مدارا كن!
مسؤوليت روابط حسنه
تقسيم كار
در جايگاه واقعى
يك زن برابر هزار مرد!
كارگزار الهى
يك ليوان آب
مرحمت الهى و زحمات زن
در تنگنا قرار نده!
در آنجا كه توحيد حاكم است
اين هم از كارگزاران خداوند است
بايد تحمل كرد
اگر گوش نكردند
تحمّل يكديگر
مدارا كن!
27. امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم(ص):
وَ مَنْ صَبَرَ عَلى خُلْقِ امرأةٍ سَيِّئَةِ الْخُلْقِ واحْتَسَبَ في ذلكَ
الأجْرَ أعْطاهُ اللَّهُ ثَوابَ الشاكرينَ؛(1)
مردى كه بر اخلاق همسرى بداخلاق صبر كند و آن را تحمل نمايد و آن را به حساب
اجر الهى بگذارد، خداوند پاداش شكرگزاران را به او خواهد داد.
پستى و بلنديهاى زندگى و روابط مشترك زن و شوهر، نياز مبرمى به اصل «مدارا و
تفاهم» دارد. مرد كه عهدهدار مديريت زندگى مشترك است شديداً به اين اصل نيازمند
است، و اين بستگى به سعه صدر و روح گذشت و فداكارى او دارد. البته براى ايجاد حُسن
تفاهم، نياز به عناصر چندى است كه در ضمن روايات اين بخش، به آنها پرداخته خواهد
شد؛ بعضى مربوط به مرد و قسمتى نيز مرتبط به زن و پارهاى نيز مشترك ميان آن دو
است.
مسؤوليت روابط حسنه
28. امام صادق(ع):
رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اَحْسَنَ فِيما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ زَوْجَتِهِ، فَاِنَّ
اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ مَلَّكَهُ ناصِيَتَها وَ جَعَلَهُ الْقَيِّمَ
عَلَيْها؛(2)
خدا رحمت كند مردى را كه ميان خود و همسرش را اصلاح نمايد، زيرا خداوند اختيارش
را در دست او گذاشته و او را قيّم و سرپرست زن نموده است.
اين روايت، اشاره است به آيه شريفه «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلى النِّساءِ بِما
فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ على بَعْضٍ و بِما اَنْفَقُوا مِنْ أمْوالِهِمْ»(3)
كه اجمالاً نوعى قيمومت را براى مردان در فضاى روابط همسرى و خانوادگى قرار
داده است. اينكه چارچوب و خاستگاه اين سرپرستى چيست، و مشخصاً در چه مسايلى مصداق
مىيابد، موضوعى است كه در تفسير و مباحث فقهى بايد پى گرفت.
تقسيم كار
29. امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش امام باقر(ع):
تَقاضى عَليٌّ و فاطِمَةُ اِلى رَسُولِاللَّهِ(ص) في الْخِدْمَةِ، فَقَضى
عَلى فاطِمَةَ بِخِدْمَةِ ما دُونَ الْبابِ وَ قَضى عَلى عَليٍّ بِما
خَلْفَهُ. قال: فَقالَتْ فاطِمَةُ: فَلا يَعْلَمُ ما داخَلَني مِنَ السُّرُورِ
إلاّ اللَّهُ بِإكْفائي رَسُولُاللَّهِ تَحَمُّلَ رِقابِ الرِّجالِ؛(4)
على و فاطمه در مورد كارهاى خانه از رسول خدا(ص) تقاضاى دستورالعمل كردند.
حضرت(ص) كارهاى داخل خانه را به عهده فاطمه گذاشت و كار بيرون را بر عهده على.
پس از آن فاطمه فرمود: خدا مىداند چقدر از اينكه رسول خدا بار دوش مردان را از
من گرداند خوشحال شدم.
حضرت فاطمه(س) اين را مايه خوشحالى خود مىداند كه مسؤوليت مواجهشدن و
همصحبتشدن با مردان بيگانه در خارج از خانه را بر عهده ندارد. احتمالات ديگرى نيز
در اين جمله داده شده است؛ از جمله اينكه مسرّتخاطر او به اين علت است كه رسول
خدا(ص) او را در قبول مسؤوليت همسان و همانند مردان قرار داده است و كارهاى داخل را
به او واگذار نموده است.
در جايگاه واقعى
30. على(ع) خطاب به فرزندش امام حسن(ع):
... وَ لا تُمَلِّكِ الْمرْأَةَ مِنْ اَمْرِها ما جاوَزَ نَفْسَها؛ فَإنَّ
الْمَرْأَةَ رَيْحانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرِمانَةٍ وَ لا تَعْدُ بِكَرامَتها
نَفْسَها وَ لا تُطْمِعْها في أَنْ تَشْفَعَ لِغَيْرِها؛ (5)
زن را در آنچه مربوط به او نيست صاحب اختيار مگردان، زيرا زن چون گياهى خوشبو
است، و نه كارفرما و مسؤول خرج و خريد، و در گرامى داشتن او از آنچه مربوط به
او است تجاوز مكن و او را به طمع نينداز كه شفاعت ديگرى كند.
زن درخت ستبرى نيست كه آسيبپذير نباشد. بايد جايگاه واقعى او را در زندگى
شناخت چرا كه افراط و تفريط نسبت به او، آفاتى را به دنبال دارد. او بيش از هر چيز
نياز به مهربانى و عطوفت دارد، حتى بسيارى مواقع، رفتار عطوفتآميز در او بيشتر
تأثير دارد تا استدلال، چه رسد به خشونت!
يك زن برابر هزار مرد!
31. امام صادق(ع):
اَلإمْرَأَةُ الصّالِحَةُ خَيْرٌ مِنْ اَلْفِ رَجُلٍ غَيْرِ صالِحٍ وَ اَيُّما
امْرَأَةٍ خَدَمَتْ زَوْجَها سَبْعَةَ اَيّامٍ اَغْلَقَ اللَّهُ عَنْها
سَبْعَةَ اَبْوابِ النّارِ وَ فَتَحَ لَها ثَمانِيَةَ اَبْوابِ الْجَنَّةِ،
تَدْخُلُ مِنْ اَيُّها شاءَتْ؛ (6)
زن شايسته از هزار مرد ناشايست بهتر است؛ و هر زنى كه هفت روز به شوهرش خدمت
كند، خداوند درهاى هفتگانه آتش را به روى او مىبندد و هشت در بهشت را براى او
مىگشايد و او از هر درى كه بخواهد، وارد مىشود.
كارگزار الهى
32. امام صادق(ع):
خَيْرُ نِسائِكُمْ، الطَّيِّبَةُ الرِّيحُ، الطَّيِّبَةُ الطَّبِيخُ، الّتي إذا
أَنْفَقَتْ أَنْفَقَتْ بِمَعْرُوفٍ وَ إنْ اَمْسَكَتْ أمْسَكَتْ بِمَعْرُوفٍ.
فَتِلْكَ عامِلٌ مِنْ عُمّالِ اللَّهِ وَ عامِلُ اللَّهِ لا يَخِيبُ وَ لا
يَنْدَمُ؛ (7)
بهترين زنان شما، زن خوشبو و با دستپخت خوب است آن زنى كه اگر انفاق (خرج) كند
به نيكى انفاق (خرج) كند و اگر انفاق (خرج) نكند نيز به نيكى نكند. پس اين زن عاملى
از كارگزاران خداوند است و كارگزار خدا نه ناكام و نا اميد مىشود و نه پشيمان.
يك ليوان آب
33. امام صادق(ع):
ما مِنْ اِمْرَأَةٍ تَسْقي زَوْجَها شَرْبَةً مِنْ ماءٍ اِلاّ كانَ خَيْراً
لَها مِنْ عِبادَةِ سَنَةٍ، صِيامَ نَهارِها وَ قِيامَ لَيْلِها وَ يَبْنِي
اللَّهُ لَها بِكُلِّ شَرْبَةٍ تَسْقي زَوْجَها مَدِينَةً في الْجَنَّةِ وَ
غَفَرَلَها سِتِّينَ خَطِيئَةً؛ (8)
هيچ زنى نيست كه جرعهاى آب به همسرش بدهد مگر اينكه اين كار براى او از عبادت
يك سال كه روزهايش روزه باشد و شبهايش به عبادت بايستد بهتر است، و خداوند به
پاداش هر جرعه آبى كه به همسرش مىدهد، براى او در بهشت شهرى مىسازد و شصت خطا
از خطاهاى او را مىبخشد.
اگر زن به خدمات و كارهايى كه داخل منزل براى شوهر و فرزندانش مىكند با اين
بينش بنگرد كه به واسطه آنها مىتواند كسب رضاى خداى متعال نمايد و خانه، زمينهاى
است براى اظهار بندگى و عبوديت بيشتر، و از جانب ديگر، شوهر نيز به واقع اين را
بپذيرد كه نوع زحماتى كه همسرش در خانه متحمل مىشود مسؤوليتى الزامى براى او نيست،
قدم بسيار بزرگى در راه حسنتفاهم برداشته شده است. در جهت تأكيد بيشتر بر اين عنصر
اساسى، به حديث ديگرى در همين زمينه توجه شود.
مرحمت الهى و زحمات زن
34. امام صادق(ع):
سَأَلَتْ اُمُسَلَمَة رَسُولَاللَّه(ص) عَنْ فَضْلِ النِّساءِ في خِدْمَةِ
اَزْواجِهِنَّ فقالَ: اَيُّما امْرَأَةٍ رَفَعَتْ مِنْ بَيْتِ زَوْجِها شَيْئاً
مِنْ مَوْضِعٍ اِلى مَوْضِعٍ تُرِيدُ بِهِ صَلاحاً إلاّ نَظَرَ اللَّهُ
إلَيْها وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ اِلَيْهِ لَمْيُعَذِّبْهُ.
فقالَتْ اُمُّ سَلَمَة رَضِي اللَّهُ عَنْها: زِدْني في النِّساءِ الْمَساكِينِ
مِنَ الثَّوابِ بِأَبي اَنْتَ وَ اُمِّي.
فقالَ(ص): يا اُمَسَلَمَة! اِنَّ الْمَرْأَةَ اِذا حَمَلَتْ كانَ لَها مِنْ
الأَجْرِ كَمَنْ جاهَدَ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ في سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ
جَلَّ، فَاِذا وَضَعَتْ قِيلَ لَها: قَدْ غُفِرَ لَكِ ذنْبُكِ فَاسْتَأْنِفي
الْعَمَلَ. فَاِذا أَرْضَعَتْ فَلَها بِكُلِّ رَضْعَةٍ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِنْ
وُلْدِ إسْماعِيلَ؛(9)
امّسلمه در باره ارزش زنان در
خدمتگزارى به همسرانشان از پيامبر(ص) پرسيد؛ حضرت(ص) فرمود:
هر زنى كه در خانه شوهرش، چيزى را با هدف خير و صلاح، از جايى برداشته به جاى
ديگر بگذارد، خداوند به او توجه و نظر مىكند، و هر كس كه خداوند به او توجه
كند عذابش نخواهد كرد.
امسلمه گفت: پدر و مادرم فدايت! در باره ثواب و پاداش زنان بيچاره، بيشتر
برايم بازگو كن.
حضرت(ص) فرمود: اى امسلمه! همانا زن هنگامى كه باردار مىشود اجرى همانند اجر
كسى كه با جان و مالش در راه خداى عزّ و جل جهاد كرده است خواهد داشت. و آنگاه كه
وضع حمل كرد، به او گفته مىشود: گناهت بخشيده شد، پس عمل را از سر گير. و آنگاه كه
شير مىدهد، در مقابل هر بار شير دادن، پاداش آزاد نمودن يك بنده از فرزندان
اسماعيل را خواهد داشت.
در تنگنا قرار نده!
35. پيامبر اكرم(ص):
أَلا وَ أَيُّما امْرَأَةٍ لَمْتَرْفَقْ بِزَوْجِها وَ حَمَلَتْهُ على ما
لايَقْدِرُ عَلَيْهِ وَ ما لايَطِيقُ لَمْتُقْبَلْ مِنْها حَسَنَةٌ وَ تَلْقَى
اللَّهَ وَ هُوَ عَلَيْها غَضْبانٌ؛ (10)
آگاه باشيد هر زنى كه با شوهر خود مدارا نكند و او را به چيزى وا دارد كه قدرت
و توان آن را ندارد، هيچ كار نيكى از او قبول نخواهد شد و در حالى خدا را
ملاقات خواهد كرد كه خداوند بر او خشمناك است.
در نظر گرفتن موقعيت شوهر و وضعيت درآمد او و نيازهاى ضرورى زندگى توسط زن، نقش
مفيدى در ايجاد تفاهم ميان آن دو خواهد داشت. نمونه بعدى را از زندگى صميمانه و
افتخارآميز اميرالمؤمنين على(ع) و فاطمه زهرا(ع) مىخوانيم.
در آنجا كه توحيد حاكم است
36. امام باقر(ع):
إنَّ فاطمةَ(ع) ضَمِنَتْ لِعَلِيٍ(ع) عَمَلَ الْبَيْتِ وَ الْعَجِينَ وَ
الْخُبْزَ وَ قَمَّ الْبَيْتِ، وَ ضَمِنَ لَها عَليٌّ(ع) ما كانَ خَلْفَ
الْبابِ: نَقْلَ الْحَطَبِ وَ أَنْ يَجيءَ بِالطَّعامِ. فَقالَ لَها يَوْماً:
يا فاطِمَةُ! هَلْ عَنْدَكِ شَيءٌ؟
قالَتْ: وَ الّذي عَظَّمَ حَقَّكَ، ما كانَ عِنْدَنا مُنْذُ ثَلاثَةِ أيّامٍ
شَيْءٌ نَقْرِيكَ بِهِ.
قالَ: أَفَلا أَخْبَرْتِني؟
قالَتْ كانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) نَهاني أَنْ أَسْأَلَكَ شَيْئاً فَقالَ:
لاتَسْأَلِينَ ابْنَعَمِّكِ شَيْئاً؛ إنْ جاءَكِ بِشَيءٍ عَفْوٌ وَ إلاّ فَلا
تَسْأَلِيْه ...؛(11)
فاطمه(ع) كار منزل و خمير كردن و نان پختن و نظافت خانه را براى على(ع) به عهده
گرفت، و على(ع) نيز كارهاى خارج از منزل را براى او به عهده گرفت؛ كارهايى چون
آوردن هيزم و خوراكى. پس از آن روزى به او فرمود: اى فاطمه! آيا در خانه چيزى
دارى؟
فرمود: سوگند به آنكه حق تو را عظمت بخشيد، از سه روز قبل چيزى نزد ما نبوده كه
تو را با آن پذيرايى كنيم.
فرمود: پس چرا به من خبر ندادى؟
فرمود: رسول خدا(ص) مرا باز داشته بود كه از تو چيزى درخواست كنم، چرا كه او
فرمود: از پسرعمويت چيزى درخواست نمىكنى، اگر چيزى برايت آورد كه فضل و بخششى
است و اگر نياورد، از او درخواست نكن ....
روشن است كه تأمين مخارج زن و فرزند بر عهده مرد است، ولى چه زيباست كه زن نيز
به شرايط همسرش، بخوبى توجه كند، زيرا براى مردى كه همسرى وظيفهشناس و دلسوز به
حال خانوادهاش است، القاى اين امر كه اينها وظيفه تو است و چارهاى جز انجام دادن
آنها ندارى، نوعاً ناگوار و مضرّ به صفا و دلگرمى ميان آن دو است. زن مىتواند با
احساس همدردى با همسرش، بسيارى از نگرانيها و ناراحتيهاى او را كاهش دهد. به روايت
بعدى در اين زمينه توجه كنيد.
اين هم از كارگزاران خداوند است
37. شيخ صدوق:
جاءَ رَجُلٌ اِلى رَسُولِ اللَّهِ(ص) فَقالَ: إنَّ زَوْجَةً لي إذا دَخَلْتُ
تَلَقَّتْني وَ إذا خَرَجْتُ شَيَّعَتْني وَ إذا رَأَتْني مَهْمُوماً قالَتْ
لي: وَ ما يُهِمُّكَ؟ إنْ كُنْتَ تَهْتَمُّ لِرِزْقِكَ فَقَدْ تَكَفَّلَ لَكَ
بِهِ غَيْرُكَ وَ اِنْ كُنْتَ تَهْتَهمُّ لأَمْرِ آخِرَتِكَ فَزادَكَ اللَّهُ
هَمّاً.
فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إنَّ لِلّهِ عُمّالاً وَ هذِهِ مِنْ عُمّالِهِ.
لَها نِصْفُ اَجْرِ شَهِيدٍ؛(12)
مردى به حضور رسول خدا(ص) آمد و عرض كرد: من همسرى دارم كه وقتى داخل منزل
مىشوم به استقبال من مىآيد و آنگاه كه خارج مىگردم، مرا مشايعت مىكند و
هنگامى كه مرا غمگين مىبيند به من مىگويد: چه چيز باعث ناراحتى تو است؟ اگر
به علت خرجى و درآمدت نگرانى، كه خداوند تأمين آن را به عهده گرفته است، و اگر
اندوهت به خاطر امر آخرتت هست، خداوند اين اهتمام و غمت را افزون كند.
پيامبر اكرم(ص) فرمود: براى خداوند كارگزارانى است، و اين زن جزء كارگزاران او
است. براى او نصف پاداش يك شهيد است.
همسرى كه سعى در كاستن نگرانيهاى شوهرش در امور مادى دارد و بالعكس، در امور
معنوى و اخروى، جوياى اهتمام و نگرانى بيشتر همسر خود است، بواقع عاملى از
كارگزاران الهى است، ولى توقع اينكه همه زنان، از چنين روحيهاى در حدّ بالا
برخوردار باشند موجب بروز مشكلاتى در زندگى خواهد شد و به طور كلى، توجه به ظرفيت و
كشش افراد در پذيرش حق و مسؤوليتپذيرى، امرى لازم است. روايت بعدى گرچه ممكن است
براى برخى گران آيد ولى گوياى همين واقعيت است.
بايد تحمل كرد
38. امام صادق(ع):
اِنَّ اِبْراهِيمَ(ع) شَكا اِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ما يَلْقى مِنْ
سُوءِ خُلْقِ سارَةَ، فَأَوْحى اللَّهُ تَعالى اِلَيْهِ اِنَّما مَثَلُ
الْمَرْأَةِ مَثَلُ الضِلْعِ الْمُعْوَجِّ، اِنْ اَقَمْتَهُ كَسَرْتَهُ وَ انْ
تَرَكْتَهُ اسْتَمْتَعْتَ بِهِ؛ اِصْبِرْ عَلَيْها؛(13)
حضرت ابراهيم(ع) از بداخلاقى همسرش ساره به خداوند عز و جل شكوه برد. خداوند
تعالى به او وحى كرد كه مثال زن، مثال استخوان كج دنده است كه اگر آن را راست
كنى شكاندهاى؛ ولى اگر آن را رها كنى از آن استفاده مىكنى. از اينرو نسبت به
او صبر پيشه كن.
مرحوم شيخ صدوق نزديك به همين مضمون را آورده است با اين اضافه:
قُلْتُ: مَنْ قالَ هذا؟
فَغَضِبَ. ثُمَّ قالَ: هَذا وَاللَّهِ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ(ص)؛(14)
شخص راوى مىگويد: عرض كردم: چه كسى اين را گفته؟!
حضرت(ع) از اين گفته ناراحت شد. سپس فرمود: «به خدا سوگند اين گفته رسول خدا(ص)
است!»
مفاد اين روايت كه در برخى روايات مشابه نيز آمده است نكته راهگشا و بااهميتى
را در زندگى زناشويى يادآور مىشود و آن اينكه مرد نبايد همواره تلاش كند كه
همسرش نيز در همه امور مانند او باشد. هر كدام شرايط و علايق و عادات خاص خود
را دارند. توقع اينكه زن، عيناً همان را بخواهد كه شوهر مىخواهد و همان طور
باشد كه همسرش مىپسندد، توقعى بيجا و مايه زحمت و دردسر است. نبايد در همه
جزئيات زندگى و رفتار و اخلاق زن دخالت كرد. در بسيارى از موارد بايد او را به
حال خود گذاشت و از دخالت بيجا در امور مربوط به زن پرهيز كرد. بنابراين تشبيه
به «دنده كج» به معناى كاستن از كرامت انسانى زن نيست، چرا كه استخوان دنده
چنان كه در خود روايت نيز اشاره شده بايد به همين شكل باشد، بلكه به اين منظور
است كه بايد واقعيت و ظرفيت او را در نظر گرفت و بيش از كشش و توان او توقع
نداشت.
رواياتى كه در تفسير آيه شريفه «يا اَيُّها الّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ
وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ»(15)
وارد شده تأكيدى است بر موضوع فوق، از جمله حديث بعدى.
اگر گوش نكردند
39. شيخ صدوق:
سُئِلَ الصّادِقُ(ع) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «قُوا اَنْفُسَكمْ وَ
اَهْلِيكُمْ ناراً» كَيْفَ نَقِيهِنَّ؟
قالَ: تَأْمُرُونَهُنَّ وَ تَنْهَوْنَهُنَّ.
قِيلَ لَه: اِنّا نَأْمُرهُنَّ وَ نَنْهاهُنَّ فَلا يَقْبَلْنَ.
قالَ: اِذا اَمَرْتُمُوهُنَّ وَ نَهَيْتُمُوهُنَّ فَقَدْ قَضَيْتُمْ ما
عَلَيْكُم؛(16)
از امام صادق(ع) در باره اين فرمايش خداى عز و جل «خودتان و بستگانتان را از
آتشى كه آتشگيره آن، بدنهاى مردم و سنگهاست نگه داريد» سؤال شد كه چگونه آنها
را از آتش نگه داريم؟
فرمود: آنان را امر و نهى كنيد.
به حضرت گفته شد: ما آنها را امر و نهى مىكنيم ولى نمىپذيرند.
فرمود: هنگامى كه شما آنها را امر و نهى كرديد وظيفهاى را كه بر عهدهتان است
انجام دادهايد.
در پايان اين بخش، به حديثى در زمينه صبر و تحمل زن و شوهر، نسبت به يكديگر
توجه مىكنيم؛ بدان اميد كه اين مجموعه بتواند گامى در جهت تحكيم پيوندهاى مشترك
ميان آن دو باشد.
تحمّل يكديگر
40. پيامبر اكرم(ص):
مَنْ صَبَرَ عَلى سُوءِ خُلْقِ امْرَأَتِهِ اَعْطاهُ اللَّهُ مِنَ الاَجْرِ ما
اَعْطاهُ داوُدَ(ع) عَلى بَلائِهِ، وَ مَنْ صَبَرَتْ عَلى سُوءِ خُلْقِ
زَوْجِها اَعْطاها مِثْلَ ثَوابِ آسِيَةَ بِنْتِ مُزاحِمٍ؛ (17)
مردى كه بر بداخلاقى زنش صبر و بردبارى كند، خداوند پاداشى را كه به داود(ع) به
خاطر تحمل بلا و سختى عطا كرد به او مىدهد، و زنى كه بر بداخلاقى شوهرش
شكيبايى به خرج دهد، خداوند همانند پاداش آسيه دختر مزاحم را (كه يكى از چهار
زن مشهور و بزرگ جهان توحيد است) به او خواهد داد.
قم - پاييز 1368
1- وسائلالشيعه، ج14، ص124.
2- من لا يحضره الفقيه، ج3، ص443، و نيز: وسائل الشيعه،
ج4، ص122.
3- سوره نساء (4)، آيه 34.
4- بحارالانوار، ج43، ص81.
5- نهجالبلاغه، نامه 31، ص405.
6- وسائل الشيعه، ج14، ص123.
7- همان، ص15.
8- همان، ص123.
9- بحارلانوار، ج103، ص251.
10- همان، ص244.
11- تفسير عياشى، ج1، ص171. كلمه «لاتسألِيْنَ» را مىتوان
به صورت «لاتسْأَلِيَنَّ» خواند كه تأكيد در نهى است. آنچه در متن آمد به صورت
مضارع منفى مىباشد.
12- وسائل الشيعه، ج14، ص17.
13- كافى، ج5، ص513.
14- من لا يحضره الفقيه، ج3، ص440.
15- سوره تحريم(66)، آيه 6.
16- من لا يحضره الفقيه، ج3، ص442، ضمناً مرحوم كلينى سه
روايت ديگر در همين زمينه آورده است. نك: كافى، ج5، ص12.
17- بحارالانوار، ج103، ص247.