البيان ، ذيل آيه شريفه .
114- فاطمة الزهراء من المهد الى اللحد، ص 72.
115- فاطمة الزهراء من المهد الى اللحد، ص 30.
116- سوره انسان ، آيه 26 - 1.
117- سوره انسان ، آيه 26 - 1.
118- الغدير، ج 3، ص 107؛ احقاق الحق ، ج 3، ص 157.
119- سوره شورى ، آيه 23.
120- احقاق الحق ، ج 3، ص 2؛ تفسير نمونه ، ج 20، ص 412.
121- تفسير طبرى ، ج 25، ص 16؛ مجمع البيان ، ج 9، ص 28.
122- احقاق الحق ، ج 3، ص 2؛ كفاية الطالب ، ص 30.
123- فاطمة الزهراء، علامه امينى ، ص 24.
124- وسائل ، ج 11، ص 140؛ بحار، ج 27، ص 91.
125- كنز العمال ، ج 12، ص 105.
126- الصواعق المحرقة ، ص 101.
127- الدر المنثور، ج 6، ص 7.
128- تفسير فخر رازى ، ج 27، ص 165.
129- سوره آل عمران ، آيه 31.
130- نهج البلاغه ، نامه 45.
131- نهج البلاغه ، خ 209.
132- كشف الغمة ، ج 2، ص 26؛ ذخائر العقبى ، ص 45، ينابيع المودة ، ص 199.
133- ممكن است برخى ساده انديشان و سطحى نگران اين ساده زيستى و محروميت را بر خاندان پيامبر و همرنگى و همدلى آنان را با توده هاى محروم ، با توجه به زرق و برق و دبدبه و كبكبه قدرتمندان و سردمداران كنونى جامعه ها و تمدن ها، مورد چون و چرا قرار دهند اما نبايد فراموش كرد كه :
الف : بيشتر گروندگان به اسلام محرومان بودند نه زرداران و زورداران .
ب : به دليل هجرت از مكه بر اثر فشار استبداد و جاهليت ، بسيارى مهاجر بودند و ثروت و امكانات آنان مصادره شده بود.
ج : اصل دگردوستى و مواسات اسلامى ، محروميت را با توجه به شرايط ساده اقتصادى آن روز، عمومى ساخته بود.
د: فشار همه جانبه كفر و ارتجاع بر اين تنگناى اقتصادى اثر بيشترى گذاشته بود.
ه :همه سرگرم دفاع از موجوديت جامعه و دين و آزادى و امنيت خويش بودند.
و: آيا صحيح و پسنديده است كه پيشوايان و رهبران جامعه ، خود، غرق در امكانات باشند و در گوشه و كنار جامعه ، فقر و بيكارى و فقدان امكانات و فاصله هاى زشت طبقاتى بيداد كند؟
134- تفسير فزات كوفى ، ذيل آيه شريفه ، به نقل از فاطمة الزهراء من المهد الى اللحد، ص 206.
135- سوره آل عمران ، آيه 37.
136- سوره كهف ، آيه 3 - 1.
137- مجمع البيان ، ج 10، ص 550.
138- در اين مورد، از جمله به : تفسير فخر رازى ، ج 32، ص 124؛ سيره ابن هشام ، ج 2، ص 34؛ و تفسير جوامع الجامع ، ذيل سوره مباركه مراجعه فرماييد.
139- سوره نور، آيه 36.
140- مجمع البيان ، ذيل آيه شريفه .
141- نور الثقلين ، ج 3، ص 607.
142- سوره ضحى ، آيه 5.
143- تفسير نمونه ، ج 27، ص 100.
144- سوره آل عمران ، آيه 195 - 190.
145- نمونه بينات ، در شاءن نزول آيات ، ص 173؛ كشف الغمة فى معرفة الائمة ، ص 539؛ تفسيرنمونه ، ج 3، ص 221؛ بحارالانوار، ج 43، ص 31؛ عوالم العلوم ، ص 38.
146- سوره قصص ، آيه 85.
147- سوره حجر، آيه 9.
148- سوره توبه ، آيه 33.
149- سوره ابراهيم ، آيه 27.
150- سوره انفال ، آيه 33.
151- سوره زخرف ، آيه 41.
152- سوره تحريم ، آيه 8.
153- سوره ضحى ، آيه 5.
154- سوره نور، آيه 55.
155- سوره آل عمران ، آيه 195 - 190.
156- سوره اسراء، آيه 26.
157- درالمنثور، ج 4، ص 177؛ كشف الغمه ، ج 2، ص 102.
158- درالمنثور، ج 4، ص 177؛ كشف الغمه ، ج 2، ص 102.
159- تفسير عياشى ، ج 2، ص 287.
160- تفسير عياشى ، ج 2، ص 287.
161- سوره نور، آيه 35.
162- مناقب ، ابن مغازلى شافعى ، ص 317.
163- سوره بقره ، آيه 37.
164- مجمع البيان ، ج 1، ص 89؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 88؛ آيين وهابيت ، ص 146.
165- سوره نجم ، آيه 5 - 3.
166- سوره شرح ، آيه 4.
167- بحار الانوار، ج 43، ص 4.
168- دلائل الامامة ، ص 52.
169- بحار الانوار، ج 43 ،ص 24.
170- كشف الغمه ، ج 2، ص 92؛ فصول المهمة ، ص 150؛ نور الابصار، ص 45.
171- نزهة المجالس ، ج 2، ص 222.
172- فضائل الخمسه ، ج 43، ص 127.
173- صحيح مسلم ، ج 7، ص 141.
174- صحيح بخارى ، ج 5، ص 36؛ خصائص نسايى ، ص 35.
175- بحار الانوار، ج 43، ص 39.
176- بحارالانوار، ج 43، ص 96.
177- سوره نور، آيه 63.
178- بحار الانوار، ج 43، ص 33.
179- بحار الانورا، ج 43، ص 33.
180- بحار الانوار ج 43، ص 122.
181- ذخائر العقبى ، ص 46؛ كنز العمال ، ج 7، ص 111؛ مسند احمد، ص 26.
182- بحارالانوار، ج 43، ص 19؛ جلاء العيون ، ج 1، ص 131.
183- مستدرك الصحيحين ، ج 2، ص 497.
184- ذخائر العقبى ، ص 43؛ حيلة الاولياء، ج 2، ص 42.
185- بحار الانوار، ج 43، ص 26.
186- تاريخ خطيب بغدادى ، ج 4، ص 392.
187- مستدرك الصحيحين ، ج 2، ص 497؛ بحار، ج 37، ص 67؛ بحار، ج 43، 51 و 181.
188- مواقف ، ايجى ، ص 8.
189- كنز العمال ، ج 6، ص 153؛ مجمع الزوائد، ج 9 ، ص 165.
190- بحار الانوار، ج 43، ص 97؛ عوالم ، ج 1، ص 281.
191- جلاء العيون ، ج 1، ص 156.
192- مسند احمد، ج 5، ص 26؛ الرياض النضرة ، ج 2، ص 194.
193- الرياض النضرة ، محب الدين طبرى ، ج 2، ص 182.
194- خصائص نسايى ، ص 35.
195- مسند احمد، ج 4، ص 328.
196- مسند احمد، ج 4، ص 323.
197- بحارالانوار، ج 43، ص 173.
198- بحار الانوار، ج 43، ص 29.
199- فرائد السمطين ، ج 2، ص 68.
200- عوالم ، ج 11، ص 78.
201- بهجة قلب المصطفى ، ص 43.
202- بحار، ج 43، ص 65.
203- بهجة قلب المصطفى ، ص 744.
204- احقاق الحق ، ج 10، ص 185.
205- بحارالانوار، ج 43، ص 142.
206- عوالم ، ج 11، ص 399.
207- فاطمة الزهراء، علامه امينى ، ص 40.
208- ملتقى البحرين ، ص 14؛ مستدرك سفينة البحار، ماده ((خلق )) و ((فطم ))؛ كشف اللالى ، صالح بن عرندس ، به نقل از بهجة قلب المصطفى ، ص 9.
209- بحارالانوار، ج 43، ص 8؛ عوالم ، ج 6، ص 7؛ عوالم ، ج 11، ص 12.
210- بحار الانوار، ج 43، ص 132.
211- بحار الانوار، ج 43، ص 25.
212- فاطمة الزهراء، علامه امينى ، ص 90.
213- مناقب الزهراء، عسكرى ، ص 92؛ فرائد السمطين ، ج 2، ص 67.
214- تاريخ بغداد، ج 1، ص 259؛ فرائد السمطين ، ج 2، ص 74.
215- فاطمة الزهراء، علامه امينى ، ص 45.
216- فرائد السمطين ، ج 2، ص 66.
217- بحار، ج 43، 117 و 133؛ مناقب ابن شهر آشوب ، ج 3، 355؛ كوكب الدرى ، ج 1، ص 166.
218- بحار الانوار، ج 43، ص 143.
219- بحار الانوار، ج 43، ص 143.
220- بحارالانوار، ج 43، ص 153.
221- بحار الانوار، ج 43، ص 191.
222- عوالم العلوم ، ص 178؛ فاطمه الزهراء من المهد الى اللحد، ص 142.
223- احتجاج طبرسى ، ص 171.
224- الغدير، ج 2، ص 25؛ احتجاج طبرسى ، ص 180.
225- وسائل ، ج 4، ص 1150؛ بحار ج 43، ص 81؛ المحجة البيضاء، ص 4، ص 208.
226- احتجاج طبرسى ، ص 137.
227- جلاء العيون ، ص 272.
228- جلاء العيون ، ص 271.
229- درست همان گونه كه پيش از حركت از مدينه به سوى مكه و كربلا به سوى تربت الهام بخش او مى شتابد.
230- تحف ، 174؛ مقتل خوارزمى ، ج 2، ص 6؛ عاشورا غمبارترين روز تاريخ ، به همين قلم ، ص 18.
231- بحار الانوار، ج 45، ص 137؛ احتجاج طبرسى ، ج 2، ص 132.
232- عوالم ، ج 11، ص 190؛ دلائل الامامة ، ص 28.
233- سوره مدثر، آيه 35.
234- تفسير قمى ، ص 23.
235- سوره رحمن ، آيه 22-19.
236- جلاء العيون ، ج 2، ص 141.
237- بحار الانوار، ج 43، ص 105.
238- بهجة قلب المصطفى ، ص 28 و 37.
239- بحار، ج 42، ص 170؛ عوالم العلوم ، ج 11، ص 504.
240- سفينة البحار، ج 2، ص 622.
241- فرائد السمطين ، ج 2، ص 61؛ كنز العمال ، ج 12، ص 109، با اندك تفاوت .
242- بحار، ج 50، ص 60 و 119.
243- عوالم ، ج 11، ص 30.
244- تفسير اطيب البيان ، ج 13، ص 236.
245- بهجة قلب المصطفى ، ص 42؛ عوالم ، ج 11، ص 313.
246- بحارالانوار، ج 53، ص 180؛ غيبت طوسى ، ص 173.
247- ديدار يار، ج 4، از همين قلم .
248- سوره يس ، آيه 40.
249- سوره شورى ، آيه 53.
250- سوره مؤمنون ، آيه 115.