(1) -
سورهى نخل آيهى 125
(2) -
سورهى قصص آيهى 87.
(3) -
سورهى سجده آيهى 33ى
(4) -
سورهى بقره آيهى 159
(5) -
سورهى آل عمران آيهى 187
(6) -
سورهى آل عمران آيهى 104.
(7) -
سورهى آل عمران آيهى 110
(8) -
سورهى لقمان آيهى 17
(9) -
سورهى تحريم آيهى 17.
(10) -
همهى روايات مندرجه از وسائل الشيعه
كتاب امر بمعروف و نهى از منكر نقل شده است.
(11) -
مرج البحرين يلتقيان
(12) -
بينهما برزخ لا يبغيان.
(13) -
يخرج منهما اللؤلو و المرجان.
(14) -
اين گوشهاى از همان مسأله جبر و اختيارى است كه سالها بلكه قرنها نقل مجلس متكلمين
اسلام بوده عدهاى هر ناشايستهاى را به خدا نسبت دادهاند و عدهاى بكلى خدا را از
مدخله در كارهاى بندگان منع كردهاند، در مقابل اين افراط و تفريط ائمه (ع) راه
سومى معرفى كردهاند كه در اين حديث هم به آن اشاره شده است.
(15) -
در حديث آخر فصل هشتم معنى شد
(16) -
سورهى منافقون آيهى 8
(17) -
سورهى مؤمنون آيهى 1
(18) -
سورهى لقمان آيهى 34.
(19) -
سورهى بقره آيهى 164.
(20) -
سوره بقره، آيه 283
(21) -
مطلوبيت مطلقه در برخى موارد واجب است چنانكه در معامله سلم و نسيه.
(22) -
حمل بر استحباب بنا بر قرينه است نه ظاهر آيه، چرا كه
ظاهر وجوب يا مطلوبيت مطلقه
است كه موارد وجوب را نيز شامل مىشود چنانكه در ولى به
لزوم تعبير نمودهايد.
(23) -
يا در برابر مزد و اجرتى زيانبار بنويسند و شهادت دهند، (مثلا) با مزدى بسيار بيشتر
از اجرت معمولى نظاير خود يا...
(24) -
رجوع كنيد به سفينة البحار ج 1/447 باب
منع از خواستن آنچه جايز نيست و آنچه نمىشود.... يعنى
نگويد خدايا مرا به هيچيك از آفريدگانت نيازمند مكن! زيرا هيچكس نيست كه به ديگران
نيازى نداشته باشد.
(25) -
يعنى: نيتش از عمل، ثواب الهى و بهشت باشد نه دنيا، زيرا خواستههاى دنيوى رستگارى
نيست هر چند آنچه نى خواهد به او عطا شود.
(26 -
شح: شديدتر از بخل و دربازدارى از بخل كارىتر است، و
گفتهاند كه شح بخل آميخته و به حرص و آز است.
(27) -
منظور از انتظار فرج يا انتظار ظهور حضرت مهدى (عليه السلام) است چنانكه همين معنا
مشهور و متبادر به ذهن عموم است، يا منظور انتظار گشايش و نجات از هر سختى است، به
سيفينة البحار ج / 2 / 596 رجوع شود.
(28) -
سوره نساء آيه 95.
(29) -
سوره مجادله آيه 2و3.
(30) -
سوره مائده آيه 92
(31) -
سوره بقره آيه 196
(32) -
سوره بقره آيه 196
(33) -
سوره مائده آيه 95
(34) -
صاع معادل چهار مد و تقريبا
يك من يا سه كيلو است.
(35) -
سوره بقره آيه 183
(36) -
سوره آل عمران آيه 34
(37) -
سوره فرقان آيه 64
(38) -
سوره حشر آيه 19
(39) -
سوره مائده آيه 27
(40) -
سوره زمر، آيهى 56
(41) -
اشاره به قسمتهايى از آيات: سوره اعراف فالذين آمنوا به وعز
روه و نصروه و اتبعوا النور الذى انزل معه... و 8 سوره تغابن
فامنوا بالله و رسوله و النور الذى انزلنا و 47 نساء آمنوا
مصدقا لما معكم من قبل أن نطمس وجوها فنردها على ادبارها...
(42) -
سوره زخرف آيه 28 (شايد مراد آن است كه قرآن كريم در موضوع امامت ابراهيم (عليه
السلام) تصريح مىكند كه او وقتى خداوند فرمود انى جاعلك
للناس اماما دعا كرد و از خدا خواست كه ذريه و نسل او نيز مقام امامت داشته
باشند و به خدا عرض كرد و من ذريتى كه ولايت و امامت
در نسل او كلمه باقيهاى شد، و اين به ضميمه فرموده خداى متعال كه
لا ينال عهدى الظالمين مىرساند كه ولايت و امامت در
معصومين از ذرية ابراهيم (عليه السلام) است و بنابراين طبق ادلهاى كه از كتاب و
سنت بدست مىآيد جز از على (عليه السلام) و فرزندان معصوم او صلوات الله عليهم
اجمعين نخواهند بود.
(43) -
سوره حج آيهى 10
(44) -
سوره مجادله آيه 12.
(45) -
سوره مجادله آيه 13
(46) -
سوره حديد آيه 14
(47) -
در قرآن كريم: الم نكن آمده است
(48) -
سوره آل عمران آيه 63
(49) -
در نسخهاى از مخلطوطات اضافه شده: پس رسول خدا
(صلىاللهعليهوآله) درباره من فرمود: همانا ضربت على روز نبرد خندق از اعمال جن و
انس برتر است و نيز آن گرامى فرمود: در نبرد على (عليه
السلام) با عمرو بن عبدود - همه اسلام به نبرد و مقابله همه كفر رفت.
(50) -
سوره مائده آيه 54
(51) -
نوعى عبادى كوتاه سفيد (به نهايه ابن ائير ذيل مادة قطار رجوع شود).
(52) -
سوره احزاب آيه 32
(53) -
ممكن است اين فراز چنانكه علامه مجلسى احتمال داده مربوط به بانوان باشد.
(54) -
سوره حجرات آيه 10و 11
(55) -
سوره حجرات آيه 10و11
(56) -
سوره بقره آيه 153
(57) -
سوره مائده آيه 5
(58) -
سوره آل عمران آيه 97
(59) -
سوره آيه 114
(60) -
سوره بقره آيه 283
(61) -
و در نسخهاى چاپى در ادامه آن آمده است: و گرانباران نابود
گشتند.
(62) -
محلى است ميان مكه و مدينه
(63) -
جايى است در راه مكه
(64) -
كوهى است در اطراف مكه
(65) -
سوره مومنون آيه 100
(66) -
سوره آلعمران آيه 97
(67) -
ظاهرا منظور حضرت اسماعيل ذبيح الله است كه خداوند از ذبح او با ارسال گوسفندى از
بهشت جلوگيرى كرد، و عبدالله بن عبدالمطلب پدر پيامبر (صلىاللهعليهوآله) كه
عبدالمطلب نذر كرده بود يكى از فرزندانش را در راه خدا ذبح كند و مردم نگذاشتند و
با شتران قرعه زدند و سرانجام يكصد شتر را بجاى او قربانى كردند.
(68) -
كه در قرآن نقل شده كه حضرت ابراهيم (عليه السلام) دعا كرد: و
ابعث فيهم رسولا سوره بقره آيه 129.
(69) -
سوره زمر آيه 66
(70) -
سوره هود آيه 41
(71) -
سوره اسراء آيه 110
(72) -
سوره فاطر آيه 41
(73) -
سوره اعراف آيه 195
(74) -
سوره زمر آيه 66
(75) -
سوره توبه آيه 129
(76) -
سوره آل عمران آيه 83
(77) -
سوره اعراف آيه 54 و در سوره يونس آيه 3
(78) -
شايد مراد شغل و حرفه باشد يعنى به او شغل و حرفهاى حلال و مناسب بياموزد.