اخلاق (درسنامه اخلاق براى طلاب پايه سوم) جلد سوم

حضرت امام خمينى قدس سره
گزينش : مركز تدوين و نشر متون درسى حوزه

- پى‏نوشت‏ها -
- ۱ -


1- ابتدا دفتر تاليف و نشر متون درسى حوزه ناميده كه بر گرفته از مركز تدوين و نشر متون درسى حوزه است .
2- خلاصه اين اثر، كه آن را تقريرات دروس اخلاق ناميده ايم ، به منظور مطالعه - نه تدريس - در اخلاق (3) گنجانده شده است .
3- واقع در ابتداى 45 مترى عمار ياسر، از سمت خيابان انقلاب (چهارمردان )
4- نهضت امام خمينى ، ج 1، ص 39 - 40، با تلخيص و اندكى تصرف در عبارت .
5- صحيفه امام ، ج 3، ص 183.
6- آثار الحجه ، ج 2، ص 44 - 45.
7- حشر (59): 18.
8- گنجينه دانشمندان ، ج 1، ص 188 - 189.
9- علل گرايش به ماديگرى ، ص 10.
10- شرح اربعين ، ص 545 - 546. نيز ر ك . ص 592. 625، 635.
11- آداب الصلاة ، ص 48.
12- آداب الصلاة ، ص 291.
13- آداب الصلاة ، ص 304. نيز ر ك : ص 15، 123، 173، 250، 334.
14- شرح جنود عقل و جهل ، ص 166. نيز ر ك : ص 15، 123، 173، 250، 334.
15- آداب الصلاة ، ص 75.
16- الكافى ، ج 1، 15.
17- شرح حديث جنود و عقل و جهل ، ص 429.
18- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 123، 105.
19- همچنان كه فاقد خاتمه است كه مؤ لف در مقدمه شرح حديث جنود عقل و جهل ، وعده آن را داده است (شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 5)
20- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 245 - 246.
21- شرح حديث جنود عق و جهل ، ص 155.
22- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 23: ... بيان آن با مقدماتش محتاج به افراد رساله جداگانه است ، لعل الله يحدث بعد ذلك امرا و توفيقى عنايت فرمايد كه به آن نايل شويم .
23- شرح حديث جنود و عقل و جهل ، ص 7 - 14.
24- صحيفه امام ، ج 3، ص 292 - 23.
25- ر. ك : شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 76 - 77: شرح اربعين ، ص 127 - 128، 182 - 184؛ آداب الصلاة ص 116 - 119.
26- شرح جنود عقل و جهل ، ص 79 - 82. با تلخيص . نيز ر. ك : ص 303، 380 - 381، 395.
27- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 51، با تلخيص . نيز ر. ك : آداب الصلاة : ص 206 - 208، شرح اربعين ص 510 - 512، با تلخيص .
28- شرح اربعين ، ص 510، با تلخيص .
29- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 340 - 344 با تلخيص .
30- شرح اربعين ، ص 90 - 92، با تلخيص .
31- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 87 - 95، با تلخيص .
32- شرح حديث جهود عقل و جهل ، ص 201 - 203، با تلخيص . نيز ر. ك : آداب الصلاة ، ص 14، 93.
33- شرح حديث عقل و جهل ، ص 413 - 414.
34- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 67 - 71.
35- شرح اربعين ، ص 66 - 67، با تلخيص . نيز ر. ك : ص 100، 532.
36- آداب الصلاة ، ص 35 - 36، با تلخيص .
37- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 377 - 378، با تلخيص ، نيز ر ك : ص 272 - 274.
38- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 253 - 256، با تلخيص .
39- آداب الصلاة ، ص 48 - 52، با تلخيص .
40- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 104 - 107، با تلخيص . نيز ر ك . شرح اربعين ، ص ‍ 208.
41- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 203 - 204، با تلخيص . نيز ر ك : آداب الصلاة ، ص 377 - 379.
42- شرح اربعين ، ص 665، با تلخيص نيز. ر ك : ص 389 - 390.
43- آداب الصلاة ، ص 166 - 168، با تلخيص . نيز ر ك : صحيفه امام : آداب الصلاة ، ص 377 - 379.
44- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 63 - 64، با تلخيص .
45- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 403 - 404، با تلخيص .
46- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 4، با تلخيص .
47- شرح اربعين ، ص 75 - 76.
48- آداب الصلاة ، ص 379، با تلخيص .
49- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 154 - 155.
50- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 267 - 268.
51- شرح اربعين ، ص 91.
52- شرح اربعين ، ص 97، با تلخيص . نيز ر ك : ص 390.
53- ر ك : شرح اربعين ، ص 6.
54- شرح اربعين ، ص 76، با تلخيص .
55- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 85 - 86.
56- شرح اربعين ، ص 379 - 380 با تلخيص .
57- صحيفه امام ، ج 1، ص هشت - ده مقدمه .
58- از قرار مسموع حضرت امام نمى خواستند چيزى از وجوه شرعى صرف نشر آثار خود كنند.
59- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 23.
60- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 41.
61- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 28.
62- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 319.
63- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 29.
64- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 187.
65- آداب الصلاة ، ص 346، با تلخيص .
66- شرح حديث جنود عقل و جهل ، ص 20، با تلخيص .
67- گفتنى است كه تصرف و اصلاح مقرر محترم با اذن و تاييد حضرت امام بوده است . وى به مناسبتى گويد: در اين نطق برخى نارساييها از نظر عبارت وجود داشت كه طبق اجازه اى كه از امام از نجف اشرف در زمينه حك و اصلاح بياناتشان دارم ، بدون آنكه به معنى لطمه اى وارد شود، آن را برطرف ساختم (نهضت امام خمينى ، ج 2، ص 156، پانوشت ).
68- مستفاد از دو آيه شريفه : فوقيهم الله شر ذلك اليوم و لقيهم نضرة و سرورا و سقيهم ربهم شرابا طهورا (سوره انسان 76: 11، 21).
69- ديوان الشريف الرضى ، ج 2، ص 201 - 207.
70- يعنى مرحوم آية الله سيد على شوشترى (م 283 ق )
71- بحارالانوار، ج 16، ص 210 باب 9.
72- مريم (19): 96.
73- قال اءميرالمؤ منين عليه السلام : لما وجهنى رسول الله صلى الله عليه و آله الى اليمن ، قال : يا على لا تقاتل اءحدا حتى تدعوه الى الاسلام وايم الله لان يهدى (عزوجل ) على يديك رجلا خير لك مما طلعت عليه الشمس و غربت و لك و لاوه الكافى ، ج 5، ص 36، باب الدعاء الى الاسلام قبل القتال ، ح 2)
74- الكافى ، ج 1، ص 36، 41 - 42، 44، 46 - 48، كتاب فضل العلم ، اءبواب : صفة العلماء، بذل العلم ، النهى عن القول بغير علم ، استعمال العلم ، المستاءكل بعلمه و المباهى به . لزوم الحجة على العالم ...، النوادر.
75- وسائل الشيعه ، ج 27، ص 20 - 31، 136 - 175، ابواب صفات القاضى ، الباب 4، 11، 12.
76- عن جميل بن دراج ، قال : سمعت ابا عبدالله عليه السلام يقول : اذا بلغت النفس هاهنا - و اءشار بيده الى حلقه - لم يكن للعالم توبة ، ثم قرا: انما التوبة على الله للذين يعملون السوء بجهالة الكافى ، ج 1، ص 47، باب لزوم الحجة على العالم ...، ح 3)
77- عن حفص بن غياث ، عن ابى عبدالله قال : قال يا حفص ، يغفر للجاهل سبعون ذنبا قبل اءن يغفر للعالم ذنب واحد (الكافى ، ج 1، ص 47، باب لزوم الحجة على العالم ... ح 1)
78- قال رسول الله صلى الله عليه و آله : صنفان من امتى اذا صلحا صلحت امتى و اذا فسدا فسدت امتى ، قيل : يا رسول الله و من هما؟ قال صلى الله عليه و آله الفقها، و الامراء (الخصال ، ج 1، ص 37، باب الاثنين ، ح 12: تحف العقول ، ص 50)
79- عن سليم بن قيس الهلالى ، قال : سمعت اميرالمؤ منين عليه السلام يحدث عن النبى صلى الله عليه و آله انه قال فى كلام له : العلماء رجلان : رجل عالم اخذ بعلمه فهذا ناج ، و عالم تارك لعلمه فهذا هالك ، و ان اهل النار ليتاءذون من ريح العالم التارك لعلمه (الكافى ، ج 1، ص 44، باب استعمال العلم ، ح 1)
80- شرح غرر الحكم ، ج 4، ص 109، ح 5472: زلة العالم تفسد عوالم .
81- يعنى مرحوم آية الله حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى (1276 - 1355 ق ).
82- كلمات مكنونه ، ص 123.
83- ص 38: 64.
84- علم اليقين ، ج 2، ص 971.
85- آل عمران (3): 182.
86- كهف (18): 49.
87- زلزله (99): 7 - 8.
88- فصلت (41) : 21.
89- نباء(78): 23.
90- مجمع البيان ، ج 10، ص 424؛ ذيل آيه 23 از سوره نباء (78).
91- مجادله (58): 22.
92- بحارالانوار، ج 94، ص 97 - 99، الباب 32، ح 13؛ مفاتيح الجنان ، اعمال مشتركه ماه شعبان .
93- وسائل الشيعة ، ج 10، ص 313، ابواب احكام شهر رمضان ، الباب 18، ح 20.
94- وسائل الشيعه ، ج 10، ص 310، ابواب احكام شهر رمضان ، الباب 18، ح 14.
95- بقره (2): 138: صبغة الله و من احسن من الله صبغة و نحن له عبدون
96- عن اءبى جعفر عليه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه و آله الا اءنبئكم بالمؤ من ؟ من ائتمنه على انفسهم و اموالهم الا انبئكم بالمسلم ؟ من سلم المسلمون من لسانه و يده (الكافى ، ج 2، ص 235 ، باب المؤ من و علاماته و صفاته ح 19).
97- روم (30): 10.
98- توبه (9): 105: و قل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤ منون و ستردون الى عالم الغيب و الشهدة فينبئكم بما كنتم تعلمون و ر ك : الكافى ، ج 1، ص 219 - 220، باب عرض ‍ الاعمال عل النبى صلى الله عليه و آله و الائمة عليهم السلام ، ح 1 - 6.
99- الكافى ، ج 4، باب ما جاء فى فضل الصوم و الصائم ، ح 6.
100- اشاره است به اين جمله در مندرجات شعبانيه : فتصل الى معدن العظمة ... الهى و الحقنى نبور عزك الابهج
101- از مناجات شعبانيه .
102- تين (95): 5.
103- تين (95) : 4.
104- اعراف (7): 176.
105- بقره (2): 257.
106- والله لو اءعطيت الاقاليم السبعه بما تحت اءفلاكيها، على اءن اعصى الله فى نملة اءسلبها جلب شعيرة ما فعلته (نهج البلاغه ، ص 347، خطبه 224.
107- قصص (28): 88.
108- ق (50): 18: (ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد)
109- در مواعظ حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام به نوف بكالى است : اجتنب الغيبة ، فانها ادام كلاب النار (وسائل الشيعة ، ج 12، ص 283، ابواب احكام العشرة ، الباب 152، ح 16.)
110- عن ابى عبدالله عليه السلام قال : راءس كل خطيئة حب الدنيا (الكافى ، ج 2، ص 315، باب حب الدنيا و الحرص عليها ح 1).
111- عصر (103)
112- ر ك : تفسير على بن ابراهيم ، ج 1، ص 224؛ تفسير البرهان ، ج 2، ص 5، ذيل آيه شريفه 17 از سورده اعراف (7).
113- از حضرت امام موسى بن جعفر عليهماالسلام منقول است كه فرمود: ما كان من الايمان المستقر، فمستقر الى يوم القيامة ، و ما كان مستودعا سلبه الله قبل الممات (تفسير العياشى ، ج 1، ص 401، ذيل آيه شريفه 98 از سوره انعام (6) و در نهج البلاغه (ص 279، خطبه 189) نيز آمده است : فمن الايمان ما يكون ثابتا مستقرا فى القلوب ، و منه ما يكون عوارى بين القلوب و الصدور، الى اجل معلوم
114- فمالها عند الله عزوجل قدر و لا وزن ، و لا خلق فيما بلغنا ابغض اليها، و لا نظر اليها مذ خلقها (بحارالانوار، ج 73، ص 110، الباب 122، ح 109)
115- از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده است : العباد ثلاثة : قوم عبدوا الله عزوجل خوفا؛ فتلك عبادة العبيد و قوم عبدوا الله تبارك و تعالى طلب الثواب ، فتلك عبادة الجارء و قوم عبدو الله عزوجل حبا له ؛ فتلك عبادة الاحرار و هى اءفضل العبادة (الكافى ، ج 2، ص 84، باب العبادة ، ح 5.)
116- از حضرت امام باقر عليه السلام روايت شده است : ما من عبد الا وفى قلبه نكته بيضاء فاذا اذنب ذنبا، خرج فى النكته نكته سوداء فان تاب ، ذهب ذلك السواد، و ان تادى فى الذنوب زاد ذلك السواد حتى يغطى البياض ، فاذا تغطى البياض لم يرجع صاحبه الى خير ابدا (الكافى ، ج 2، ص ‍ 273، باب الذنوب ، ح 20.)
117- عوالى اللالى ، ج 1، ص 129، فصل 8، ح 3.
118- بقره (2)، 250.
119- ابراهيم (14): 40.
120- بحارالانوار، ج 94، ص 99، الباب 32، ح 13.
121- اشاره است به كتاب سر الصلاة ، تاءليف اين كتاب شريف در بيست و يكم ربيع الاخر 1358 برابر با 19 خرداد 1318 پايان يافته است .
122- آل عمران (3): 30.
123- كهف (18): 49.
124- زلزله (99): 7.
125- وسائل الشيعه ، ج 4، ص 123 - 124، ابواب المواقيت ، الباب 3، ح 17، با كمى تفاوت .
126- عنكبوت (29): 64.
127- زمر (39): 56.
128- الفقيه ، ج 1، ص 208 - 626، اول ما يحاسب به العبد (على ) الصلاة ، فاذا قبلت قبل منه ساير عمله و اذا ردت عليه رد عليه سائر عمله
 

129- مادر بتها بت نفس شماست
 
ز آنكه آن بت مار و اين بت اژدهاست
 
130- حديث منسوب است به پيامبر صلى الله عليه و آله (جامع الاسرار و منبع الانوار، ص 8، 95، 121)
131- عوالى اللالى ، ج 4، ص 132: اللهم ارنا الحقائق كماهى و در مفاتيح الغيب ، ج 22، ص 39؛ ذيل آيه 25 سوره طه ، اءرنا الاشيا كما هى نقل شده است .
132- بقره (2): 260.
133- مؤ منون (23): 1 - 2.
134- اعراف (7): 12.
135- اعراف (7): 14.
136- حديد (57): 16.
137- فاطر (35): 28.
138- علم اليقين ، ج 2، ص 1042.
139- مراة العقول ، ج 10، ص 392 - 393، ذيل حديث حديث 8.
140- الكافى ، ج 2، ص 7، 6، باب من حفظ القرآن ثم نسيه ، ح 2.
141- الكافى ، ج 2، ص 3 و 6، باب فضل حامل القرآن ، ح 4.
142- مؤ منون (23): 9.
143- توبه (9): 54.
144- نساء (4): 43.
145- الكافى ، ج 2، ص 86، باب الاقتصاد فى العبادة ، ح 2.
146- الكافى ، ج 2، ص 87، باب الاقتصاد فى العبادة ، ح 6.
147- بحارالانوار، ج 78، ص 377، الباب 29، ح 3.
148- اسراء (17): 84.
149- الكافى ، ج 2، ص 614، باب ترتيل القرآن بالصوت الحسن ، ح 1: افزعوا به .
150- الكافى ، ج 8، ص 167، ح 188: ارعوا قلوبكم .
151- المحجة البيضا، ج 1، ص 352.
152- روح المعانى ، ج 7، ص 70 ذيل آيه 118 سوره مائده (5).
153- بحارالانوار، ج 77، ص 82، الباب 4، ح 2.
154- بحارالانوار، ج 70، ص 248، الباب 54، ح 21.
155- مصباح الشريعة ، ص 44 - 45، الباب 5.
156- بحارالانوار، ج 8، ص 362، الباب ، ح 35 - 36.
157- بقره (2): 256.
158- الفقيه ، ج 1، ص 208، ح 626.
159- التنبيهات العلية ، ص 26، فى بيان الدواء النافع فى حضور قلب .
160- ق (50): 37.
161- آل عمران (3): 92.
162- الكافى ، ج 2، ص 316، باب حب الدنيا و الحرص عليها، ح 7.
163- حافظ
164- مرحوم آية الله ميرزا محمد على اصفهانى شاه آبادى استاد امام خمينى (م 1369 ق )
165- بحارالانوار، ج 70، ص 65، الباب 45، ح 7، و ج 19، ص 182، الباب 8، ح 31.
166- مستدرك الوسائل ، ج 5، ص 320، ابواب الذكر، الباب 22، ح 2.
167- كليله و دمنه ، باب الحماقة المطوقه .
168- وسائل الشيعه ، ج 3، ص 386، ابواب التيمم ، الباب 23، ح 5: ان التيمم احد الطهورين .
169- نمل (27): 62.
170- عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 104، الباب 34، ح 1.
171- بحارالانوار، ج 70، ص 248، الباب 54، ح 21.
172- مصباح الشريعه ، ص 80، الباب 10.
173- جامع احاديث الشيعه ، ج 2، ص 418، ابواب الغسل و احكامه ، الباب 12، ح 1 - 3، و فيه : اطهر من الغسل .
174- ص (38): 77، و حجر (15): 34.
175- ص (38): 76.
176- ص (38): 76.
177- نهج البلاغه ، ص 159، خطبه 109: اقبلوا على جيفة قد افتضحوا باكلها، و ص 210، خطبه 151: و يتكالبون على جيفة مريحة .
 
178- پاى ما لنگست و منزل بس دراز
 
دست ما كوتاه و خرما بر نخيل (حافظ)
 
179- الكافى ، ج 2، ص 352، باب من اذى المسلمين و احتقرهم ، ح 7 - 8.
 
180- تو را كنگره عرش مى زنند صفير
 
ندانمت كه در اين دامگه چه افتادست (حافظ)
 
181- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 257، ابواب احكام الملابس ، الباب 16، ح 5.
182- الفقيه ، ج 1، ص 252، ح 770.
183- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 24، ابواب احكام الملابس ، الباب 12، ح 1.
184- وسائل الشيعه ، ج 5، ص 24، ابواب احكام الملابس ، الباب 12، ح 3.
185- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 245، ابواب احكام الملابس ، الباب 8، ح 2.
186- مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 245، ابواب احكام الملابس ، الباب 8، ح 1.
187- مريم (19): 39.
188- مفاتيح الغيب (صدرالمتاءلهين )، ص 50.
189- الكافى ، ج 2، ص 166، باب اخوة المؤ منين بعضهم لبعض ، ح 4.
190- فاطر (35): 15.
191- بحارالانوار، ج 70، ص 248، الباب 54، ح 21.
192- منية المريد، ص 115.
193- علم اليقين ، ج 2، ص 1032 - 1033، الباب 15.
194- بحارالانوار، ج 84، ص 257، الباب 38، ح 56.
195- بحارالانوار، ج 84، ص 257، الباب 38، ح 53.
196- بحارالانوار، ج 80، ص 346، الباب 34، ح 30.
197- بحارالانوار، ج 80، ص 347، الباب 34، ح 33.
198- شورى (42): 23 م
199- بحارالانوار، ج 84، ص 132، الباب ، ح 24.
200- مستدرك الوسائل ، ج 4، ص 96، ابواب افعال الصلاة ، الباب 2، ح 9.
201- طه (20): 124.
202- نور (24): 40.
203- وسائل الشيعة ، ج 1، ص 118، ابواب مقدمة العبادات ، الباب 29 بطلان العبادة بدون ولاية الائمة عليهم السلام و اعتقاد امامتهم .
204- الكافى ، ج 1، ص 184، باب معرفة الامام و الرد اليه ، ح 8.
205- الكافى ، ج 2، ص 19، باب دعائم الاسلام ، ح 5.
206- وسائل الشيعه ، ج 1، ص 122، ابواب مقدمه العبادات ، الباب 29، ح 12.
207- اشاره به اين بيت معروف :
 
و فدت على الكريم بغير زاد
 
من الحسنات والقلب السليم
 
208- نمل (27): 62.
209- مثلى است در مورد فريب ظاهر را خوردن و امر غيرواقعى را واقعى پنداشتن .
210- الكافى ، ج 2، ص 300، باب الخشوع فى الصلاة و كراهية العبث ، ح 5.
211- الكافى ، ج 2، ص 300، باب الخشوع فى الصلاة و كراهية العبث ، ح 4.
212- فلاح السائل ، ص 23، افصل الثانى ، با اختلاف اندك .
213- مستدرك الوسائل ، ج 4، ص 93، ابواب افعال الصلاة ، الباب 2، ح 3.
214- عدة الداعى ، ص 151، الباب 4.
215- تكاثر (102): 8.
216- الكافى ، ج 3، ص 24، باب صفة الوضوء، ح 1 - 2.
217- الكافى ، ج 1، ص 12، كتاب العقل و الجهل ، ح 10.
218- الكافى ، ج 3، ص 359، باب من شك فى صلاته ...، ح 8.
219- الكافى ، ج 3، ص 358، باب من شك فى صلاته ...، ح 2.
220- زمر (39): 3.
221- بينه (98): 5.
222- شوروى (42): 20.
223- نساء (4): 100.
224- الكافى ، ج 2، ص 84، باب العبادة ، ح 5.
225- مفاتيح الجنان ، دعاى كميل .
226- قصص (28): 56.
227- فاطر (35): 22.
228- نور (24): 40.
229- بحارالانوار، ج 94، ص 99، الباب 32، ح 13.
230- شعراء (26): 89.
231- الكافى ، ج 2، ص 16، باب الاخلاص ، ح 5.
 
232- اين مدعيان در طلبش بى خبرانند
 
آن را كه خبر شد خبرى باز نيامد (سعدى )
 
233- مؤ منون (23): 88؛ يس (36): 83.
234- بقره (2): 247؛ انعام (6): 73: فاطر (35): 13؛ زمر (39): 6؛ تغابن (64): 1.
235- ملك (67): 1.
236- ص 38: 82.
237- صحيفه سجاديه ، دعاى سى و دوم .
238- اذ جميع احسانك تفضل ، و اذ كل نعمك ابتداء (صحيفه سجاديه ، دعاى نوزدهم )
239- مصباح الشريعة ، ص 422، الباب 76.
240- اعراف (7): 12؛ ص 38: 76.
241- الكافى ، ج 2، ص 72، باب الاعتراف بالتقصير، ح 1.
242- الكافى ، ج 2، ص 73، باب الاعتراف بالتقصير، ح 4.
243- الكافى ، ج 2، ص 287، باب استصغار الذنب ، ح 2، و ص 457، باب محاسبة العمل ، ح 17.
244- صحيفه سجاديه ، دعاى سوم .
245- مرآة العقول ، ج 8، ص 146، ذيل حديث 1.
 
246- جايى كه عقاب پر بريزد
 
از پشه لاغرى چه خيزد
 
247- نهج البلاغه ، ص 507، حكمت 430.
248- لضربة على يوم الخندق خير من عبادة الثقلين (بحارالانوار، ج 39، ص 2، الباب 70، ح 1).
249- من يقوى على عبادة على بن ابى طالب ؟ (بحارالانوار، ج 46، 75، الباب 5، ح 65).
250- طه (20): 1 - 2.
251- فتح الابواب ، ص 170 - 171، الباب 7.
252- حديد (57): 3.
253- نور (24): 35.
254- زخرف (43): 84.
255- حديد (57): 4.
256- بقره (2): 115.
257- انفال (8): 17.
258- حمد (1): 2.
259- جمعه (62): 1. تغابن (64): 1.
260- ق (50): 37.
261- توبه (9): 72.
262- مطففين (83): 15.
263- آل عمران ، (3): 18.
264- انبيا (21): 22.
265- مؤ منون (23): 91.
266- بقره (2): 2.
267- قمر (54): 17.
268- نحل (16): 24.
269- ص 38: 29.
270- اسراء (17): 82.
271- اعراف (7): 23.
272- كهف (18): 66.
273- بقره (2): 260.
274- طه (20): 114.
275- فرقان (25): 30.
276- الكافى ، ج 1، ص 32، باب صفة العلم و فضله ، ح 1.
277- اشاره است به آيه 176 از سوره اعراف (7): (اخلد الى الارض و اتبع هواه )
278- اعراف (7): 179.
279- محمد (47): 24.
280- واقعه (56): 77 - 79.
281- نحل (16): 44.
282- آل عمران (3): 190.
283- تفسير نور الثقلين ، ج 1، ص 422 - 423، ح 481، با اندكى اختلاف .
284- منازل السائرين ، ص 41، باب التفكر.
285- اسراء (17): 82.
286- نهج البلاغه ، ص 164، خطبه 110.
287- اعراف (7): 12.
288- انفال (8): 2.
289- بحارالانوار، ج 92، ص 226 - 227 الباب ، 29، ح 3، با اندكى اختلاف .
290- بقره (2): 40.
291- ملهم از اين دعاى امام سجاد عليه السلام است اللهم ارزقنى التجافى عن الدار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت (مفاتيح الجنان ، اعمال شب 27 ماه رمضان ).
292- نحل (16): 98 - 100.
293- اعراف (7): 16.
294- ص 38: 82 - 83.
295- بحارالانوار، ج 70، ص 242 - 243، الباب 54، ح 10.
296- بحارالانوار، ج 94، ص 99، الباب 32، ح 13.
297- بحارالانوار، ج 3، ص 13، الباب ، ح 27، و ج 93، ص 192، الباب 5، ح 2.
 
298- پاى استدلاليان چوبين بود
 
پاى چوبين سخت بى تمكين سخت بود (مولوى )
 
299- بقره (2): 257.
300- التوحيد، ص 229 - 230، الباب 31، ح 1.
301- طه (20): 43 - 44.
302- نازعات (79): 24.
303- قصص (28): 4.
304- قصص (28): 14.
305- طه (20): 13.
306- طه (20): 41 - 42.
307- طه (20): 40.
308- طه (20): 40.
309- قصص (28): 29 - 30.
310- مصباح المتهجد، ص 591 (دعاى ابوحمزه ).
 
311- آنجا كه عقاب پر بريزد
 
از پشه لاغرى چه خيزد
 
312- الكافى ، ج 3، ص 265، باب فضل الصلاة ، ح 6.
313- بقره (2): 2.
314- نمل (27): 62.
315- علل الشرايع ، ج 2، ص 315، ح 1.
316- احزاب (33): 4.
317- مصباح الشريعه ، ص 108، الباب 16.
318- مصباح الشريعة ، ص 119، الباب 18.
319- المحجة البيضاء، ج 8، ص 58: و جليس لمن جالسنى .
 
320- عنقا شكار كس نشود دام باز گير
 
كانجا هميشه باد به دست است دام را (حافظ)
 
321- بحارالانوار، ج 94، ص 150، الباب 32، مناجاة العارفين .
322- وسائل الشيعه ، ج 6، ص 275، ابواب القنوات ، الباب 7، ح 4: لا اله الا الله الحليم الكريم ...
323- التوحيد، ص 221، الباب 29، ح 14.
324- بحارالانوار، ج 94، ص 99، الباب 32، ح 13.
325- وسائل الشيعة ، ج 6، ص 452، ابواب التعقيب الباب 14، ح 2.
326- الكافى ، ج 3، ص 343، باب التعقيب بعد الصلاة و الدعا، ح 14.
327- وسائل الشيعه ، ج 6، ص 444، ابواب التعقيب ، الباب 9، ح 2.
328- بحارالانوار، ج 24، ص 239، الباب 60، ح 1.
329- بحارالانوار، ج 94، ص 99، الباب 32، ح 13.
330- اشاره است به اين حديث قدسى : ... و ما تقرب الى عبد بشى ء احب الى مما افترضت عليه ، و انه ليقرب الى بالنافلة حتى احبه ... (الكافى ، ج 2، ص 352، باب من اذى المسلمين و احتقرهم ، ح 7 - 8).
331- اشاره است به اين حديث نبوى خطاب به اميرالمؤ منين على عليه السلام ... شيعتك خلقوا من فضل طينتنا فمن اءحبهم فقد احبنا (بحارالانوار، ج 68، ص 7، الباب 15، ح 1).
332- اشاره است به اين حديث نبوى ععع كتاب الله حبل ممدود من السماء الى الارض (بحارالانوار، ج 23، ص 108، الباب 7، ح 11 - 12).
333- نجم (53): 3 - 4.
334- قال النبى صلى الله عليه و آله : انما العلم ثلاثة : اية محكمه ، او فريضة عادلة ، او سنة قائمة ، و ما خلاهن فهو فضل (الكافى ، ج 1، ص 32، باب صفة العلم و فضله و فضل العلماء، ح 1).
335- اقتباس است از اين بيت شيخ بهايى
 
علم رسمى سر به سر، قيل است و قال
 
نى از او كيفيتى حاصل نه حال
 
336- تمام بيت اين است :
 
گر بگويم شرح اين ، بى حد شود
 
مثنوى هفتاد من ، كاغذ شود (مولوى )
 
337- حشر (59): 19.
338- مريم (19): 39.
339- قارعه (101): 10 - 11.
340- اين تعبير، متخذ است از اين بيت مثنوى مولوى : پاى استدلاليان چوبين بود پاى چوبين ، سخت بى تمكين بود
341- الكافى ، ج 1، ص 20 - 23، كتاب العقل و الجهل ، ح 14.
342- اعراف (7): 12، ص 38: 76.
343- اشاره است به حديث الصلاة المعراج المؤ من (اعتقادات علامه مجلسى ، ص 29 - 30؛ بحارالانوار، ج 82 ص 248، الباب 2، ح 1.
344- روم (30): 30.
345- اقتباس است از اين حديث قدسى : خمرت طينة آدم بيدى اربعين صباحا (عوالى اللالى ، ج 4، ص 98 ح 138).
346- تين (95): 4 - 5.
347- عصر (103): 1 - 2.
348- رحمن (55): 33.
349- يونس (10): 91.
350- اشاره است به اين حديث نبوى الدنيا مزرعة الاخرة (رسائل الشهيد الثانى ، ج 2، ص ‍ 817)