راهيان كوى دوست
شرح حديث معراج

استاد محمد تقى مصباح يزدى

- پى‏نوشت‏ها -


(1) - 1ـ ديلمى، ارشادالقلوب، ج 1، باب 54، ص 199؛ مجلسى، بحارالأنوار، ج 77، ص 21.
(2) - در حديثى پيامبر گرامى اسلام (صلّى الله عليه وآله وسلّم) معناى توكّل را از جبرئيل سؤال كرد، جبرئيل در پاسخ گفت:
«الْعِلْمُ بِاَنَّ الْمَخْلُوقَ لايَضُرُّ وَ لايَنْفَعُ وَ لايُعْطى وَ لايَمْنَعُ وَ اسْتِعْمالُ الْيَأْسِ مِنَ الْخَلْقِ فَاِذا كَانَ الْعَبْدُ كَذلِكَ لَمْ يَعْمَلْ لأَِحَد سِوَى اللّهِ وَ لَمْ يَرْجُ وَ لَمْ يَخَفْ سِوَى اللّهِ وَ لَمْ يَطْمَعْ فى اَحَد سِوَى اللّهِ فَهذا هُوَ الْتَّوَكّلُ»
معناى توكّل اين است كه انسان يقين كند، سود و زيان و بخشش و حرمان به دست مردم نيست و بايد از آنها نااميد بود و اگر بنده اى به اين مرتبه از معرفت و شناخت برسد كه جز براى خدا كارى انجام ندهد و به كسى جز او اميدوار نباشد و از غير او نترسد و غير از خدا چشم طمع به كسى نداشته باشد، اين همان توكّل بر خداست. بحارالأنوار، ج 68، ص 138، حديث 23.
(3) - آل عمران/122.
(4) - مائده/23.
(5) - أنفال/2.
(6) - مزّمل/9.
(7) - فرقان/58.
(8) - نمل/79.
(9) - زمر/36.
(10) - انعام/14.
(11) - انعام/17.
(12) - طلاق/3.
(13) - زمر/38.
(14) - مستدرك الوسائل، ج 2، ص 288.
(15) - مصباح الشريعة، ص 134.
(16) - به نقل از تفسير الميزان، ذيل آيه 186 سوره بقره.
(17) - يونس/107.
(18) - يس/82.
(19) - اصول كافى، ج 3، ص 107، (باب التفويض الى الله والتّوكل عليه) حديث 7؛ بحارالأنوار، ج 71، ص 130.
(20) - طلاق/3.
(21) - زمر/36.
(22) - آل عمران/122.
(23) - مستدرك الوسائل، ج 11، ص 217.
(24) - آل عمران/37.
(25) - انبياء/68.
(26) - مجمع البيان، ج 4، ص 55.
(27) - الميزان، ج 14، ص 336.
(28) - مجمع البيان، ج 4، ص 56.
(29) - انبياء/69.
(30) - بحارالانوار، ج 71، ص 139.
(31) - بحارالانوار، ج 82، ص 90.
(32) - بحارالانوار ج 5، ص 95.
(33) - بحارالانوار، ج 72، ص 327.
(34) - در نسخه ارشادالقلوب ديلمى، (باب 54) «المتعاطفين» ضبط شده است.
(35) - آل عمران/29.
(36) - اصول كافى (با ترجمه)، ج 3، (باب الحب فى اللّه و البغض فى اللّه)، ص 191.
(37) - بحارالأنوار، ج 77، ص 21.
(38) - فاطر/15.
(39) - در بحارالأنوار، ج 77، ص 22؛ «من اكل الحلال» ضبط شده است.
(40) - بحارالأنوار، ج 98، ص 89، روايت 2.
(41) - بقره/165.
(42) - يوسف/20.
(43) - آل عمران/92.
(44) - بحارالانوار، ج 1، ص 203.
(45) - به همين معنا دو روايت از على عليه السلام نقل شده است:
1ـ «لاتجتمع الفطنة والبطنة»: هرگز تيزهوشى و هوشيارى با شكم پرورى جمع نمى گردد. مستدرك الوسائل، ج 16، ص 221، حديث 19652.
2ـ «لاتجتمع عَزيمة وَ وَليمة»: عزم و انديشه بر كار، با سورچرانى جمع نمى گردد. نهج البلاغه فيض الاسلام، ص 692، خ 211. شرح نهج البلاغة ابن ابى الحديد، ج 11، ص 142.
(46) - توبه/54.
(47) - حالاتى مثل تعجب، ترس، اندوه و ساير احساسات، به موجود مادى كه به مادّه تعلّق دارد اختصاص دارد و خداى متعال منزّه است از اينكه از چيزى تعجب كند، يا بترسد و يا اندوهگين شود و اگر خداوند اين تعابير را درباره خويش به كار برده، خواسته است به زبان ما سخن گفته باشد.
(48) - جامع احاديث الشيعة، ج 4، ص 6؛ يا الحكم الزاهرة، ص 139.
(49) - كافى، ج 3، ص 265.
(50) - ص/82.
(51) - وسائل الشيعة، ج 3، ص 7.
(52) - بحارالانوار، ج 60، ص 85 - 83.
(53) - فصلت/12.
(54) - بحارالانوار، ج 69، ص 408
(55) - بحارالانوار، ج 80، ص 308.
(56) - الانسان/21.
(57) - المطففين/25.
(58) - يس/82.
(59) - آل عمران/77.
(59) - بقره/25.
(60) - بقره/25.
(61) - زخرف/71.
(62) - نساء/164.
(63) - بقره/273.
(64) - الحديد/23.
(65) - فجر/16.
(66) - فجر/15.
(67) - سجده/5
(68) - بحارالأنوار، ج 67 (باب 12)، ص 235.
(69) - حديد/22.
(70) - علق/7ـ6.
(71) - پيامبر فرمود: دشمن ترين دشمنان تو، نفس توست كه بين دو پهلويت قرار گرفته. بحارالانوار، ج 70، ص64.
(72) - الحجر/29.
(73) - بحارالانوار، ج 73، ص 29.
(74) - ابراهيم/3ـ2.
(75) - القيامة/5.
(76) - كهف/103 و 104.
(77) - دعاى سحر، على بن الحسين، عليه السلام، بحارالانوار، ج 98، ص 89.
(78) - كسى كه يك وجب به من نزديك شود، يك ذراع به او نزديك مى گردم. بحارالانوار، ج 87، ص 19.
(79) - ص/83 ) - 82.
(80) - فرقان/11.
(81) - روم/10.
(82) - توبه/102.
(83) - اسراء/18.
(84) - اسراء/19.
(85) - نهج البلاغة با ترجمه فيض الاسلام، كلام 74، ص 1119
(86) - انعام/160.
(87) - نمل/89.
(88) - بقره/261.
(89) - ق/35.
(90) - سجدة/17.
(91) - توبه/54.
(92) - بقره/91.
(93) - بحارالانوار ج 70، ص 73.
(94) - وسائل الشيعه، ج 11، ص 380.
(95) - نازعات/41 ـ 40.
(96) - نور/37.
(97) - فاطر/10.
(98) - نور/37.
(99) - نور/36
(100) - بحارالانوار، ج 25، ص 204
(101) - در «تُحَفُ العُقول» از امام صادق (عليه السلام) روايت شده كه فرمود:
«مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يَعْرِفُ اللّهَ بِتَوَهُّمِ الْقُلُوبِ فَهُوَ مُشْرِكٌ وَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يَعْرِفُ اللّهَ بالاِْسْمِ دُونَ الْمَعْنى فَقَدْ اَقَرَّ بِالطَّعْنِ لاَِنَّ الاِْسْمَ مُحْدَثٌ وَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يَعْبُدُ الاِْسْمَ وَ الْمَعْنى فَقَدْ جَعَلَ مَعَ اللّهِ شَريكاً وَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يَعْبُدُ بِالصِّفةِ لا باِلاِْدْراكِ فَقَدْ اَحالَ عَلى غائِب وَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يَعْبُدُ الصِّفَةَ و المُوصُوفَ فَقَدْ اَبْطَلَ التَوحيدَ لاَِنَّ الصِّفَةَ غَيْرُ المُوصُوفِ وَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يُضيفُ المُوصُوفَ اِلىَ الصِّفَةِ فَقَدْ صَغَّرَ بِالْكَبيرِ وَ ما قَدَرُوا اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ...»
هر كه پندارد كه خدا را با توهم دلها مى شناسد مشرك است (يعنى آنچه انسان ها به عنوان خدا شناخته اند ساخته اوهام آنهاست و مخلوق مى باشد و اعتقاد به خدايى آن شرك است) و هر كه پندارد كه تنها خدا را به نام و اسم مى شناسد و پى به معنا و واقعيت او نبرده است، به اشتباه خود اعتراف كرده، چرا كه صرف نام حادث است. هر كه پندارد نام و معنا را با هم مى پرستد، براى خدا شريك قرار داده. هر كه پندارد خدا را بر اساس توصيف مى پرستد نه بر اساس درك و ادراك، حواله به ناديده داده است. هر كه پندارد صفت و موصوف را مى پرستد، توحيد را منكر شده، چون صفت غير از موصوف است و هر كه پندارد موصوف را به صفت اضافه مى كند، بزرگ را كوچك شمرده است [بالاخره هيچيك نتوانسته اند چنانچه بايد خدا را بشناسد]؛ تُحف العقول (با ترجمه)، ص 341.
(102) - جاثيه/23.
(103) - اصول كافى (با ترجمه)، ج 3 ص 89. شبيه همين روايت، در بحارالانوار، ج 22 ص 146، درباره حارث بن مالك از امام صادق (عليه السلام) روايت شده است.
(104) - سجده/11.
(105) - انعام/61.
(106) - اعراف/40.
(107) - اين مطلب اشاره دارد به آيه شريفه: «وَ نَحنُ اَقْرَبُ اِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ»؛ ق/16.
(108) - بحارالانوار، ج 86، ص 318.
(109) - سجده/17.
(110) - بحارالأنوار، ج 41، ص 14
(111) - بحارالأنوار، ج 70، ص 236.
(112) - بحارالأنوار، ج 70، ص 198.
(113) - انسان/10.
(114) - دعاى كميل، على (عليه السلام).
(115) - واقعه/19.
(116) - حجر/48.
(117) - آل عمران/92.
(118) - توبه/103.
(119) - صف/11ـ10.
(120) - نباء/38
(121) - يس/70.
(122) - رعد/28.
(123) - نحل/18.
(124) - بقره/45.
(125) - الاعلى/17.
(126) - نهج البلاغه (فيض الاسلام)، ص 1225، حكمت 281.
(127) - حج/46.
(128) - نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، ص 139، حكمت 139.
(129) - فجر/28 ـ 27.
(130) - مائده/119.
(131) - هود/9.
(132) - فصلت/49.
(133) - ابراهيم/34.
(134) - مائده/54.
(135) - مريم/96.
(136) - زخرف/36.
(137) - زخرف/37.
(138) - توبه/24.
(139) - توبه/128.
(140) - انفال/2.