اسرار ملكوت جلد ۲

آیت اللـه سید محمد محسن حسینی طهرانی

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - سفينة البحار.
(2) - سفينة البحار.
(1) - نهج البلاغه، شرح محمّد عبده، ج 1، ص 206
(2) - سيّد ابوالحسن بني صدر
(3) - سوره الشّمس (91) آيه 9 و 10
(4) - رساله لبّ اللباب، چاپ چهارم، ص 12 و 13
(5) - همان مصدر، ص 12؛ رسائل مجذوبيّه، رساله 5، شرح الدّعاء القنوتيّه ، ص 204؛ و نيز بحرالمعارف، طبع سنگي، ص 309
(6) - سوره الصّافات (37) آيه 61
(7) - سوره النّحل (16) آيه 128
(8) - سيري در زندگاني استاد مطهّري، چاپ هفتم، ص 211
(9) - محمّد خاتم پيامبران، ج 1، ص 369
(10) - سيري در زندگاني استاد مطهّري، چاپ اوّل، ص 82
(11) - روح مجرّد، طبع چهارم، از ص 159 الي 164
(12) - سيري در زندگاني استاد مطهّري، چاپ هفتم، ص 86 و 87
(13) - حقير در اينجا عرض ميكنم: بر اهل دانش و بينش پوشيده نيست كه چقدر اين مطلب، عالي و راقي، و عمل بدان سرنوشت‌ساز مي‌باشد.
(14) - سوره القمر (54) آيه 55
(15) - سوره الكهف (18) آيه 103 و 104

(16) - سوره آل عمران (3) آيه 79 و 80
(17) - سوره يونس (10) آيه 35
(18) - «شيطان در مقام تمرّد و انانيّت به خداوند عرض كرد: قسم به عزّت و جلالت كه تمامي بندگانت را گمراه خواهم نمود مگر آنان كه از مخلَصين هستند.»
(19) - سوره الصّآفّات (37) آيه 39 و 40: «جزاي شما فقط بر اعمال شما در اين دنيا مترتّب است مگر بندگان مخلَص پروردگار كه از دائره حساب و مؤاخذه خارج‌اند.»
(20) - حافظ رجب برسي در «مشارقُ أنوار اليقين في أسرار أميرالمؤمنين» ص 69 گفته است:
«وَرد في الحديث القدسيِّ عن الرّبّ العَلي أنّه يقول: عبدي أطِعْني أجعلك مثلي؛ أنا حيّ لا أموت، أجعلك حيًّا لا تموت؛ أنا غنيٌّ لا أفتقِر، أجعلك غنيًّا لا تَفتقر؛ أنا مهما أشآءُ يكن، أجعلك مهما تشآء يكن. و منه: إنّ للّه عبادًا أطاعوه فيما أراد، فأطاعهم فيما أرادوا؛ يقولون للشّيء كن فيكون.» و در كتاب «كلمه الله» ص 140 بدين صورت نقل نموده است:
«و رَوي كعبُ الأحبار هذا الحديث بالألفاظ التّاليه: يا بنَ آدم! أنا غنيٌّ لا أفتقر، أطِعني فيما أمرتك أجعلك غنيًّا لا تفتقر. يا بن آدم! أنا حيٌّ لا أموت، أطعني فيما أمرتك أجعلك حيًّا لا تموت؛ أنا أقول للشّيء كن فيكون، أطعني فيما أمرتك تقول للشّيء كن فيكون.» در «عدّة الدّاعي» ص 291 عين اين روايت آمده، وليكن بجاي «أنا غنيٌّ»، «أنا فقيرٌ» ضبط گرديده است. و در كتاب «ارشاد القلوب» ص 75 نيز با اختلاف يسير نقل شده است كه:
«و رُوي أنّ الله تعالي يقول في بعض كتبه: يا بن آدم! أنا حيّ لا أموت، أطعني فيما أمرتك أجعلك حيًّا لا تموت. يا بن آدم! أنا أقول للشّيء كن فيكون، أطعني فيما أمرتك أجعلك تقول للشّيء كن فيكون.»
(21) - حضرت آية الله حاج ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي در كتاب «اسرار الصّلوة» ص 175 مي‌نويسد:
«أما سمعت ما في الحديث القدسي: لا‌ يزال يتَقرّب العبد إليَّ بالنّوافل حتّي أجعله مثلي؛ الخ. و لا يزال يتقرّب العبد إليّ بالنّوافل حتّي اُحبّه، و كنت سمعَه الّذي يسمع به؛ الخ‌.»
و حضرت علاّمه آية الله العظمي حاج سيّد محمّد حسين حسيني طهراني در «معاد شناسي» ج ‌2 ص 54، طبع پنجم ميفرمايد:
«در حديث قدسي وارد است كه خدا ميفرمايد: و ما يتقرّب إليَّ عبد من عبادي بشيءٍ أحبّ إليّ ممّا افترضتُه عليه؛ و إنّه ليتقرّبُ إليّ بالنّوافل حتّي اُحبّه، فإذا أحببتُهُ كنت سمعَه الّذي يسمع به، و بصره الّذي يبصر به، و لسانه الّذي ينطق به، و يده الّذي يبطش بها؛ إن دعاني أجبته، و إن سألني أعطيتُه.»
و در «الله شناسي» ج 1، از صفحة 277 تا 313 بطور مستوفي درباره اين حديث بحث نموده‌اند، كه از آن جمله است آنچه در ص 306 از «شرح تائيّه» فرغاني نقل مي‌نمايند:
«ما تَقرّب إليّ عبدي بشيءٍ أحبّ إليّ من أدآءِ ما افترضتُ عليه؛ و لا يزال يتقرّب إليّ بالنّوافل حتّي اُحبّه، فإذا أحببتُه كنت سمعَه الّذي يسمع به، و بصَره الّذي يبصر به، و لسانه الّذي ينطق به، و رِجله الّذي يمشي بها؛ الحديث.»
(22) - «راههاي بسوي خدا به تعداد نفس‌ها و حقائق وجوديّه مخلوقات مي‌باشد.» مرحوم سيّد حيدر آملي اين عبارت را روايت نبوي تلقّي نموده، و در كتاب جامع الأسرار و منبع الأنوار در سه موضع (صفحات: 8 ، 95، 121) بدان استناد جسته است.
(23) - سوره الطّور (52) قسمتي از آيه 48: «تو در مقابل ديدگان ما قرار داري! و هنگامي كه از خواب برمي‌خيزي تسبيح خداي را بجاي آور!»
(24) - ديوان حافظ، طبع پژمان بختياري، غزل 77
(25) - سوره الصّافّات (37) ذيل آيه 127 و آيه 128
(26) - سوره الصّافّات (37) آيه 73 و 74
(27) - سوره الواقعة (56) آيات 88 الي 94
(28) - سوره الأنعام (6) ذيل آيه 29
(29) - سوره الكهف (18) ذيل آيه 49
(30) - نهج البلاغه، شرح محمّد عبده، حكمت 236، ج 4، ص 53
(31) - .ـ «تفسير الصّافي» چاپ افست سنگي، ص 357؛ و در چاپ حروفي، ج 3، ص 353 با اختلاف كمي به جاي «إلي»، «في» و به جاي «بل»، «لكن» آمده است؛ و در «بحارالأنوار» ج 41، ص 14 بدين صورت وارد شده است: «و قال عليه السّلام في موضع آخر: إلهي ما عبدتُك خوفًا من عِقابك و لا طمعًا في ثوابك، ولكن وجدتك أهلاً للعبادةِ فعبدتك.»
و در «شرح ابن ميثم علي المئه كلمة» ص 219 بدينگونه ذكر شده است:
«الثّاني قوله عليه السّلام مُناجيًا لربّه: إلهي ما عبدتك خوفًا من عِقابك و لا رغبةً في ثوابك ولكن وجدتك أهلاً للعبادة فعبدتك.»
و در «تفسير الميزان» ج 11، ص 174، و «عوالي اللئالي» ج 1، ص 404، حديث 63، و ج 2، ص 11، حديث 18 نيز مذكور است.
(32) - .ـ سوره الفاتحه (1) آيه 5
(33) - .ـ در «فلاح السّائل» ص 210 اينگونه آمده است:
«فقد رُوي أنّ مولانا جعفرَ بن محمّد الصّادق عليه السّلام كان يَتلوا القرآنَ في صلاته فغشي عليه؛ فلمّا أفاق سُئل: ما الّذي أوجب ما انتهتْ حالُك إليهِ؟ فقال ما معناه: ما زِلتُ اُكرّر آيات القرآن حتّي بلغتُ إلي حالٍ كأنّي سمعتها مُشافهةً ممّن أنزلَها علي المكاشفة والعيان. فلم تقم القوّة البشريّةِ بمكاشفة الجلالة الإلهيّة.»
در همين مصدر، ص 206 چنين آمده است:
«فقد رَوي محمّد بن يعقوب ما معناه: إنّ مولانا زينَ العابدين عليه السّلام و هو صاحبُ المقام المكين، كان إذا قال (مَلِكِ يَوْمِ الدِّين‏) يُكرّرها في قرآءتِه حتّي يَظنّ من يراه أنّه قد أشرف علي مماته.»
و در «كافي» كتاب فضل القرآن، حديث 13، ج 2، ص 602 چنين نقل شده است:
«عليّ بن ابراهيم، عن أبيه و عليّ بن محمّد القاساني، جميعًا عن القاسم بن محمّد، عن سليمان بن داود، عن سفيان بن عيينه، عن الزّهري قال: قال عليّ بن الحسين عليهما السّلام: لو مات مَن بينَ المشرق و المغرب لما استوحشتُ بعد أن يكون القرآن معي. و كان عليه السّلام إذا قرأ (مَلِكِ يَوْمِ الدِّين‏) يكرّرها حتّي كاد أن يموت.»
و در «فلاح السّائل» ص 211 روايت نموده است:
«و قد ذَكر محمّدُ بن يعقوب الكليني أنّ الصّادق عليه السّلام سُئل: كيف كان النّبيّ صلّي الله عليه و آله و سلّم يصلِّي بهم و يَقرأ القرآن و لا تخشع له قلوبُ أهل الإيمان؟ فقال عليه السّلام: إنّ النّبيّ صلوات الله عليه كان يَقرأ القرآن عليهم بقدر ما يحتمله حالُهم.»
(34) - سوره الصّافّات (37) آيه 159 و 160
(35) - چنانچه درباره شاگردان مرحوم حاج ميرزا جعفر كبوتر آهنگي و مرحوم شيشه‌گر، و كذلك عدّه‌اي ديگر از تلامذه مسلّم الاجتهاد بزرگان و عرفاي الهي نقل شده است.
(36) - بحار الأنوار، ج 75، ص 345، به نقل از ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 309
(37) - سوره النّسآء (4) آيه 65
(38) - سوره الأحزاب (33) صدر آيه 36
(39) - مشكاة الأنوار، ص 319؛ بحار الأنوار، ج 19، ص 346، و ج 20، ص 144
(40) - سوره الإسرآء (17) آيه 36: «به دنبال چيزي كه نسبت به او و جوانب او علم نداري نرو! بدرستيكه خداي متعال از قواي شنيدن و ديدن و درك كردن در روز رستاخيز سؤال مي‌نمايد.»
(41) - كافي، ج 1، ص 184
(42) - نهج البلاغه، شرح محمّد عبده، ج 2، ص 211
(43) - سوره إبراهيم (14) آيه 5
(44) - سوره الزّخرف (43) آيه 4
(45) - «بحار الأنوار» ج 39، ص 313؛ «مناقب» ج 3، ص 221؛ «فرائد السّمطَين» ج 1، ص 165، حديث 127؛ «مجمع الزّوائد و منبع الفوائد» ج 9، ص 130؛ «كنز العمّال في سنن الأقوال و الأفعال» ج 11، ص 621، «المعجم الأوسط» ج 9، ص 143
(46) - سوره يس (36) آيه 82 و 83
(47) - ديوان ابن الفارض، (تائيّه كبري) ص 82
(48) - اين عبارت بسيار عجيب است و حاوي نكاتي غريب و از اسرار حقيقت توحيد و تجرّد تامّ است، و به مسأله صرافت وجود و بسيط الحقيقه اشاراتي دارد.
(49) - ديوان ابن الفارض، (تائيّه كبري) برگزيده از صفحات 84 إلي 86
(50) - سوره الكهف (18) آيه 103 و104
(51) - «نهج البلاغه» شرح محمّد عبده، ج 2، ص 211: «بندگاني كه خداي متعال در صقع فكر و انديشه‌شان به مناجات پرداخت و در كنه و سويداي عقل تكلّم نمود.»
(52) - «رساله لبّ اللباب» ص 37 و 38؛ و در «بحار الأنوار» ج 79، ص 243، باب 2 (علل الصّلوة و نوافلها) با مختصر تفاوتي بدين شكل آمده است:
«قال صلّي الله عليه و آله و سلّم: لي مع اللهِ وقتٌ لا يَسعني ملكٌ مقرّب و لا نبيّ مرسل، الخبر.»؛ و همچنين مرحوم ملاّ محسن فيض كاشاني در «كلمات مكنونه» ص 114 روايتي را در اين زمينه در بيان حالات ائمّه عليهم السّلام نقل ميفرمايد:
«و روي عنه عليه السّلام أنّه قال: لنا حالاتٌ مع اللهِ هو فيها نحنُ، و نحن فيها هو، و معذلك هو هو و نحن نحن.»؛ و قسمتي از اين روايت را ملاّ علي نوري در تعليقه «اسفار» ج 2، ص 88 از «كافي» نقل مي‌نمايد:
«و في الكافي: لنا حالات مع الله نحن هو و هو نحن.»
(53) - بوستان سعدي، ديباچه
(54) - بحارالأنوار، ج70، ص 25 به نقل از جامع الأخبار، ص 216: «قلب انسان حرم و مكان خاصّ پروردگار است؛ بنابراين در حرم و جايگاه خاصّ حضرت حقّ غير او را وارد مساز!»
(55) - سوره هود (11) صدر آيه 112
(56) - سوره النّور (24) آيات 35 الي 38
(57) - عين ترجمه حضرت والد رضوان الله عليه در جلد اوّل الله شناسي، ص 26.
(58) - الله شناسي، ج اوّل، ص40 و 41 3ـ سوره الأحزاب (33) ذيل آيه 66
(59) - سوره التّوبه (9) قسمتي از آيه 74
(60) - سوره النّسآء (4) قسمتي از آيه 59 2ـ سوره النّسآء (4) قسمتي از آيه 83
(61) - روح مجرّد، طبع چهارم، ص 14 (مقدّمه)
(62) - سوره الحجر (15) قسمتي از آيه 29؛ و سوره ص (38) قسمتي از آيه 72
(63) - سوره المؤمنون (23) ذيل آيه 14
(64) - به مفاد اين حديث روايات كثيري با عبارتهاي مختلف در كتب روائي مضبوط است. در «ارشاد القلوب» ص 427 چنين آمده:
«انفُوا عنّا الرّبوبيّةَ و قولوا ما شِئتم.»؛ و در «بحر المعارف» ص 339 از أميرالمؤمنين عليه‌السّلام نقل ميكند كه حضرت مي‌فرمايد:
«لا تَجعلونا أربابًا و قولوا في فضلنا ما شئتم، فإنّكم لا تَبلغون كُنهَ ما فينا.»؛ و در «مختصر البصائر» ص 188، حديث 167 گويد:
«عن كامل التمّار قال: كنتُ عند أبي عبدالله عليه السّلام ذاتَ يوم، فقال لي: يا كامل! اجعلوا لنا ربًّا نَؤوب إليه و قولوا فينا ما شئتم.»؛ و مثل آن در «الغدير» ج 7، ص 34، و در «بحر المعارف» ص 351 آمده است. در «بحار الأنوار» ج 25، ص 279، و در «الغدير» و «بحر المعارف» همان صفحات وارد است كه:
«اجعَلونا مخلوقينَ و قولوا فينا ما شئتم، فلن تبلُغوا.» و باز در «الغدير» و «بحر المعارف» همان صفحات از «خصال» صدوق مذكور است كه:
«قولوا إنّا عبيدٌ مَربوبون، و قولوا في فضلنا ما شئتم.»
(65) - قسمتي از مناجات أميرالمومنين عليه السّلام است كه به عبارات مختلف نقل شده است؛ در شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 20، ص 255، در قسمت (الحِكَم المنسوبة إلي أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السّلام) ميفرمايد:
إلهي كفاني فخرًا أن تكونَ لي ربًّا، و كفاني عِزًّا أن أكونَ لك عبدًا؛ أنت كما اُريد، فاجعلْني كما تُريد.». و عبارت متن مطابق با روايت خصال، صدوق، ج 2، ص 420، حديث 14 است كه ترجمه آن چنين است:
«خدايا! اين عزّت مرا بس است كه بنده تو باشم، و اين افتخار مرا كفايت است كه تو پروردگار من باشي؛ تو همچناني كه من خواهانم، پس مرا چنان قرار ده كه تو مي‌خواهي!»
[66) - بحار الأنوار، ج 5، ص 114 (باب القضاء و القدر) حديث 44:
«فس[تفسير القمّي]: محمّد بن جعفر، عن محمّد بن احمد، عن احمد بن محمّد السيّاري، عن فلان، عن أبي الحسن عليه السّلام قال: إنّ الله جعل قلوب الأئمّة مَوردًا لإرادته، فإذا شآء الله شيئًا شآؤوه؛ و هو قوله (وَ مَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِين‏) [سوره التّكوير(81) آيه 29].»
(67) - بحار الأنوار، ج 10 ، ص 123؛ الاختصاص، ص 341
(68) - ديوان ابن الفارض، ص 36
(69) - الله شناسي، ج 1، ص 118
(70) - شرح منظومه، سبزواري (قسمت حكمت) ص 4
(71) - تحفة الحكيم، ص 40
(72) - در «فتوحات مكّيّه» طبع دار صادر، ج 2، ص 56 روايت را بدين صورت نقل نموده است: «قوله عليه السّلام: كان الله و لا شيءٌ معه.» و در «بحار الأنوار» ج 4، ص 86 از «توحيد» صدوق، ص 145، حديث 12 نقل مي‌نمايد: «عن محمّد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السّلام قال: سمعته يقول: كان الله و لا شيءَ غيره.» و صدوق در «توحيد» ص 67 از حضرت أبو جعفر عليه السّلام نقل مي‌كند كه: «كان الله و لا شيءَ معه.»
لذا سيّد حيدر آملي در كتاب «جامع الأسرار و منبع الأنوار» ص 56 و ص 696، و نيز در كتاب «تفسير المحيط الأعظم» ج 1، ص 352 مي‌فرمايد: « لقول النّبيّ صلّي الله عليه و آله و سلّم: و كان الله و لم يكن معه شيء؛ و لقول عارف اُمّته: و الآن كما كان.»
وليكن در «توحيد» صدوق، ص 178، حديث 12 از أبي ابراهيم موسي بن جعفر عليه السّلام نقل نموده است كه: «أنّه قال: إنّ الله تبارك و تعالي كان لم يزلْ بلا زمانٍ و لا مكان و هو الآنَ كما كان لا يَخلو منه مكانٌ و لا يَشغل به مكان و لا يحُلُّ في مكان؛ الحديث.»
و حضرت علاّمه آية الله حاج سيّد محمّد حسين حسيني طهراني رضوان الله تعالي عليه در «روح مجرّد» پاورقي ص 192 و 193، و در كتاب «توحيد علمي و عيني» پاورقي ص 50 مطالبي ايراد نموده‌اند؛ و در «روح مجرّد» از كتاب «توحيد» حضرت علاّمه طباطبائي نقل نموده‌اند كه: «كما في حديث موسي بن جعفر عليهما السّلام: كان الله و لا شيءَ معه و الآنَ كما كان.»
(73) - ديوان حافظ، طبع پژمان بختياري، ص 113، غزل 256
(74) - اين روايت با همين الفاظ در «مشارق أنوار اليقين» ص 196؛ و «تشريح و محاكمة در تاريخ آل محمّد» صلّي الله عليه و آله و سلّم، ص 73؛ و «المواقف» ص 617؛ و «السّيرة الحلبيّة» ج 2، ص 320، و با عبارتهاي مختلف در كتب متعددي نقل گرديده است.
(75) - مثنوي، مولوي، منتخب از اواخر دفتر اوّل
(76) - «بحار الأنوار» از «خرائج و جرائح» ج 41، ص 295؛ و در «وسائل الشّيعة» ج 14 از «تهذيب» و نيز «كامل الزّيارات» ص 270 آمده است:
«عن أبي عبد الله [عليه السّلام] قال: خرج أميرالمؤمنين عليه السّلام يسير بالنّاس حتّي إذا كان مِن كربلآء علي مسيرةِ ميل أو ميلين تَقدّم بين أيديهم حتّي إذا صار بمُصارع الشّهدآء، قال: قبض فيها مئتا نبيّ، و مئتا وصيّ، و مئتا سبط شهدآءَ بأتباعهم. فطاف‌ بها علي بغلته خارجًا رِجليه من الرّكاب و أنشأ يقول: مناخ ركابٍ و مصارع شهدآءَ لا يَسبقهم مَن كان قبلَهم و لا يلحقهم من كان بعدَهم.»
(77) - سوره النّسآء (4) صدر آيه 48 و صدر آيه 116: «تحقيقاً خداي متعال از شرك درنخواهد گذشت و نخواهد آمرزيد، امّا غير آنرا مورد عفو و بخشش قرار خواهد داد!»
(78) - مثنوي، مولوي، دفتر دوّم
(79) - مثنوي، مولوي، دفتر اوّل
(80) - روح مجرّد ، ص 122 (نقل به مضمون)
(81) - همان مصدر ، ص 160 (نقل به مضمون)
(82) - سوره التّوبة (9) قسمتي از آيه40
(83) - مثنوي مولوي، بخط ميرخاني، دفتر اول، ص 56، سطر 22
(84) - سوره الزّمر(39) ذيل آية 17 و صدر آية 18
(85) - ديوان ابن فارض، منتخب قصيدة ميميّه (معروف به خمريّه) ص 166
(86) - مرحوم قاضي رضوان الله عليه مي‌فرمودند: مقصود از آب دهان حبيب در اينجا ارواح مقدّسه چهارده معصومند.
(87) - سوره فاطر (35) آيه 15
(88) - سوره الحديد (57) آيه 3: «اوست اوّل و انتهاء همه چيز، و ظاهر و باطن اشياء؛ و او به همه چيز عالم است.»
(89) - نهج البلاغه، شرح محمّد بن عبده، ج 1، ص 16
(90) - نهج البلاغه، شرح محمّد بن عبده، ج 2، ص 99
(91) - من لايحضره الفقيه، كتاب الحجّ، زيارة جامعة لجميع الأئمة عليهم السّلام، ج 2، ص 610؛ و با مختصر اختلاف در عيون أخبار الرّضا عليه السّلام، ج 2، ص 273
(92) - من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 613؛ عيون أخبار الرّضا عليه السّلام ، ج 2، ص 275
(93) - ديوان خواجه حافظ، طبع پژمان بختياري، غزل 111، ص 52
(94) - المناقب، لابن شهر آشوب، ج 1، ص 217؛ بحار الأنوار، ج 16، ص 406
(95) - گلشن راز
(96) - گلشن راز
(97) - علل الشّرايع، ج 1، ص 211؛ روضة الواعظين ، ج 1، ص 156؛ عوالي اللئالي ، ج 4، ص 93
(98) - بحار الأنوار، ج 44، ص 328
(99) - بحار الأنوار، ج 4، ص 286؛ أمالي صدوق، ص 112، حديث 5؛ عيون أخبار الرّضا عليه السّلام، ج 1، ص 299
(100) - سوره القمر(54) ذيل آيه 55
(101) - روح مجرّد، ص 78
(102) - بحار الأنوار، ج 68، ص 329
(103) - نهج البلاغة، شرح محمّد عبده، ج 3، ص 51
(104) - بحار الأنوار، از «خرائج و جرائح» ج 41، ص 295
(105) - بحار الأنوار، ج 44، ص 282، بنقل از رجال كشّي، ص 289
(106) - ديوان شمس مغربي، ص 78
(107) - روح مجرّد، ص 544