(1) -
رسائل العشر، شيخ طوسى، ص 111.
(2) -
بقره، 213.
(3) -
مائده، 92.
(4) -
بقره، 124.
(5) -
ابراهيم، 39.
(6) -
به آيات 99 تا 102 سوره صافات و آيه 53 و 54 سوره حجر و آيه 70 و 71 سوره هود
مراجعه شود.
(7) -
نساء، 55.
(8) -
بقره، 247.
(9) -
منشور جاويد قرآن، سبحانى جعفر.
(10) -
بقره، 251.
(11) -
نهج البلاغه، ترجمه مرحوم محمد دشتى.
(12) -
نساء، 171.
(13) -
تصحيح الاعتقاد، ص 109.
(14) -
بحار الانوار، ج 25، ص 346.
(15) -
بحار الانوار، ج 5، ص 265.
(16) -
سوره ذاريات، آيه 56. يعنى جن و انس را نيافريديم مگر آن كه مرا عبادت كنند.
مفسرين گفته اند كه منظور از «ليعبدون»، «ليعرفون» است. يعنى براى آن كه شناخته
شوم. (ر.ك: تفسير ابو الفتوح رازى، تصحيح ياحقى و ناصح، نشر آستان قدس رضوى، ج 18،
ص 115.
(17) -
يعنى گنجى پنهان بودم، دوست داشتم شناسايى شوم. لذا مخلوقات را آفريدم تا
شناخته شوم. (ر.ك: شرح فصوص الحكم، قيصرى، تصحيح آشتيانى، ص 327، 328، و 336 و...).
(18) -
تفسير مبانى، ج 5، ص 75.
(19) -
شواهد التنزيل، ج 1، ص 189 و فصول المهمّه، ص 27).
(20) -
كفاية الطالب، ص 250، تفسير طبرى، ج 6، ص 165، تفسير رازى، ج 3، ص 431.
(21) -
سوره نساء، 59.
(22) -
ينابيع المودة، ص 114 ـ شواهد التنزيل، ج 1، ص 149 ـ غاية المرام، باب 58.
(23) -
سوره احزاب، 33.
(24) -
كفاية الطالب، ص 372 ـ تفسير فخر رازى، ج 6، ص 783.
(25) -
سوره شورى، 23.
(26) -
كفاية الطالب، ص 91 ـ تفسير كشاف، ج 2، ص 339 ـ ذخائر العقبى، ص 25.
(27) -
عيون الاخبار الرضا، ج 2، ص 121.
(28) -
سوره انفال، آيه 3.
(29) -
سوره احزاب، آيه 23.
(30) -
سوره نساء، آيه 136.
(31) -
سوره يونس، آيه 63.
(32) -
مقائيس اللغة، ج 1، ص 123.
(33) -
اصول كافى، ج 2، ص 20.
(34) -
صحيح مسلم، ج 1، ص 188.
(35) -
صحيح مسلم، ج 1، ص 45 شرح نووى.
(36) -
صحيح مسلم، ج 1، ص 145 شرح نووى.
(37) -
براى توضيح بيشتر بنگريد به منتهى الامال، ج 1، ص 110، تا 112 (نشر هجرت);
تفسير قرطبى، ج 2، ص 21.
(38) -
در متن عبارت آمده است: «و دعا الله عزوجل ان يعمى عليهم اثره».
(39) -
الجامع لاحكام القرآن، ج 4، ص 397.
(40) -
و نتايج ديگرى كه درك آن براى همگان از جمله نگارنده امكان ندارد.
(41) -
ر. ك: جعفر سبحانى، فروغ ولايت، (قم: صحيفه، 1368)، ص 585 ـ 599.
(42) -
خطيب بغدادى، تاريخ بغداد، ج 14، ص 321.
(43) -
طبقات ابن سعد، ج 37، ص 247 ـ تاريخ طبرى، ج 3، ص 294 ـ منتخب الكنز، ج 4، ص
429 ـ انساب الاشراف، ج 5، ص 16 ـ عقد الفريد، ج 4، ص 98 طبع بيروت.
(44) -
كنز العمال، ج 3، ص 160 ـ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 160 ـ انساب الاشراف، ج 5، ص
15.
(45) -
طبقات ابن سعد، ج 3، ص 43.
(46) -
عقد الفريد، ج 4، ص 99 طبع بيروت.
(47) -
صحيح بخارى، ج 5، كتاب فضائل اصحاب النبى(صلى الله عليه وآله) باب 38، حديث
219 ،ص 79.
(48) -
تاريخ طبرى، ج 3، ص 294.
(49) -
تاريخ طبرى، ج 3، ص 295 ـ قريب به همين مضمون نيز در عقد الفريد، ج 3، ص 99
آمده.
(50) -
تاريخ طبرى، ج 3، ص 297.
(51) -
عقد الفريد، ج 4، ص 100، طبع بيروت ـ تاريخ طبرى، ج 3، ص 297 ـ تاريخ الخلفا،
ص 154.
(52) -
عقد الفريد، ج 4، ص 100 - تاريخ طبرى، ج 3، ص 297.
(53) -
همان.
(54) -
تاريخ طبرى، ج 3، ص 297 ـ تاريخ ابن اثير، ج 3، ص 37 ـ عقد الفريد، ج 4، ص
101، طبع بيروت.
(55) -
مروج الذهب، مسعودى، 2، 349، شرح شفاء 1، 151 ـ فروغ ولايت سبحانى، ص 34، كشف
القسمه، 1، 90.
(56) -
مستدرك حاكم، ج 37 ص 483.
(57) -
فصول المهمه، فصل اول، ص 14.
(58) -
شرح قصيه، عبدالباقى افندى، ص 15.
(59) -
شعرا - 214.
(60) -
تاريخ طبرى 2/63 و 62، تاريخ كامل 2/40 و 41، مسند احمد 1/111، شرح نهج
البلاغه ابن ابى الحديد، 13/210 ـ 212.
(61) -
سفينة البحار، شيخ عباس قمى، ج 5، ص 312; واژه ابوطالب (دارالاسوة للطباعة و
النشر، ايران); دائرة المعارف بزرگى اسلامى، ج 5، ص 618، (مركز دائرة المعارف بزرگ
اسلامى).
(62) -
سفينة البحار، همان.
(63) -
ر.ك: كمال الدين، شيخ صدوق، ج 1، ص 74 ـ 175، ح 31 و 32 (دارالكتب
الاسلاميه); الخرائج و الجرائح، قطب الدين راوندى، ج 3، ص 1057، ح 10، (مؤسسه امام
مهدى، قم).
(64) -
روضة الواعظين، محمد بن حسن فتال نيشابورى، ج 1، ص 138 ـ 139 (انتشارات رضى
قم); تفسير مجمع البيان، طبرسى، ج 4، ص 31 و ج 7، ص 448، ذيل آيه 26 انعام و 56 قصص
(مؤسسه الاعلمى للمطبوعات بيروت); شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 14، ص 65،
(چاپ كتابخانه آيت الله مرعشى).
(65) -
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 14، ص 70 (چاپ كتابخانه آيت الله مرعشى،
كافى، كلينى، ج 1، ص 448، ح 28، (دارالكتب الاسلاميه)، ممكن است آن دو پاداش، يكى
جهت ايمان آنها باشد، و ديگرى به جهت حالت خوف، اضطرار و تقيه كه به آن مبتلا
بودند.
(66) -
مستدرك، حاكم نيشابورى، ج 2، ص 623; (انتشارات دارالمعرفة، بيروت).
(67) -
البداية و النهاية، اسماعيل بن كثير الدمشقى، ج 3، ص 108، (داراحياء التراث
العربى)، باب هجرة أصحاب النبى من مكة إلى أرض حبشه، لا خَيْرَ أى لا أخير.
(68) -
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 14، ص 78; تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر،
ج 3، ص 32، (دارالفكر 1415 هـ ق); البداية و النهاية، ابن كثير، ج 2، ص 325،
(داراحياء التراث العربى، بيروت 1408 هـ ق); تاريخ الخميس، ج 1، ص 254; الغدير،
علامه امينى، ج 7، ص 335 331.
(69) -
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 14، ص 78; بحارالانوار، ج 33، ص 353;
انساب الاشراف، بلاذرى، ص 356، (مؤسسه الاعلمى، بيروت، 1394 هـ)
(70) -
ر.ك: سيره حلبى، ج 1، ص 113، (داراحياءالتراث العربى، بيروت); تاريخ الخميس،
ج 1، ص 253، (دارصادر، بيروت); سيرة النبى، ابن هشام، ج 1، ص 193، (دارالفكر،
بيروت); شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 14، ص 52، (چاپ كتابخانه آيت الله
مرعشى نجفى).
(71) -
شرح نهج البلاغه، همان، ص 70.
(72) -
سيره حلبى، ج 1، ص 353، (داراحياء التراث العربى، بيروت).
(73) -
سوره فتح، آيه 29.
(74) -
الغدير، علامه امينى، ج 7، ص 398، ح 36، (دارالكتب العربى بيروت); شرح
الأخبار، النعمان بن محمد التميمى المغربى، ج 2، ص 298، (مؤسسه النشر الاسلامى).
(75) -
الغدير، علامه امينى، ج 7، ص 369، (دارالكتب العربى، بيروت، 1378 هـ ق); شرح
نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 14، ص 71، (چاپ كتابخانه آيت الله مرعشى).
(76) -
صحيح بخارى، ج 4، ص 212، (دارالفكر، بيروت، 1407 هـ); صحيح مسلم، ج 7، ص 142،
(دارالفكر، بيروت).
(77) -
سير اعلام النبلاء، ذهبى، ج 3، ص 394، (مؤسسه الرساله، بيروت، 1413 هـ ق).
(78) -
ر.ك: زندگانى حضرت زهرا(عليها السلام)، دكتر سيدجعفر شهيدى، ص 89 ـ 92، (دفتر
نشر فرهنگ اسلامى).
(79) -
در احاديث معصوم(عليهم السلام) فراوان توصيه شده است كه عيب برادر مسلمانت را
به طور مخفيانه و خصوصى به او تذكر بده! در روايات مى خوانيم: «هر كس برادرش را
مخفيانه موعظه كند، او را زينت كرده است و هر كس برادرش را آشكار تذكر دهد، او را
لكه دار و بى آبرو ساخته است»، بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 71، ص 166، ح 29،
(مؤسسة الوفاء، بيروت، 1403 هـق).
(80) -
ر.ك: تنزيه الانبياء، سيدمرتضى، ص 167، (انتشارات شريف رضى).
(81) -
ر.ك: علل الشرايع، شيخ صدوق، ج 1، ص 185، ح 2، باب 149، (مكتبة داورى، قم)
(82) -
ر.ك: زندگانى فاطمه زهرا، دكتر سيدجعفر شهيدى، ص 92، (دفتر نشر فرهنگ
اسلامى).
(83) -
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 43، ص 133 ـ 134، (مؤسسة الوفا، بيروت، 1404 هـ
ق).
(84) -
أَسماء الصحابة الرواة و ما لكلّ واحد منهم من العدد، سعيد بن حزم اندلسى، ص
33، اصحاب المئين، (نشر مكتبة القرآن، قاهره).
(85) -
سوره الحاقه، آيه 126: و گوش هاى شنوا آن را نگه دارى مى كنند.
(86) -
مناقب الكوفى، محمد بن سليمان الكوفى، ج 1، ص 158، ح 94، (مجمع احياء الثقافة
الاسلاميه، 1412 هـ ق); شواهد التنزيل، الحاكم الحسكانى، ج 2، ص 361، ح 1007، (مجمع
احياء الثقافة الاسلاميه، 1411 هـق)، ذيل آيه 12 سوره حاقه.
(87) -
مستدرك، حاكم نيشابورى، ج 3، ص 138، (دارالمعرفه بيروت، 1406هـ. ق).
(88) -
الطبقات الكبرى، محمد بن سعد، ج 2، ص 338، (دارصادر، بيروت); وسايل الشيعه،
الحرالعاملى، ج 1، ص 61، (مؤسسه آل البيت، 1414 هـ ق).
(89) -
برخى مسجدالحرام را به جاى كوه ابوقبيس ذكر كرده اند.
(90) -
ينابيع المودة، القندوزى، ج 2، ص 306 ـ 305، ش 873، (دارالاسوه، 1416 هـ ق);
ابوطالب حامى الرسول، نجم الدين العسكرى، ص 6 5، (نشر الادب، نجف); مناقب آل ابى
طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 24 ـ 23، (مطبعة الحيدريه، نجف، 1376 هـ ق).
(91) -
سوره مائده، آيه 67، روايات مختلفى در كتاب هاى اهل سنّت وارد شده است كه اين
آيه درباره واقعه غديرخم مى باشد; مانند: روح المعانى، آلوسى، ج 6، ص 199 ـ 193،
(داراحياء التراث العربى); الدرالمنثور، جلال الدين سيوطى، ج 2، ص 298 ـ 299،
(دارالمعرفة، 1365 هـ ق).
(92) -
الغدير، علامه امينى، ج 1، ص 283 ـ 282، (دارالكتاب العربى، بيروت، 1379 هـ
ق); ينابيع المودة، القندوزى، ج 2، ص 249، (دارالاسوة، 1416 هـ ق); الامام على فى
آراء الخلفاء، شيخ مهدى فقيه ايمانى، ص 75، (مؤسسة المعارف الاسلامية 1420 هـ ق);
كشف اليقين، علامه حلى، تحقيق حسين درگاهى، ص 250، (الطبعة الاولى، 1411 هـ ق).
(93) -
الغدير، ج 3، ص 236، (تذييل) به نقل از عقدالفريد، ج 3، ص 43; امام على(عليه
السلام)، احمد رحمانى همدانى، ص 359، ح 3، (مركز فرهنگى انتشارات منير، 1377 هـ ش);
عيون اخبارالرضا، شيخ صدوق، ج 1، ص 199، باب 45، (مؤسسة الاعلمى للمطبوعات ،بيروت).
(94) -
الغدير، ج 3، ص 237 ـ 236، (تذييل)، (دارالكتاب العربى، بيروت، 1397 هـ ).
(95) -
سوره مريم، آيه 12.
(96) -
همان، آيه 30.
(97) -
صحيح البخارى، ج 5، ص 82، كتاب المغازى، اواخر غزوة خيبر، (نشر دارالفكر،
بيروت).
(98) -
ر.ك: تاريخ الطبرى، ج 2، ص 444 ـ 443، وقايع سال يازدهم هجرى، (مؤسسة الاعلمى
للمطبوعات، بيروت); عقدالفريد، ابن عبدربه الاندلسى، ج 4، ص 242، (دارالكتاب
العربى، بيروت); انساب الاشراف، بلاذرى، ج 1، ص 586، (نشر دارالمعارف، مصر);
الامامه و السياسة، ابن قتيبه، ج 1، ص 13 ـ 12، (منشورات الشريف الرضى، قم).
(99) -
سوره شعرا، آيه 214.
(100) -
مناقب الخوارزمى، ص 224، كتاب ترجمه الامام على لابن عساكر، ج 3، ص 118.
(101) -
سيرة النبى، ابن هشام، ج 4، ص 945 ـ 944، (مكتبة محمدعلى صبيح و اولاده);
الاصابه، ج 3، ص 384، ترجمة الضحاك، ش 4182، (دارالكتب العلمية، بيروت).
(102) -
مسند احمد بن حنبل، ج5، ص391ـ390، (دارصادر، بيروت); ر.ك: الدرالمنثور، جلال
الدين السيوطى، ج3، ص260ـ259،(دارالمعرفة،1365هـق).
(103) -
احياءالعلوم، غزالى، ج 1، ص 114، باب السادس، آفات العلم، (دارالهادى،
بيروت); الاستيعاب، ج 1، ص 393، ش 510، ترجمه حذيفه، (دارالكتاب العلمية، بيروت);
الاصابة، ج 2، ص 39، ترجمة حذيفة، ش 1651، (دارالكتاب العليمة، بيروت).
(104) -
الكشاف، زمخشرى، ج2، ص163، ذيل آيه74 سوره توبه،
(دارالمعرفة، بيروت).
(105) -
صحيح مسلم، ج 5، ص 76، (دارالفكر، بيروت).
(106) -
صحيح مسلم، همان; صحيح بخارى، ج 7، ص 9، (دارالفكر، بيروت).
(107) -
نهج البلاغه، صبحى صالح، خطبه 3.
(108) -
همان، خطبه 74.
(109) -
ر.ك: الهيات و معارف اسلامى، استاد جعفر سبحانى، ص 195، نشر مؤسسه امام
صادق.
(110) -
همان، ص 199.
(111) -
ر.ك: كشف المراد، (شرح تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسى)، ترجمه
ابوالحسن شعرانى، ص 520 ـ 519 ـ 488، مقصد چهارم و پنجم، (نبوت و امامت) ،
(انتشارات كتابفروشى اسلاميه تهران).
(112) -
سوره اعراف، آيه 117 ـ 107.
(113) -
سوره نمل، آيه 12; سوره اعراف، آيه 33; سوره اسرا، آيه 101.
(114) -
سوره بقره، آيه 23; سوره مائده، آيه 11.
(115) -
ارشاد، شيخ مفيد، ج 1، ص 345 ـ 347، (نشردارالمفيد); مدينة المعاجز، سيدهاشم
بحرانى، ج 1، ص 194 ـ 205، ح 115، (نشر مؤسسة المعارف الاسلامية).
(116) -
ر.ك: الغدير، علامه امينى، ج 3، ص 141 ـ 126، ش 11، (دارالكتب العربى،
بيروت).
(117) -
ر.ك: عيون المجزات، حسين بن عبدالوهاب، ص 4 ـ 6، (المطبعة الحيدريه، نجف);
مدينة المعاجز، سيدهاشم بحرانى، ج 1، ص 45 ـ 549;; بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 41،
ص 166 ـ 191، (ابواب معجزات باب 109)، (مؤسسة الوفا، بيروت).
(118) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 114، (مؤسسه فرهنگى تحقيقاتى
اميرالمؤمنين).
(119) -
نهج البلاغه، همان، خطبه 16.
(120) -
نهج البلاغه، همان، خطبه 193، (معروف به خطبه همام).
(121) -
همان.
(122) -
همان.
(123) -
همان.
(124) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 3، (مؤسسه فرهنگى تحقيقاتى
اميرالمؤمنين).
(125) -
كفتار، حيوانى است كه فراوانى پشم گردن او ضرب المثل بوده است; به گونه اى
كه اگر مى خواسته اند فراوانى چيزى را برسانند، به موهاى يال كفتار تشبيه مى كرده
اند.
(126) -
برخى از شارحان نهج البلاغه، الحسنان را دو انگشت شصت پا معنا كرده اند.
ر.ك: شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 200.
(127) -
همان، نامه 1.
(128) -
همان، خطبه 137.
(129) -
همان، خطبه 159.
(130) -
همان، نامه 53.
(131) -
همان، نامه 27.
(132) -
همان، خطبه 216.
(133) -
ر.ك: درس هاى سياسى از نهج البلاغه، محمدتقى
رهبر، (انتشارات اميركبير، تهران، 1364 هـ ش).
(134) -
نهج البلاغه، حكمت 437.
(135) -
لازم به يادآورى است كه اين كلام به معناى مذمت جود نيست; چنان كه توضيح
داده خواهد شد.
(136) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، حكمت 437.
(137) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 15.
(138) -
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 1، ص 270، (چاپ كتابخانه آيت الله
مرعشى).
(139) -
عبدالله بن زمعه كسى است كه پدر و عمو و برادرش در جنگ بدر به دست مسلمانان
كشته شدند. جد او أسود، رسول خدا را فراوان آزار مى داد، اما او از ياران امام
على(عليه السلام)شد و فكر مى كرد در تقسيم بيت المال به او بيش تر توجه مى شود، اما
پاسخ قاطع امام او را بيدار كرد.
(140) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 232.
(141) -
ر.ك: على و حقوق بشر، جورج جرداق، ترجمه عطامحمد سردارنيا، (مؤسسه انتشارات
فراهانى، تهران).
(142) -
ر.ك: شرح ديوان اميرالمؤمنين، ملاحسين بن معين الدين ميبدى يزدى، متوفاى
909، (مركز نشر ميراث مكتوب، تهران، 1379 هـ ش).
(143) -
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 42، ص 283 ـ 281، (باب 127).
(144) -
الارشاد، شيخ مفيد، ج 1، ص 20، (چاپ دارالمفيد، قم); اعلام الورى، طبرسى، ص
200، (دارالكتب الاسلاميه، تهران)، الفصل الثالث; المناقب، ابن شهرآشوب، ج 3، ص
312، (انتشارات علامه); روضة الواعظين، محمد بن حسن فتال نيشابورى، ص 133،
(انتشارات رضى، قم).
(145) -
قرب الاسناد، عبدالله بن جعفر حميرى قمى، ص 67، (انتشارات كتابخانه نينوا);
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 42، ص 205 ـ 206، ح 9، (مؤسسة الوفا، بيروت).
(146) -
ترجمه امام على(عليه السلام)، ج 1، ص 53; تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر، ج
42، ص 30; كنزالعمال، ج 13، ص 122، ح 36390، (باب فضايل على(عليه السلام)); مستدرك،
حاكم نيشابورى، ج 3، ص 112، (دارالمعرفة، بيروت، 1406 هـ ق).
(147) -
كشف اليقين، فضايل اميرالمؤمنين، علامه حلى، ص 118، (العبادة).
(148) -
ر.ك: الغدير، علامه امينى، ج 5، ص 25، (دارالكتاب العربى، بيروت);
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 79، ص 309، ح 10 ـ 11 ـ 13، (مؤسسة الوفاء، بيروت).
(149) -
زيرا در نمازهاى مستحبى حمد كافى است و نيازى به خواندن سوره نمى باشد.
(150) -
الغدير، همان، ص 30.
(151) -
ر.ك: مناقب آل ابى طالب، ابن شهرآشوب، ج 3، ص 308، (مؤسسة انتشارات علامه);
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 42، ص 222 ـ 200، ح 1، باب 127، (مؤسسة الوفا، بيروت).
(152) -
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج 4، ص 82 ـ 81، (چاپ كتابخانه آيت الله
مرعشى نجفى).
(153) -
ر.ك: مناقب آل ابى طالب، ابن شهرآشوب، ج 3، ص 308، (انتشارات علامه).
(154) -
ر.ك: فرحة الغرى فى تعيين قبر اميرالمؤمنين على(عليه السلام)، سيدعبدالكريم
بن طاووس الحسينى، ص 15، (نشر مركز الغدير للدراسات الاسلاميه).
(155) -
سلمان فارسى از طرف خليفه دوم به حكومت مداين منصوب شد و در آخر خلافت عثمان
در سال 35 هجرى وفات نمود. درباره سال وفاتش اقوال ديگرى نيز وجود دارد; ر.ك:
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 22، ص 391، ح 29، (مؤسسة الوفاء، بيروت).
(156) -
ر.ك: سلمان فارسى، سيدجعفر مرتضى عاملى، ص 14، (مؤسسة النشر الاسلامى، قم);
بهجة الامال فى شرح زبدة المقال، سيد هداية الله مسترحمى، ج 4، ص 405، فصل 12،
(بنياد فرهنگ اسلامى); معارف و معاريف، حسين دشتى، ج 6، ص 312; منتهى الامال، شيخ
عباس قمى، ج 1، ص 222 ـ 221، باب اول، فصل دهم، احوال اصحاب، (مؤسسة انتشارات
هجرت).
(157) -
تاريخ الطبرى، ج 2، ص 448، (مؤسسة الاعلمى، بيروت).
(158) -
اسباب الاشراف، بلاذرى، ج 1، ص 587، (نشر دارالمعارف، مصر).
(159) -
ر.ك: امام على و زمامداران، على محمد ميرجليلى، ص 79، (انتشارات وثوق). به
نقل از انساب الاشراف، بلاذرى، ج 1، ص 587، (نشر دارالمعارف، مصر).
(160) -
فروغ ولايت، جعفر سبحانى، ص 146 ـ 177، بخش چهارم، فصل 1 و 2.
(161) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 6، (مؤسسه فرهنگى تحقيقاتى
اميرالمؤمنين(عليه السلام)).
(162) -
مراد خليفه اول ـ ابوبكر ـ است.
(163) -
همان، خطبه 3.
(164) -
براى اطلاع بيشتر ر.ك: كنزالعمال، متقى هندى، ج 13، ص 171 ـ 170 و 158 ـ
157، فضايل على(عليه السلام).
(165) -
ر.ك: نهج البلاغه، خطبه 3; مروج الذهب، مسعودى، ج 2، ص 318، (دارالمعرفه،
بيروت).
(166) -
مروج الذهب، مسعودى، ج 2، ص 318، (تحريض على الجهاد)، دارالمعرفه، بيروت.
(167) -
مسند احمد، ج 6، ص 323، (دارصادر، بيروت); مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج
9، ص 130، (دارالكتب العلميه، بيروت، 1408 هـ ق); احقاق الحق، ج 6، ص 432 ـ 423،
مؤلف گرانقدر اين كتاب، احاديث فراوانى نظير اين حديث را از ده ها منبع از منابع
بزرگان اهل سنّت گزارش كرده است.
(168) -
الغدير، علامه امينى، ج 7، ص 194، (دارالكتاب العربى، بيروت).
(169) -
سوره شورى، آيه 23.
(170) -
الدرالمنثور، سيوطى، ج 6، ص 7، (دارالمعرفه، 1365 هـ ق).
(171) -
يسألونك فى الدين و الحياة، دكتر احمد شرباصى، ج 5، ص 295، (دارالجيل،
بيروت).
(172) -
الفقه على المذاهب الاربعه، تأليف عبدالرحمن الجزيرى، مبحث حكم المرتد.
(173) -
وسائل الشيعه، الحرالعاملى، ج 28، ص 215، ح 34593، باب 27، (نشرآل البيت).
(174) -
توضيح المسايل مراجع، بنى هاشمى، ج 1، ص 87، مسأله 110، (دفتر انتشارات
اسلامى).
(175) -
احقاق الحق، ج 8، ص 554 ـ 550، (دارالكتاب الاسلامى، بيروت).
(176) -
السنن الكبرى، بيهقى، ج 8، ص 181 ـ 180، (نشر دارالفكر، بيروت).
(177) -
تذكرة الخواص ابن جوزى، ص 80، ابن جوزى، در پايان اين بخش از كتاب به نقل از
هشام گويد: فكانَت عائِشَةَ تَبكى بَعدَ يَومِ الجَمَلِ وَ تَقُولُ يا لَيتنى كُنتُ
مَنسياً اى الحيفة الملقاة (مكتبة النينوى، الحديثه تهران).
(178) -
همان.
(179) -
سوره احزاب، آيه 33، و در خانه هايتان بنشيينيد و آرام گيريد (و بى حاجب و
ضرورت از منزل بيرون نرويد) و مانند دوره جاهليت پيشين آرايش و خودآرايى نكنيد.
(180) -
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 23، ص 198 ـ 197، ح 29، (مؤسسه الوفا، بيروت);
تأويل الايات الظاهرة، سيدشريف الدين استرآبادى، ص 560 ـ 559، (انتشارات جامعه
مدرسين، قم).
(181) -
التوحيد، شيخ صدوق، ص 164، (انتشارات جامعة المدرسين); بحارالانوار، ج 24، ص
198، ح 25، (مؤسسة الوفا، بيروت).
(182) -
الكافى، كلينى(رحمه الله)، ج 1، ص 144، ح 1، (دارالكتب الاسلاميه); التوحيد،
شيخ صدوق(رحمه الله)، ص 152، ح 9، (انتشارات جامعه مدرسين، قم).
(183) -
بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 39، ح 5، ص 272، (مؤسسة الوفاء، بيروت).
(184) -
همان، ج 79، ص 199.
(185) -
عيون اخبار الرضا(عليه السلام)، شيخ صدوق(رحمه الله)، ج 1، ص 54، ح 20،
(انتشارات جهان).
(186) -
همان، ج 2، ص 121، ح 1.
(187) -
سوره رعد، آيه 43. كسى كه علم كتاب (و آگاهى بر قرآن) نزد اوست.
(188) -
ينابيع المودّة، القندوزى، ج 1، ص 308، ح 11، (دارالاسوة); شواهد التنزيل،
الحاكم الحسكانى، ج 1، ص 405، ح 427، (نشر مجمع احياء الثقافة الاسلاميه).
(189) -
شواهد التنزيل، همان، ج 1، ص 42 ـ 40، ح 35.
(190) -
ينابيع الموده، ج 1، ص 231، ح 70.
(191) -
ينابيع المودة، همان، ج 3، ص 209، باب 69.
(192) -
احقاق الحق، التسترى، ج 4، ص 332، (دارالكتاب الاسلامى، بيروت). به نقل از
المناقب المرتضويه، محمدصالح الحنف الترمذى، ص 135، (طبع بمبئى).
(193) -
ينابيع الموده، ج 1، ص 392، ح 4.
(194) -
طبقات ابن سعد، ج 3، ص 68، ح 67، (دارالصادر، بيروت).
(195) -
همان.
(196) -
طبقات ابن سعد، ج 3، ص 68، ح 67، (دارصادر، بيروت).
(197) -
همان، ص 68.
(198) -
ر.ك: الكامل فى التاريخ، ابن اثير، ج 3، ص 163 ـ 162، در اين مأخذ آمده است
كه بعد از درخواست عثمان، حضرت على(عليه السلام) به همراه سى تن از مهاجران و انصار
نزد مصريان رفتند و آنگاه ايشان و محمد بن مسلمه با آنان گفتگو كردند.
(199) -
ر.ك: الفتوح، ابن اعثم، ج 1، ص 421 ـ 415; المحصول، فخرالدين الرازى، ج 4، ص
343، الحكاية الثانية مؤسسه الرساله بيروت.
(200) -
همان، ص 420 ـ 419.
(201) -
الامامة و السياسة، ابن قتيبه الدينورى، ج 1، ص 57، (انتشارات شريف رضى،
1413 هـ ق).
(202) -
همان.
(203) -
الامامة و السياسة، همان، ص 57.
(204) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، نامه 54، (مؤسسه فرهنگى تحقيقاتى
اميرالمؤمنين).
(205) -
همان، نامه 10.
(206) -
همان، خطبه 1.
(207) -
همان، خطبه 173.
(208) -
همان، خطبه 154، ص 284.
(209) -
همان، خطبه 131.
(210) -
همان، خطبه 87.
(211) -
همان، خطبه 239.
(212) -
جهت آگاهى بيش تر ر.ك: «روابط امام على و خلفا»، (رجبى، موسوى كاشمرى،
رهدار)، ص 83 ـ 141، (انتشارات مؤسسه آموزشى پژوهشى مذاهب اسلامى).
(213) -
صواعق المحرقة، ص 122.
(214) -
سيراعلام النبلاء، ج 8، ص 335 ـ 334.
(215) -
سوره مائده، آيه 3.
(216) -
همان، آيه 67.
(217) -
ـ صحيح مسلم، ج 5، كتاب الفضايل، باب فضايل اهل بيت النبى(صلى الله عليه
وآله)، ص 25، حديث 36.
ـ مسند احمد بن حنبل، ج 7، ص 75، ح 19285.
ـ خصايص اميرالمؤمنين، نسائى، ص 84، ح 76.
ـ صحيح ابن خزيمه، ج 4، ص 62، ح 2357.
ـ المستدرك على الصحيحين، الحاكم النيسابورى، ج 3، ص 109، 533.
ـ تلخيص المستدرك، ذهبى، ج 3، ص 533 و 109.
ـ السنن الكبرى، النسائى، ج 5، ص 45، ح 8148/12.
ـ جامع المسانيد و السنن، ابن كثير، ج 4، ص 436، ح 2827 و ج 6، ص 200، ج 5، ص 457.
ـ البداية و النهاية، ج 5، ص 184.
ـ تفسير ابن كثير، ج 5، ص 199.
ـ السيرة النبوية، ابن كثير، ج 2، ص 445.
ـ مصابيح السنة البغوى، ج 4، ص 185، ح 4800.
ـ مشكل الاثار، طحاوى، ج 4، ص 368.
ـ جامع الاحاديث، سيوطى، ج 16، ص 306، ح 8073 ـ 8072.
ـ جامع الاصول، ابن الاثير، ج 10، ص 102، ح 6695.
(218) -
در شرح نصوص الحكم آمده است: «و الكون الجامع هو الإنسان الكامل المسمّى
بآدم و غيره ليس له هذه القابلية و الإستعداد»; كون جامع، همان انسان كامل است كه
آدم ناميده شده است و غير او را چنين استعداد و قابليتى نيست». همان، ص 329. فص
حكمه الهيه فى كلمة آدمية.
(219) -
مجموعه آثار، استاد شهيدمطهرى، ج 16، سيرى در نهج البلاغه، كتابى شگفت
(شاهكارها) ص 374 ـ 372، انتشارات صدرا: چاپ اول، مرداد 1377، تهران، نقل با تصرف و
تلخيص.
(220) -
سوره آل عمران، آيه 33.
(221) -
تفسير فخر رازى، ذيل آيه 33، سوره آل عمران.
(222) -
الرياض النضره، ج 2، ص 4.22.
(223) -
سوره احقاف، آيه 15.
(224) -
الاستيعاب ج 2، ص 461. در ذيل شرح حال على بن ابى طالب(عليه السلام) ابن
عبدالبر ضمن نقل حادثه فوق مى گويد: كان عمر يتعوذ بالله من معضلة ليس لها ابوالحسن
(يعنى على بن ابيطالب).
(225) -
صحيح بخارى، كتاب المحاربين، باب «لايرجم المجنون و المجنونة»;
ـ مسند امام احمد حنبل، ج 1، ص 140 و 154;
ـ سنن ابو داوود، ج 2، ص 339;
ـ سنن دار قطنى، كتاب حدود، ص 346;
ـ كنز العمال، ج 3، ص 95;
ـ فيض القدير، ج 4، ص 356;
ـ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 12، ص 205;
ـ فتح الملك العلى، ص 71;
ـ الرياض النضرة، ج 2، ص 194.
(226) -
اسد الغابه، ج 4، ص 23.
(227) -
كتاب الموطا، الامام مالك، ص 36، شماره 1215.
(228) -
الامامه و السياسة، ص19، باب (كيف كانت بيعة على بن ابى طالب كرم الله
وجهه).
(229) -
ميزان الاعتدال، ج2، ص 215; الامامة و السياسة، باب (مرض ابى بكر و استخلافه
عمر).
(230) -
صحيح بخارى، ج 4، ص 210، باب مناقب فاطمه(عليه السلام).
(231) -
مستدرك حاكم، ج 3، ص 154، اسد الغابه، ج 5، ص 522.
(232) -
الامامه و السياسة، ابن قتيبه، دينورى، ص 19 باب (كيف كانت بيعة على بن ابى
طالب كرم الله وجهه) چاپ الفتوح الادبيه / 1331.
(233) -
صحيح بخارى، باب غزوه خيبر، ج 5، ص 82 و در ج4، ص 42.
(234) -
نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 192.
(235) -
همان، خطبه 18.
(236) -
همان، خطبه 146.
(237) -
ر.ك: امام على و زمامداران، على محمد ميرجليلى، ص 79، (انتشارات وثوق). به
نقل از انساب الاشراف، بلاذرى، ج 1، ص 587، (نشر دارالمعارف، مصر).
(238) -
نهج البلاغه، نامه 78.